Het is niet ongewoon in onze sector voor medewerkers om vrij snel van de ene job naar de andere te gaan. Vooral de jongere generatie is opgegroeid in een mentaliteit waarbij je ervan uitgaat dat je persoonlijk moet doorgroeien. Dit betekent dat je niet per se bij je huidige werkgever naar die groei moet zoeken. Zolang het voor jou als een goede move aanvoelt, als de juiste vooruitgang, dan heb je de goede beslissing genomen.

Let op voor vertekende signalen

Wanneer weet je nu of het tijd is voor een volgende stap? Is het van het moment dat je je 's morgens uit je bed moet slepen omdat je de dag ontziet? Of kan dat ook andere oorzaken hebben dan het werk of de werkgever zelf?

Let dus op voor situaties en emoties die je zouden drijven richting de beslissing om van functie of bedrijf te veranderen. Vaak geeft het idee van verandering, van een nieuwe uitdaging, van zogezegde verbetering een vertekend beeld van de realiteit. Het kan namelijk best zijn dat de oorzaak van je frustratie bij jezelf ligt of aan een bepaalde eigenschap van de job die niet anders zou zijn bij die nieuwe werkgever.

Je groeit niet snel genoeg door intern?

Ga dan eerst grondig op onderzoek naar de oorzaak hiervan. Er kunnen namelijk heel wat elementen meespelen die je tegenhouden, waar een nieuwe werkgever niet veel aan zou kunnen veranderen. Zo kan je net bepaalde eigenschappen missen voor die volgende functie. Stel dat je van project manager wil doorgroeien naar een managementfunctie waarbij verschillende project managers worden aangestuurd. Het kan zijn dat je gewoonweg de leadershipskills nog mist om die stap te zetten. Die skills kunnen echter wel ontwikkeld worden. Ga praten met je baas of bazen, overleg met je collega's, stel vragen, ga met andere woorden op zoek naar wat je bij jezelf kan verbeteren om sneller op te klimmen, intern OF extern.

Daarnaast kan het ook zijn dat je bepaalde skills net té goed beheerst om door te groeien. Een steengoede developer kan bijvoorbeeld vastgezet worden in zijn huidige positie, door management, omdat ze die goede developer niet kwijt willen. Een developer die plots de helft van de tijd moet gaan managen, heeft minder tijd om code te schrijven, dat is logisch. Een goede werkgever zal dit ook toegeven wanneer je die vraag stelt. Van daaruit kan je verder praten en kijken of er geen nieuwe functie kan gecreëerd worden intern. Een nieuwe functie waarbij je zowel kan blijven code schrijven, om de werkgever gelukkig te houden, maar waar je ook nieuwe verantwoordelijkheden krijgt, meer kansen, eventueel een hoger loon. Als je werkgever bereid is om jou tegen te houden om door te groeien, moet hij op zijn minst even bereid zijn om naar een oplossing te zoeken die voor beide partijen werkt. En ze gaan dit doen, want "the war for talent" is (nog altijd) volop aan de gang.

Kortom, ga goed na wat je belangrijkste motivatie is om een andere werkgever te zoeken. Bekijk dan of verandering wel de oplossing biedt. Behoed jezelf voor overhaaste beslissingen, komend vanuit frustratie of verveling.

Je gaat simpelweg niet meer graag gaan werken?
Dit kan ook gewoon aan de job liggen. Misschien was online marketing voor jou ooit de beste keuze, dat wat je liefst deed. Maar de inhoud van jobs in onze sector veranderen snel, zowel qua kennis als tools als … Ook typisch aan onze sector is het feit dat het expert-gevoel wegebt. Een social media expert voelde zich 3 jaar geleden vrij speciaal, een pionier in de sector der pioniers. Ondertussen is het landschap vervuild met zelfverklaarde experts en schieten ze op Linkedin als paddenstoelen uit de grond. Enkel al dit gevoel van voorloper te zijn op je omgeving, kan een reden zijn om voor een bepaalde job te kiezen. Valt die reden weg door grote evoluties, dan kan het zijn dat je de job plots niet meer graag doet. Hier is het dan gevaarlijk om te denken dat het aan de werkgever zelf zou liggen of aan de omgeving. Dezelfde job bij een ander bedrijf zal waarschijnlijk een gelijkaardige frustratie veroorzaken. Misschien doe je het gewoonweg niet meer graag en is er een veel grotere verandering nodig dan enkel het bedrijf.

Je wil als zelfstandige/freelancer aan de slag?

Perfect OK, zeker een goede reden om van job te veranderen. Let er wel voor op dat je er zelf klaar voor bent. Het is verleidelijk om te denken dat je het als zelfstandige of freelancer zal redden, omdat je accounts op het huidig werk tevreden zijn over je. Meestal staat er een clausule in je contract waardoor je de klanten van je werkgever niet mag meenemen (logisch). Dus je zou moeten volledig van nul beginnen om klanten te werven.

Wanneer je de afgelopen tijd goed aan personal branding gedaan hebt door bijvoorbeeld geslaagde projecten aan jezelf toe te schrijven en een soort van online portfolio of palmares op te bouwen, kan dit vrij vlot gaan. Heb je echter een beperkt netwerk en een nog stille stem in de sector, zal het al iets moeilijker zijn om je inkomsten van je huidige job direct op te vangen met voldoende klanten. Heb je een financiële buffer om de periode te overbruggen, dan is er uiteraard geen probleem.

Het is erg om zeggen, maar hoe jonger je bent, hoe meer moeite je hierbij zal ondervinden. Het idee leeft nog altijd bij veel ondernemers (vooral de klassieke KMO's) dat een consultant, een adviseur, "veel" ervaring nodig heeft om waardevolle input te kunnen geven. Dat een freelancer al ervaring moet hebben, eer ze betrouwbaar en kwalitatief werk kunnen afleveren. Dit is uiteraard zever in onze sector, maar jammer genoeg blijft dat idee hardnekkig leven.

Herontdek offline netwerken, de waarde van persoonlijk en direct contact

Op alles wat in de alinea's hierboven staat beschreven, kan je op tijd anticiperen door één iets bijzondere aandacht te geven: netwerken. Het klinkt zo logisch, maar wordt nog te weinig actief gedaan. Ik heb het niet over online netwerken zoals we begrijpen bij iets als Linkedin. Wanneer het gaat om beslissingen over je carriere, advies over de markt, dan moet je offline netwerken, persoonlijk met mensen gaan spreken en vooral: netwerken buiten je directe omgeving en zeker buiten het bedrijf waar je actief bent. Verschillende types uit verschillende hoeken van de sector en eventueel daarbuiten, kunnen je een zo volledig mogelijk beeld geven over de sector, over de markt. Door met mensen te praten kan je beter inschatten of het moment daar is om er alleen voor te gaan. Ze kunnen je wijzen op openstaande vacatures, je een introductie geven bij een bedrijf waar je zelf nog niemand persoonlijk kent.

Nogmaals, het klinkt zo voor de hand liggend. "Netwerken" door met gekenden naar een event te gaan en de hele avond bij elkaar te blijven, zonder met nieuwe mensen te praten. Dat is niet netwerken, dat is een avondje uit met vrienden of collega's.

Benader dat netwerken heel actief. Niet gewoon met mensen praten wanneer het moment daar is. Niet gewoon mensen zoeken met wie het goed klikt of die dezelfde mening hebben. Maar ga op zoek naar zij die al veel verder staan dan jij, win hun sympathie, werk aan de relatie.