Wat de ontwerper van het eerste Instagram logo denkt over het nieuwe design:

Wat de ontwerper van het eerste Instagram logo denkt over het nieuwe design:
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 12 mei 2016

Gisteren onthulde Instagram een totaal nieuwe look. Door velen werden de designveranderingen en het nieuwe logo onthaald met boegeroep. Maar wat denkt de designer van het originele Instagram-logo eigenlijk zelf van het nieuwe design? 

Eerste Instagram-logo: op 45 minuten in elkaar geflanst

Volgens Fast Company deed het Instagram designerteam er maar liefst 9 maanden over om het nieuwe design en logo in elkaar te boksen. Ze tekenden het originele logo uit het hoofd zodat ze de bekendste karakteristieken zeker in het nieuwe logo zouden verwerken. Zo passeerden honderden designmogelijkheden de revue. 

foto: de oude Instagram-apps vergeleken met het nieuwe design

9 Maanden werken om een logo te ontwerpen is best indrukwekkend. Wat zelfs meer indrukwekkend is, is het feit dat het orginele Instagramdesign werd gemaakt op amper 45 minuten en dat er slechts één persoon aan te pas kwam. 

Onverwacht telefoontje 

foto: Cole Rise ontwierp het orginele Instagram-logo in 45 minuten

Cole Rise is geen onbesproken blad. Hij verkocht zijn start-up Particle aan Apple in 2012 en heeft ook een eigen iPhone photo editing app Litely. In de herfst van 2010 werd Cole plots opgebeld door Instagram CEO Kevin Systrom. Instagram was toen twee weken oud en werd door zelfs Apple in de kijker gezet in de App Store. Het toenmalige logo leek echter teveel op een Polaroid-toestel:

De foto-app had dus een nieuw design nodig om nog meer harten te kunnen veroveren. Plots was Rise dé designer die het icoon moest ontwerpen voor één van de meest populaire apps op aarde. Dit was het uiteindelijke design waarmee Rise op de proppen kwam: 

Wat denkt Cole Rise van het nieuwe design? 

Rise gelooft dat de buitenwereld gewoon nog moet wennen aan het nieuwe Instagram-jasje. "Denk eens aan het redesign van Uber," vertelt hij aan Mashable. "Iedereen begon te flippen, maar ze zijn er vlug aan gewend geraakt.

"Iedereen moet gewoon nog gewend raken aan het nieuwe logo. Maar ik vind het een stukje minimalisme," verklaart Cole Rise. "Verandering wekt altijd zulke reacties op. Maar ik ben ervan overtuigd dat gebruikers weg zullen zijn van het logo zodra ze gewend zijn aan het multikleurig icoontje op hun homescreen," zegt Rise. "De buitenwereld moet er gewoon nog aan wennen"

Cole Rise lijkt dus allesbehalve beledigd dat zijn logo aan de kant werd geschoven. "Ik ben blij dat Instagram haar logo eindelijk heeft veranderd. Het werd hoog tijd dat het met een nieuwe look kwam. Verandering is niet makkelijk voor mensen. Je moet ballen hebben om drastisch van look te veranderen... Zeker als de app een vaste waarde is voor heel wat gebruikers."

bron: Mashable / TechInsider

Tags: , , .



Over Thomas Van Den Elzen


Thomas Van Den Elzen

Thomas is contentman van Bloovi.be en is verantwoordelijk voor de inhoud van de Bloovi site. Hij gaat dagelijks de dialoog aan met de digitale wereld...

 

Volg mij


Bekijk volledig profiel