Wat hebben fastfood en webshops met elkaar te maken?

Roeland Ruelens
Door Roeland Ruelens E-commerce
Wat hebben fastfood en webshops met elkaar te maken?

foto: shutterstock.com

Je bent een avondje op stap in de stad en zoals dat wel eens gaat, begin je honger te krijgen. Je hebt op dat moment zin in eten en dus wil je liefst zo snel mogelijk een lekkere hap voorgeschoteld krijgen. Al gauw grijpen we naar fastfood of de dichtstbijzijnde frituur. Maar wat hebben fastfood en webshops eigenlijk met elkaar te maken?

Wachten? Laat maar

Als we iets nodig hebben dan wachten we niet graag, dat spreekt voor zich. Soms kunnen we niet anders. In een verlaten dorp is er enkel één frituur open? Dan zit er niets anders op dan wachten als het druk is. In de stad is dit anders. Staat er een lange rij bij frituur “het hoekske”? Dan gaan we 10 meter verder wel naar frituur “’t pleintje”.

"40% van je bezoekers zal je webshop verlaten als het laden van een pagina langer dan 3 seconden duurt"

Bij webshops is dit net hetzelfde. Gaat webshop A traag? Dan ben je 2 klikken verwijderd van webshops B waarbij de pagina’s wél snel laden. Je begrijpt dus dat een langere laadtijd een enorme invloed heeft op het aantal pagina’s dat bezoekers bezoeken en dus ook rechtsreeks op je conversie. Ter illustratie: volgens cijfers van CoScale verlaten 40% van je bezoekers je webshop als het laden van een pagina langer dan 3 seconden duurt.

Mensen wachten wel…

Hopelijk denkt geen enkele ondernemer er zo over. Zowel de frituur als de webshop niet. Want wees eerlijk, als het steeds lang wachten is om je eten te krijgen? Dan is de kans klein dat je daar zal terugkeren.

Bij webshops is dat net hetzelfde. Zelfs al verkoop jij wel producten die je bijna nergens vindt? Of zelfs al ben je de goedkoopste op de markt zodat niemand van je klanten naar de concurrent gaat?

"52% van de online shoppers zegt minder loyaal te worden aan een webshop als deze traag werkt"

Wat dan ook, ook hier heeft snelheid een grote invloed op je conversie. Want een tragere website jaagt niet enkel bezoekers weg, het maakt je bezoekers ontevreden. Volgens cijfers van Radware zou 52% van de online shoppers zeggen minder loyaal te worden aan een webshop als deze traag werkt.

Recensies, vindbaarheid en reputatie

Als het steeds lang wachten is in een fysieke winkel en mensen teleurgesteld zijn, gaan ze je minder vlug aanraden bij andere mensen. Dat is net zo bij webshops, maar daar spelen nog meer factoren een rol.

Zoals aangegeven zorgt een trage site voor minder tevredenheid, klanten zullen dus minder snel geneigd zijn een positieve review voor je te schrijven en dat komt je reputatie dan weer niet ten goede.

Bovendien is het al langer bekend dat Google rekening houdt met snelheid van een website. Op die manier heeft het weer invloed op je aantal bezoekers.

Snelheid & conversie

Snelheid heeft dus invloed op je klanttevredenheid, aantal bezochte pagina’s, aantal bezoekers, loyaliteit, reputatie… Al deze factoren hebben uiteraard een invloed op je conversie.

In het geval van “Etam” kon men door de laadtijd van 1,2 seconden naar 0,5 seconden te verminderen deze resultaten bereiken:

  • 28% meer pagina’s per bezoeker
  • Bezoekers brengen 21% meer tijd door op de website
  • En hun conversiepercentage steeg met 20%!

Enkel en alleen al voor het aantal verkopen dat je kan winnen met een snellere webshop moet je overwegen of investeren hierin de moeite is. Goede hosting, de juiste optimalisaties en een goede website performance monitoring (een handige tool hiervoor is die van CoScale.com) kunnen bijdragen tot meer conversies.