Foto: Silicon Valley (HBO)

Als een start-up succes boekt, bestempelt de buitenwereld het nogal snel als 'geluk' en 'die zijn gewoon de juiste mensen tegengekomen'. Mooi, en het team dan? Wel, kijk eens naar de bloeiende start-ups van vandaag, en je ziet dat haar medewerkers bepaalde eigenschappen gemeen hebben. Dat zegt Josh Goldstein, co-founder van Underdog.io. De New Yorkse start-up brengt start-ups en werkzoekenden bij elkaar via een slim jobplatform. De sollicitanten komen van bedrijven zoals Facebook en Google, en hebben een bepaalde houding die hen nét dat tikkeltje specialer maken. 

1. Ze hebben een groot aanpassingsvermogen

Structuur is belangrijk, maar in een start-upomgeving kunnen de kaarten snel anders liggen. "Als werknemer moet je je snel kunnen aanpassen," zegt Goldstein. "Dat lijkt misschien heel logisch, maar je moet eigenlijk verder durven gaan, en kijken hoe jij ervoor kan zorgen dat de veranderingen nog meer uitdraaien in het voordeel van de start-up waar je werkt. Van de zijlijn toekijken, die houding wordt niet bepaald geapprecieerd."

2. Ze stralen de juiste mentaliteit uit

Een goede mentaliteit hebben is een ding, maar ze uitstralen overduidelijk een ander. "Eigenlijk zou je de bedrijfscultuur van je start-up moeten ademen, zodat de buitenwereld ziet dat je verdomd trots bent op waar je aan meebouwt," stelt Goldstein.

Zuckerberg

"Mark Zuckerberg van Facebook straalt de casual bedrijfscultuur van Facebook uit met zijn eenvoudige kledij en vlotte manier van omgang. Maar begrijp me niet verkeerd: het belichamen van je start-up cultuur is niet enkel bestemd voor de CEO. In een start-up is iedere medewerker een ambassadeur."

3. Ze koesteren realistische verwachtingen

Waarom werken sommige mensen zo graag bij start-ups? Het is er chill, vinden veel mensen. "Start-up medewerkers hebben nogal snel de neiging om te denken dat ze zich mogen verwachten aan een rondje ping-pong, bier op vrijdag en BBQ op kantoor," stelt Goldstein. "Je zou eigenlijk bijna vergeten dat er vooral nog hard moet gewerkt worden ook. Dat 9 to 5 in een start-up amper bestaat, is normaal, maar als werknemer moet je eigenlijk vooral realistisch zijn." 

"In een start-up werken is niet per definitie cooler dan ergens anders. Het is hard werken, goed leren omgaan met tegenslagen en vooral: niet bij de pakken blijven zitten."

4. Ze hebben honger 

Honger naar meer, honger naar succes en honger naar het onderste uit de kan te halen voor de start-up. Of dat is wat er volgens Josh Goldstein écht telt. "In de meeste start-ups zijn er geen sterk afgelijnde functies. Iedereen wilt elkaar helpen, en denkt daarvoor graag buiten de lijntjes én buiten de uurtjes. The extra mile is misschien in elk bedrijf belangrijk, maar ze wordt des te meer geapprecieerd in een startersomgeving."

Goldstein meent dat teamwork daar een onmisbaar onderdeel van is. "In grotere bedrijven zie je meerdere haantjes-de-voortse," zegt hij daarover. "Alsof medewerkers met elkaar concurreren, kan je je dat voorstellen? Je bouwt toch mee aan hetzelfde bedrijf? Waarom zou je dan elkaar willen voorbijsteken?"

5. Ze blijven altijd gefocust

Onderweg naar een meeting je mails checken, tijdens de voorbereiding van de investeringsronde een dringende telefoon beantwoorden: het lijkt wel onmogelijk om je als start-upmedewerker te focussen. Maar het is van moetens, zo luidt de mening van Goldstein. "E-mails, Facebook en tal van tools zoals Slack enzovoort: je wordt constant afgeleid door notificaties," zegt hij. "En ja, je gaat vaak met meerdere dingen tegelijk bezig zijn. Zodra er informatie binnenkomt in eender welke vorm, moet je die tijdens belangrijk werk kunnen filteren. Zo behoud je je focus. Multitasken is een leugen, en vertraagt eigenlijk het werk."

Welke andere elementen zijn belangrijk voor een start-upmedewerker? Laat van je horen!