foto: shutterstock.com

Voor vele internetondernemers is het een vraag die regelmatig rondspookt in het hoofd: "Wat is het effect van TV- of radioreclame?". Die gedachte hield ook mij wel vaker bezig. Een toevallige gebeurtenis bezorgde me nieuwe inzichten. Op 6 oktober werd onze website Goedkoop.be op primetime vermeld in een duidingsprogramma. In dit artikel wil ik delen wat er precies gebeurd is en welk effect het had. Dus geen TV-reclame, maar wel TV exposure. 

Wat er gebeurde...

Op 6 oktober zat ik 's avonds op de bank een film te kijken en rond 22u kreeg ik een notificatie op m'n telefoon met de melding "Goedkoop.be net op vtm :)". Uiteraard heb ik meteen mijn laptop gepakt en gekeken welk programma er net op TV was. Het bleek Telefacts te zijn, met een uitzending waarin de "do's and don'ts" van online shoppen in kaart gebracht werden. Zo werden er tips gegeven om goedkoper te winkelen bij verschillende webshops. Eén van deze tips ging over kortingscodes en jawel, wij werden in beeld gebracht met Goedkoop.be als dé website om naartoe te surfen als je wilt besparen op je online aankopen.

Meteen Google Analytics geopend en er bleek een explosie te zijn in het aantal bezoekers. Rond 22u30 waren er maar liefst 350 mensen tegelijkertijd op de website aanwezig, een aantal dat we niet eerder hadden waargemaakt. Helaas waren wij niet voorbereid op dit soort pieken waardoor de server het extreem zwaar had. Na een lange nacht stond de infrastructuur op een punt dat we de bezoekers wel aan konden en alles weer naar behoren werkte. 

De dagen erna...

Op kantoor hing een euforische stemming en dat mag ook. Dit soort successen moet je uiteraard vieren, want het is uniek om mee te maken als relatief "klein" merk.

Op 7 oktober vestigden wij een ongekend bezoekers- en omzetrecord. "The day after" hadden wij een verachtvoudiging van het gemiddelde aantal bezoekers van eerder die maand en ook de omzet die dag was met maar liefst factor 6 gestegen.

Ik kan geen absolute cijfers noemen in verband met de concurrentiegevoeligheid van de markt, maar bovenstaande grafiek geeft wel het e.e.a. weer over de bezoekersstroom. De piek die te zien is staat voor 7 oktober en zoals je ziet blijft het de gehele week nog heel druk.

Onze reactie

Een vraag die ik me na de dagen nadien stelde was: "Waarom wij?" - er was immers geen contact met ons opgenomen voor de uitzending, het kwam als een complete verrassing. Deze vraag zou alleen maar beantwoord kunnen worden door de redactie en dus trok ik mijn stoute schoenen aan en zocht ik contact. Ik kreeg een antwoord waar ik heel blij mee was, namelijk dat wij betrouwbaar overkomen en sterke content hebben die aansloot bij de doelgroep.

Dit was een enorme beloning voor ons harde werk, dat onder andere bestaat uit het handmatig verifiëren van alle kortingscodes voor publicatie, beantwoorden van vragen op de live chat door een redactielid en uitgebreide research naar besparen in de breedste zin van het woord om hier vervolgens artikels over te schrijven.

Longterm effect

We zijn ruim een maand verder en we hebben nu een beter beeld van wat er, aan onze kant, veranderd is in bezoekersopzicht. Een aantal cijfers op een rij:

  • 30% stijging van totaal aantal bezoekers (6 t/m 12 oktober niet meegerekend);
  • Stijging van 50% in het aantal Facebook-fans;
  • Verlaging van de bounce-rate met 23%;
  • 50% meer terugkerende bezoekers als voorheen;
  • Verhoging van de "time-on-site" met 38%;
  • Stijging in het aantal zoekopdrachten van 3787%.

Kortom: alleen maar positiviteit!

Tips en learnings

Voor ons is het een behoorlijke rollercoaster geweest, maar we hebben hier ook veel learnings en inzichten door gekregen en die wil ik graag met jullie delen:

  • Zorg voor een goede technische infrastructuur

Wij kwamen er op de "harde" manier achter dat wij bezoekerspieken niet aan konden, zorg dat je hierop voorbereid bent. Er is niets slechter dan een "Verbinding niet beschikbaar" pagina als eerste kennismaking met jouw merk. Een goede tool om een zgn. stresstest mee te doen is Blitz.io.

  • Dubbelcheck alle "statische" informatie op regelmatige basis

Met statische informatie (of je kan het ook content noemen) bedoel ik pagina's als de "over ons" of de omschrijving op je Facebook-pagina. Bij ons stonden hier nog wat verouderde statistieken en data in en het bleek dat juist deze pagina’s druk bezocht werden door de nieuwe bezoeker

  • Maak gebruik van branded search

Het was sowieso opmerkelijk om te zien hoeveel mensen in Google eerst zochten op "Goedkoop.be" om dan pas naar de website te komen. Zorg er ook voor dat je op alle misspellingen te vinden bent! Wij zagen de gekste combinaties voorbij komen... van "goodkoop" tot "goet koop punt be". Op al deze termen wil je gevonden worden. We hebben hiervoor branded search ingezet met volgende advertentie:

  • Zoek contact met andere media

De dagen na de uitzending van Telefacts hebben ook andere media hierover geschreven. Op deze manier kregen wij opnieuw extra vermeldingen door simpelweg te vragen of ze onze website wilden opnemen in het artikel.

  • Stel betrouwbaarheid en kwaliteit op #1

Wij zijn gekozen, omdat we betrouwbaar overkomen en goede content bieden. Anders gezegd, we werden vernoemd omwille van de kwaliteit die we bieden. Dit is wellicht de belangrijkste tip van allemaal; zorg ervoor dat je trots bent op het werk dat je levert en probeer jezelf te verplaatsen in de bezoeker. Zou je blij zijn met de content in zijn/haar plaats? Dan ben je goed bezig!

Om af te sluiten wil ik een scenario delen van iemand die een vraag stelde op onze chat. Die persoon was op zoek naar een korting voor een webshop waar wij niet mee samenwerkten op Goedkoop.be, maar wel op een andere website in ons beheer, namelijk Korting.be. We verwezen die persoon door naar Korting.be, waarop hij reageerde:

"Is die site wel betrouwbaar dan, want ik heb jullie op TV gezien."

Dat is dus de kracht van TV exposure.