Het internet staat bol van de tips voor bedrijven die snel willen groeien. Vooral exponentiële groei is een term waarmee menige start-up de oren wordt omgeslagen. Wie niet snel schakelt en overeind krabbelt na een mislukking of twee, gaat simpelweg kopje onder. Allemaal goed en wel, maar wat is de sleutel tot succes van een snelgroeiende onderneming? Wij vroegen het aan Nicolas Poelst, medeoprichter van X-RIS, het bedrijf dat in de laatste vier jaar tijd 700% groeide.

X-RIS is een Luiks ontwikkelingsbedrijf dat X-ray systemen maakt om space shuttles, aircraft en schepen te stralen. Het bedrijf werd in 2010 werd opgericht door Christophe Greffe en Nicolas Poelst. In een tijdspanne van amper vier jaar klokte de onderneming af op een omzetgroei van 700%. Daarvoor sleepte ze vorig jaar nog de Deloitte’s Technology Fast 50 in de wacht. Aan wat het bedrijf dat te danken heeft? Doordat het zich specialiseert in vernieuwende producten op het gebied van digitale röntgenfotografie. Een ideale partij om groeitips aan te vragen, lijkt ons.

“Focus moet altijd samengaan met passie en een langetermijnvisie”

Medeoprichter Nicolas Poelst is uiterst enthousiast over zijn bedrijf en waar dat vandaag staat. “Dat moet wel”, zegt hij, “ik denk dat passie de reden is waarom we zo snel zijn gegroeid. En weet je, dat klinkt misschien typisch, maar ik geloof wel dat die passie moet samengaan met focus die berust op een langetermijnvisie. Dat is de perfecte mix.”

"We hebben echt onze tijd genomen om onze langetermijnvisie na te leven"

Die langetermijnvisie was nodig: de X-RIS-verkoop stond de eerste twee jaren op een laag pitje, laat staan dat de oprichter er iets aan overhield. “Voor ons was dat logisch”, vertelt Poelst. “We waren echt gebrand op het ontwikkelen van toekomstbestendige systemen, of dat was onze langetermijnvisie. En geloof me: daar hebben we onze tijd voor genomen.”

Timing en een gezond ‘underdog’-gehalte

Doordat X-RIS een strenge focus bewaarde, maakte het volgens Poelst geen tijd voor pers en networking events. “We waren een beetje de underdog achter de schermen”, grijnst hij. “Het feit dat we een prijs zoals de Fast 50 award hebben gewonnen is fantastisch, maar het kwam zo onverwacht. In Luik hebben we een ontmoeting gehad met Vincent Trevisan, Partner Deloitte Accountancy. Hij was erg geïnteresseerd in wat we deden. En toen we te horen kregen dat we het potentieel hadden om zo’n award te winnen, moesten we wel deelnemen (lacht).”

"Ik moet het cliché bevestigen: we zijn soms echt veel te bescheiden!"

De bekendmaking, net als de plotse persaandacht, maakte heel wat emoties los bij de co-founder. “Zoiets overweldigt je als bedrijf”, zegt een serieuze Poelst. “Voorheen zagen we onszelf nooit als een snel groeiende onderneming, dus ik móet wel een van de grootste Belgische cliché’s bevestigen: we zijn soms echt veel te bescheiden! Maar eerlijk is eerlijk: we hebben geluk gehad met de timing, want we hadden met X-RIS in een bepaalde termijn zulke grote stappen gezet. Ons succes is dan ook veelal het resultaat van ons concurrentieel voordeel: we zijn de enige partner die een 360-graden-oplossing aanbiedt, en alle onderdelen - de generator, detector en de software, zelf produceert.”

Complementariteit is niet alleen nodig bij co-founders

Sinds haar Fast 50-mijlpaal ervaart X-RIS dat het aanwerven van nieuwe krachten een pak makkelijker gaat. “We vinden complementariteit echt cruciaal”, knikt Poels. “Je hoort wel vaker dat co-founders elkaars tegenpolen zouden moeten zijn. En hoewel ik dat zeker kan bevestigen - Christophe (Greffe, CEO, n.v.d.r.) houdt zich meer bezig met development, terwijl ikzelf een commerciële rol vervul - geldt dat voor iedereen in het team. Iedere nieuwkomer moet datzelfde enthousiasme voor innovatie uitstralen. En we lijken meer dan ooit de juiste profielen aan te trekken. Ongetwijfeld omdat we ook sterk uitkomen voor wie we zijn en welke visie we dragen.”

Beperk je niet tot je eigen visie en wees klantgericht

Een sterke visie en groeitraject neerzetten is één ding, maar effectief ook denken aan wat je klant wil, is een ander. “Het duurde even vooraleer we de huidige pijnpunten in de markt detecteerden en het marktpotentieel konden blootleggen”, bekent Poels. “Zodra daar een match was, konden we echt iets tastbaar maken en in de markt zetten. En sindsdien weten we welke klanten X-RIS wilde bereiken en hebben we steeds gezworen bij klantgerichtheid.”

Investeer je winst in verdere innovatie

Om te blijven groeien, wil Poelst met zijn team ook verder innoveren. “Voor mij is het allemaal zeer duidelijk”, legt hij uit, “groei uit zich in een mooie omzet en winst. En die winst is nodig om te blijven investeren in innovatie. Enkel zo kunnen we naar een marktleiderspositie streven.”

Geloof jij dat jouw bedrijf ook het groeipotentieel van X-RIS heeft? Schrijf je dan snel in voor Deloitte’s Technology Fast 50!