De derde Dag van de Webshop komt eraan. Op 30 oktober stellen meer dan 170 webshops hun virtuele deuren graag open voor de shoppers, met een exclusieve aanbieding er bovenop. We vroegen meer tekst en uitleg bij het initiatief aan Tom Dupon, mede-initiatiefnemer.

Waarom is de Dag van de Webshop nodig, wat is het doel?

Tom Dupon - Dag Van De WebshopTom Dupon: Het doel is hetzelfde als dat van de voorbije twee edities: de Belgische webshops, zowel grote als kleine, een platform geven om zich op een originele manier voor te stellen aan de Belgische online shoppers. Er is immers nog veel wantrouwen ten aanzien van webshops, en dat willen we veranderen. Dikwijls hangt er nog een negatieve connotatie aan het concept van online kopen. Met de Dag van de Webshop willen we webwinkels op een positieve manier voorstellen aan de consumenten, met nog voordelen voor de online shopper erbovenop. We kunnen trots zijn op de diversiteit aan Belgische webwinkels. Voor de webshops willen we een grotere naamsbekendheid en meer verkeer naar hun site bereiken.

Wat verwacht je van de derde editie van de Dag van de Webshop? Wat is er anders aan deze editie?

We hopen dat het nog groter en beter dan vorig jaar wordt. We streven naar nog veel meer deelnemende webshops en koopjesjagers die hun aanbiedingen kunnen ontdekken. Zo’n twee weken voor de Dag van de Webshop hebben we het aantal deelnemende webshops van vorig jaar reeds ruim overschreden.

We laten webshops vrij om zelf hun unieke promoties uit te werken, en dat lijken ze zeer succesvol te doen. Maar wat echt speciaal is aan deze editie is de aandacht die uitgaat naar NGO’s. Die geven we dit jaar namelijk de kans om gratis deel te nemen. Het is mooi dat ook zij hun weg naar het e-commercelandschap hebben gevonden, en met hun opbrengsten uit hun online verkopen goede doelen kunnen steunen. Het wordt zeker weer een dag om naar uit te kijken, zowel voor ons als voor de consument en de deelnemende webshops.

Zal het een vaste waarde worden/is het al een vaste waarde?

We hopen dat het inderdaad een vaste waarde wordt, een dag waar consumenten en webshops kunnen naar uitkijken. Een dag waarop we trots op de Belgische webwinkels kunnen etaleren. De Dag van de Webshop moet dé hoogdag van de Belgische e-commerce worden. Hiernaar zijn we alleszins goed op weg, want elk jaar wordt het succes groter. Dit jaar hebben we ook een aantal grote spelers in het Belgische e-commerce landschap als partner kunnen warm maken voor dit initiatief (BPost, Ogone, Comeos, Safeshops, Becommerce, Bloovi en Conversics). Het feit dat we deze derde editie kunnen realiseren en nu al 170 deelnemers hebben, wil al wat zeggen.

Waarom slechts één dag en geen langere periode?

Alles concentreren op één dag heeft zo zijn voordelen. Een kortere periode is iets intenser dan bijvoorbeeld een hele week. Het enthousiasme kan dan al rap afzwakken, aan beide kanten. Één dag zorgt voor een grotere impact, zowel op de media als op de online shoppers.

Wat zijn de toekomstplannen van de Dag van de Webshop?

Elk jaar groeien. Meer kunnen doen voor de deelnemende webshops: nog meer verkeer naar hun websites genereren, zodat ze zelf het succes elk jaar zien groeien. Maar ook steeds voor een groter aanbod zorgen voor de koopjesjagers: het aantal webshops jaar na jaar uitbreiden, zodat er een nog grotere keuze aan unieke aanbiedingen voor hen klaarstaat. Zo geraakt de Belgische bevolking langzaam maar zeker overtuigd van online winkelen.

Zie je een evolutie in het webshoplandschap tegenover enkele jaren geleden?

De studie van Comeos wijst inderdaad op een evolutie: meer Belgen kopen online, en het bedrag dat ze eraan besteden groeit evenredig mee. Het algemeen enthousiasme tegenover webwinkels neemt dus toe, wat zeker goed nieuws is. Wij merken dat de e-commerce markt stilaan professionaliseert in alle facetten, van betaalmogelijkheden over pakketjesleveranciers en webbouwers. Ook stellen we vast dat steeds meer ‘betonnen’ winkels een webshop starten, waar we vroeger meer pure internetspelers zagen opstarten.

Wat vinden de webshops zelf dat er veranderd is?

Hun cliënteel neemt elk jaar toe en hun omzet stijgt - zelfs in deze periode van crisis - dus daar kunnen ze blij om zijn. Tegelijkertijd wordt de concurrentie ook hier in België door de steile groei van het aantal webshops ook harder.

Wat leerde de vorige editie je?

Veel online shoppers (84% van alle bezoekers) bezochten op die dag webshops die ze voorheen nog nooit hadden bezocht. Ons doel om de consumenten op een originele manier kennis te laten maken met Belgische webwinkels is dus zeker geslaagd! Ook vond meer dan 70% van de deelnemende webshops dat het een heel geslaagde editie was. Ze kregen in ruil voor hun deelname veel visibiliteit en bezoekers, en eventuele extra sales waren mooi meegenomen. Ik denk dat we mogen trots zijn op hetgeen we vorig jaar hebben gerealiseerd.

Wat zie je als de trends in het online shoppen?

Opnieuw volg ik de studie van Comeos: de oudere generatie wordt langzaam maar zeker ook over de streep getrokken om online te kopen. Diegenen die nog niet overtuigd zijn van shoppen via het internet, krijgen steeds meer ongelijk. De grootste reden van het (nog) niet online kopen is het feit dat men eerst iets wil zien of passen voor men tot de aankoop over gaat. En dat is begrijpelijk, maar wijst op het feit dat nog veel mensen niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden zoals gratis terugzending en retourrecht. Dag van de Webshop kan hierin helpen, door mensen op de hoogte te stellen van alles wat onze webshops te bieden hebben.

Meer informatie over de Dag van de Webshop en een overzicht van deelnemers kan je vinden op www.dagvandewebshop.be