Webwinkels verwachten omzetstijging tijdens solden

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Webwinkels verwachten omzetstijging tijdens solden
Het overgrote deel van de webshops verwachten een lichte stiiging van de omzet tijdens de komende zomersolden. Vorig jaar realiseerden de online winkels 7 procent van hun jaaromzet tijdens de zomersolden. Dit jaar verwachten ze een half procent beter te doen. Dat blijkt uit een onderzoek dat BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, voerde bij 432 online shops.


De online handelaars denken dat vooral de verkoop van modeartikelen en accessoires het tijdens de solden bijzonder goed gaan doen (57,55 %), gevolgd door multimedia en electronica (33,66 %), hardware & software (28,55 %), tuinbenodigdheden (25,50%), beauty en gezondheid (22,5 %), keukenmateriaal (20 %), kantoorbenodigheden (18,50 %) en speelgoed (15,55 %).

Opmerkelijk is wel dat, ondanks de vakantiemaanden, er geen omzetstijging verwacht wordt in de ticketverkoop en in de toeristische sector.

Aanbod

Alle bevraagde onlinehandelaars (100 %) menen dat het succes van online aankopen tijdens de solden vooral gezocht moet worden bij het grotere aanbod dan bij de klassieke retailers. Meer dan een derde (66,7 %) van de ondervraagden denkt dat ook dat hun prijzen aantrekkelijker zijn. Andere belangrijke redenen zijn : het gemak van een thuislevering, geen laste van de grote drukte in de winkelstraten, het feit dat je alle produkten onder één dak vindt en de mogelijkheid om je aankopen te doen, op het moment dat je het zelf wilt

Patricia Ceysens, voorzitster BeCommerce: "Het is opvallend dat de consument vooral online koopt vanwege de grotere keuze aan artikelen dan vanwege de interessantere prijzen, zelfs tijdens de solden. De sector van de e-shops weet steeds beter haar troeven uit te spelen."

Marijn van Roij, Country Manager Zalando België: “De solden solden zijn belangrijk voor de e-commerce sector, omdat we de klanten gemak en comfort kunnen aanbieden. De consumenten kunnen verschillende merken bij eenzelfde aanbieder bekijken en gemakkelijk prijzen vergelijken. Dit alles zonder in de rij te hoeven wachten of extra vroeg naar de winkelstraat te gaan.”