Als marketeer is het niet bepaald vanzelfsprekend om de vinger aan de pols te houden in een razendsnel en continu veranderend landschap. En dat affiliate marketing aan belang wint, is uiteraard geen geheim meer. Maar welke trends mogen we verwachten in 2017? Bloovi sprak met Laurens Aalbers, marketeer bij performance marketing bedrijf zanox.

1. Native content wordt nog belangrijker

Waarom doen bedrijven een beroep op affiliates? Uiteraard om hun conversie te verhogen, dat is een gegeven. En daarvoor werd de desbetreffende affiliate website voorheen zoveel mogelijk gevuld met tekstlinks en banners, in de hoop zoveel mogelijk kliks te genereren. Maar vandaag de dag is een meer doordachte aanpak vereist, zegt Aalbers.

“Affiliate content websites zouden een volledig afzonderlijk kanaal moeten zijn dan de klassieke incentive websites”, vertelt hij. “De bedoeling van content-gerichte sites is lezers aantrekken, hen informeren om zo de interesse in jouw product op te wekken. En niet zozeer om hen ogenblikkelijk te laten converteren. Ze vervullen een geheel andere rol dan de gekende voucher of coupon websites: ze delen écht voor de lezer relevante informatie.”

Volgens Aalbers wordt adverteren via native content volgend jaar nóg belangrijker. “Het mooie aan native advertising is dat iedereen in het affiliate marketing netwerk er beter van wordt. De consument ontdekt nieuwe merken die in hun ogen iets zinvols hebben te vertellen, de merken bereiken en vergroten hun doelpubliek, terwijl de affiliates de content kunnen monetizen. Een win-win-win!”

foto: Laurens Aalbers, marketeer bij zanox

2. De opkomst van influencer marketing

Akkoord, influencer marketing wordt vandaag de dag te pas en te onpas gebruikt. Maar Aalbers is ervan overtuigd dat dit fenomeen de norm wordt voor affiliate marketing. “Native content is één ding, maar een influencer die deze content verspreidt een ander”, stelt hij.

“De consument van 2017 gelooft vooral in informatie die wordt gedeeld door zijn peers, en niet door het merk zelf.”

Aalbers maakt wel de kanttekening dat de forse opkomst van influencer marketing vraagt om een diepere kijk op affiliates. “Je kunt pas echt de toegevoegde waarde van een influencer in kaart brengen als je de metrics van je campagnes ook grondig genoeg analyseert”, oppert hij. “Dan heb ik het over de sales waarde van de influencer, het terugkeerpercentage van de klant, enzovoort. Op die manier kun je ook een passende vergoeding kiezen voor je influencers. En dat gaat verder dan hen gewoon een gratis product cadeau te doen. Influencer marketing zal op den duur eenvoudigweg nieuwe vergoedingsmodellen vereisen.”

3. Cross-device tracking wordt de norm

Wie in zijn affiliate marketing strategie nog steeds enkel 100% van de conversiewaarde toekent aan de laatste klik, is eraan voor de moeite. “Een groot deel van het webverkeer komt voort uit mobiele interacties”, gaat Aalbers verder. “Als affiliate marketeer mag je je absoluut niet meer uitsluitend richten op desktop, want de consument is aanwezig op een waaier aan platformen. De kans is groot dat een potentiële klant zichzelf informeert over jouw product op mobiel, en later op desktop overgaat tot de aankoop. Voor marketeers is dat een opportuniteit om een realistisch beeld te verwerven van de customer journey. Een opportuniteit om via verschillende kanalen op verschillende momenten relevante content voor te schotelen.”

Aalbers weet ons bovendien te melden dat affiliates die zich bezighouden met content of traffic via social mediakanalen het meest zullen profiteren van cross-device tracking; uit onderzoek van dochterbedrijf Affiliate Window blijkt dat maar liefst +68% sales wordt toegekend aan social traffic als er cross-device gemeten wordt. “Dit is natuurlijk geen verrassing, het overgrote deel van social media traffic wordt gedreven door mobiele devices.”

Meer weten? Download dan de gratis whitepaper van zanox en krijg een helikopterbeeld van de affiliate marketing trends van 2017!