Photo Credit: Daveness_98 cc

Met de drukste koop periode van het jaar voor de boeg is iedere Adwords adverteerder druk in de weer om zijn online advertenties nog even te fine tunen. Nu moet het lukken dat Google eind oktober een op het eerste zicht kleine verandering toegebracht heeft aan hun Adwords Ad Rank formule. Wat is er nu precies aan de hand? En welke invloed heeft dit op jou advertenties?

Wat is Ad Rank?

Als je adverteert in Google voor een bepaalde zoekterm zie je meerdere betalende advertenties. De volgorde van deze advertenties wordt uiteraard niet willekeurig bepaald. Net als bij de organische zoekresultaten houdt Google rekening met een aantal factoren om de positie van jouw advertenties te bepalen.

Het goede nieuws is dat deze formule veel minder complex is als hun zoek algoritme en Google altijd vrij transparant is geweest over de factoren waar ze rekening mee houden. Tot eind oktober was dit de formule voor Google Ad Rank:

Kortom, de positie van je advertentie positie was de max CPC bieding (hoeveel je maximaal wil betalen voor een klik) vermenigvuldigd met je kwaliteitsscore. Dus als je hoger wou scoren kon je het volgende doen:

  • Verhogen van je biedingen -- Adverteerders die meer willen betalen voor een klik worden bevoordeeld, maar dit komt niet altijd de relevantie en kwaliteit van de gegeven resultaten ten goede
  • Verbeteren van je kwaliteitsscore -- Hoe relevanter je advertenties zijn voor Google, hoe hoger je advertentiepositie zal zijn voor dezelfde kosten

De nieuwe Ad Rank formule

Sinds eind oktober heeft Google kenbaar gemaakt (http://adwords.blogspot.be/2013/10/improving-ad-rank.html) dat ze een extra factor in acht nemen om de advertentiepositie te bepalen. Deze derde factor is “de verwachte impact van advertentie extensies en formaten”. Met andere woorden, hoe meer geavanceerde mogelijkheden en formaten je gebruikt bij je advertenties, hoe hoger je Ad Rank zal zijn.

Wat zijn advertentie extensies?

Met een advertentie extensie kan je je advertentie met extra informatie en links voorzien. Ook hierin heb je verschillende mogelijkheden zoals:

  • sitelinks (zie voorbeeld)
  • oproepextensies
  • locatie-extensies
  • sociale extensies
  • product extensies

Je ziet het zelf al, de ruimte die je advertentie inneemt wordt aanzienlijk groter wat zorgt dat de doorklikratio of CTR bijna altijd toeneemt. En hoe meer kliks je krijgt, hoe meer geld Google verdient. Maar ook voor jou als adverteerder brengt dit enkele voordelen. Zo verhoogt een betere CTR jou kwaliteitsscore, welke op zijn beurt de positie van je advertentie en ROI verbetert.

Wat moet je nu doen?

Eerlijk gezegd had je al lang advertentie extensies moeten gebruiken omdat ze gratis zijn en de ROI opmerkelijk verbeteren.

Heb je het nog niet gedaan, dan is nu het moment. Met deze laatste aanpassing aan hun Ad Rank formule geeft Google een duidelijk signaal, gebruik die extensies als je bovenaan wil verschijnen. Anders gaan jouw concurrenten die fel begeerde top posities innemen en wordt je campagne minder rendabel.