Het is geen nieuws meer: we zitten met een crisis. Maar wij in de internetsector trekken ons daar niets van aan. Aangezien onze sector veel groeimogelijkheden biedt, zetten we er hier een paar op een rijtje. Mét tips om positiever tegen de crisis aan te kijken.

 

Crisis? Serieus?

Motivatietrainers en veel keynote speakers zeggen dat we er moeten van uit gaan dat er géén crisis is. Dat de crisis al lang voorbij is en dat we in een groeiperiode zitten. Super om je energie een boost te geven en de zin voor ondernemen aan te wakkeren, maar laat ons voor dit artikel even eerlijk zijn met onszelf: 't is wel nog degelijk crisis, de mevrouw van 't Journaal heeft het gezegd!

De "sleutel tot groeien in crisisperiode" zit niet direct in het ontkennen van de crisis, maar eerder in het erkennen ervan en het herkennen van de opportuniteiten die deze biedt. Iedereen snapt ondertussen de gevaarlijke neerwaartse spiraal tijdens een recessie: de media maakt de consument bang, de consument consumeert minder, (sommige) prijzen gaan omhoog, de consument consumeert nog minder, de media zegt dat het erger wordt enz enz.... (een beetje simplistisch, maar het is de essentie)

We moeten ons dus weer op de positieve kantjes focussen. En die zijn er wel degelijk!

  • What goes down, must come up: De kritische lezer denkt nu: " 't is wel omgekeerd éh!". Maar bekijk even de laatste 100 jaar en de verschillende recessies en crisissen die de wereld al gezien heeft. We spreken dan over de crisis eind de jaren '20, de oliecrisis in de jaren '70, de imploderende internetbubbel, ... Wat we daar zien is dat er telkens een duidelijk herstel is. Het economische en sociale landschap ziet er nooit hetzelfde uit dan voordien, maar dat is niet per se negatief. Meestal is een crisis net het gevolg van een te trage bewustwording van de nood aan verandering.
  • Veranderingen als gevolg van deze crisis: The New Normal beschrijft dit perfect. Er is een grote verandering in hoe de consument denkt en handelt én hoe de ondernemer dat doet. Het wordt ondertussen een gekend verhaal, maar het is één van de grootste shifts in de manier van zaken doen die onze geschiedenis al gezien heeft.
  • Samenhorigheid: Bedrijven en ondernemers ontwikkelen meer en meer een gevoel van "samenhorigheid". Vooral in België ontstaat de gedachte "Als de overheid ons niet helpt, gaan we het wel zelf oplossen". Hierdoor gaan bedrijven op een creatievere manier gaan samenwerken en de internetsector speelt hier een héél belangrijke rol.
Forget "location, location, location", it's all about conversation, conversation, conversation now

Voor de internetsector zit de situatie dus toch iets anders dan voor 'de rest'. Wij zijn namelijk één van de weinige sectoren waar een stevige groei vastgesteld werd. We gaan je niet vervelen met droge cijfers, maar zetten even op een rij welke twee algemene gevolgen er zijn voor de internetsector, en belangrijker: welke positieve gevolgen.

Algemene gevolgen voor de internetsector

  • Minder budget voor reclame/advertising: Vooral bij grotere bedrijven merk je dat ze wat op de rem staan. Op zich biedt dit ook voordelen voor onze sector (zie "Digitaal is ideaal" hieronder), maar onder andere voor advertising agencies, websites die rekenen op inkomsten van ads en online marketingbedrijven kan dit schadelijk zijn.
  • Bedrijven volgen strenger op: Bekijk even de tweets van veel graphic designers, developers, ... Zij voelen meer en meer de hete adem van hun klanten omdat die nauwer gaan opvolgen. Ze willen zeker zijn dat ze het absolute maximum halen uit hun investering en gaan daardoor dikwijls de creatieve vrijheid van de uitvoerder aan banden leggen. Daarnaast willen veel bedrijven betere rapportering en verwachten ze dat dit hen niets extra kost, waardoor bijvoorbeeld kleinere webbureaus meer tijd nodig hebben per klant, zonder daar ook extra aan te verdienen. Het voordeel hierbij is wel dat dit bijdraagt tot de algemene kwaliteit van de sector. Bedrijven die er niet op georganiseerd zijn om kwalitatief werk af te leveren mét de nodige rapportering tussenin, gaan wegvallen. De flexibele bedrijven die zich perfect kunnen aanpassen, gaan een boost krijgen.

 

Positieve gevolgen voor de internetsector

  • Digitaal is ideaal: Hierboven staat dat er minder budget is voor reclame/advertising, maar daar staat wel tegenover dat men begint te beseffen dat je met online campagnes (is het nu via ads of social media of...) dikwijls meer bereikt met minder budget.
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: Degenen die beslissen over de budgetten bij onze potentiële klanten beginnen dus meer en meer in te zien welke voordelen digitaal biedt ten opzichte van klassiek en gaan dan ook die richting uit.
  • Meetbare branding: Men gaat ook minder gaan focussen op "branding voor de branding". Offline campagnes kunnen bedrijven veel visibiliteit bieden en ervoor zorgen dat ze top-of-mind blijven. Maar het feit dat dit niet goed meetbaar is (bekijk je alle ads in kranten & tijdschriften?), zorgt ervoor dat ze veelal overstappen op digitale campagnes, wél meetbaar dus, of op zijn minst een mix van de twee.
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: Bedrijven willen resultaten kunnen meten, waardoor ze sneller overstappen op digitale campagnes.
  • Social! Je ziet het in elk trendrapport, je hoort het op alle events & congressen, social networks zijn en blijven een heel belangrijk kanaal voor bedrijven. Dit besef groeit, waardoor ook hier nieuwe opportuniteiten liggen voor internetbedrijven die hier een sterk aanbod in hebben.
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: Extra opportuniteiten voor bedrijven en consultants, gespecialiseerd in social media.
  • Technologische oplossingen: Bedrijven willen een frisser imago én willen daardoor tegelijk geld besparen. Daarvoor zijn ze meestal op zoek naar technologische oplossingen. The New World of Work & Coworking biedt hiervoor een interessante piste, waardoor internetbedrijven die zich hierin specialiseren een duidelijke groei merken.
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: Dankzij de nood aan efficiënter werken (op afstand) zijn bedrijven bereid te investeren in technologische oplossingen.
  • E-learning: Er ontstaat een nood aan jobsecurity bij veel werknemers, waardoor bij velen het besef groeit dat ze met extra kennis en skills al veel zekerder zijn over hun toekomst. Dus gaan ze zichzelf ook meer gaan ontwikkelen. Hiervoor doen zij dan vooral beroep op online leerplatformen.
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: Wanneer de kennis & skills van medewerkers verbetert, gaat de algemene kwaliteit van onze sector ook vooruit. Een bijkomend voordeel is de groei van E-learning platformen.
  • Consultants & experts: Hoewel veel bedrijven op de rem gaan staan, qua uitgaven, willen ze toch hun kennis uitbreiden over de mogelijkheden die het internet biedt, waarvoor ze dikwijls beroep doen op gespecialiseerde consultants.
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: Ondernemers (niet uit onze sector) beginnen meer kansen te zien in de (goedkopere) online tools en hebben daarbij begeleiding nodig.
  • E-commerce: De consument is op zoek naar goedkopere producten en naar kortingen. Ze willen ook prijzen kunnen vergelijken en bij grotere aankopen eerst feedback zien van hun 'gelijken'. Dankzij de integratie van "social" in de meeste webwinkels, groeit het vertrouwen in deze concepten. Het sociale aspect van webshops zorgt ervoor dat het wantrouwen van de consument fel vermindert.
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: Dankzij het bewustere koopgedrag, gaan consumenten meer onderzoek doen op webshops, wat die niche ten goede komt.
  • Personal branding: Kennis en expertise is goud waard en personal branding wordt actiever toegepast. Voor freelancers & zelfstandigen zorgt dit voor meer klanten, voor werknemers zorgt het ervoor dat ze extra aantrekkelijk zijn voor werkgevers en dus zekerder zijn van een job. Bloggen blijft populair, maar je merkt ook meer professionals die een volledig website (laten) maken over zichzelf. Naast eigen berichten bieden ze hier ook extra content aan, hun diensten, zichzelf als spreker of consultant...
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: Medewerkers die aan personal branding doen, zorgen voor extra marketing & branding van hun werkgever.
  • Cross-media: Tenslotte merk je ook een shift in de media (radio, TV, print, ...). Er wordt nagedacht over creatieve oplossingen om klassieke media te koppelen aan nieuwe. Internet kan je niet meer "nieuwe media" noemen, maar de constant vernieuwende mogelijkheden die erdoor ontstaan, wel.
    VOORDEEL VANWEGE DE CRISIS: De internetsector wordt daardoor meer betrokken bij klassieke media en de gigantische markt die daarmee gepaard gaat.

6 Tips voor een positievere kijk op de crisis

Als afsluiter nog een paar simpele tips om het "crisisgevoel" definitief uit je bedrijf te verbannen. 't Zijn vooral tips die je kan toepassen bij het omgaan met de mensen in je bedrijf.

  1. Waak over de "stemming" van je medewerkers: Een positieve sfeer op het bedrijf helpt sowieso de motivatie stijgen, meer motivatie betekent dat de medewerkers tegen een stootje kunnen & dat ze bereid zijn een tandje bij te steken om het bedrijf gezond te houden. Hierover waken en bijsturen doe je best tijdens 1op1 gesprekken.
  2. Transparant zijn naar je mensen toe: De meeste werknemers zijn gerust bereid om iets extra te doen wanneer het alternatief is dat hun werkgever zou failliet gaan en zij dus hun job kwijt zijn. Het probleem bij de meeste bedrijven is dat de medewerkers geen idee hebben van wat er aan de hand is. Ondernemers willen dikwijls hun medewerkers "niet bang maken" door te zwijgen over de impact van de crisis op hun bedrijf. Laten we even oubollig doen: samen staan we sterk!
  3. Investeer in kennis & skills: De nood aan persoonlijke groei leeft bij veel mensen, vooral bij Gen Y. Investeren in de kennis & skills van je medewerkers biedt dan ook 2 voordelen: 1. medewerkers die het gevoel hebben dat ze niet groeien, kijken snel uit naar een andere job, laat ze groeien! 2. De extra kennis & skills zorgen voor betere prestaties en misschien wel extra diensten en dus extra klanten. Een verouderde laptop ga je toch ook upgraden? Waarom dan niet hetzelfde doen met je menselijke kapitaal?
  4. Werf de juiste mensen aan op het juiste moment: Veel internet ondernemers moeten eerst een zekere pijn voelen, eer ze iemand gaan aanwerven. Daardoor gaan ze bijvoorbeeld op zoek naar iemand met ervaring, wat de zoektocht moeilijker maakt en de pijn laat groeien. Verwacht je groei en is er op dit moment budget en tijd om iemand aan te werven? Zoek dan eens een jonger profiel, vorm hem/haar, bezorg ze de juiste skills en zorg dat ze klaar zijn voor wanneer het begint te nijpen en de nood echt hoog is.
  5. Een persoonlijke band is een sterke band: Bouw een persoonlijke relatie op met je medewerkers (voor zover dit haalbaar is). In crisistijden is het misschien niet evident om opslag te geven, maar wanneer je een persoonlijke relatie hebt met je medewerkers, gaan die meestal wel begrip opbrengen voor de situatie. Zorg ervoor dat je medewerkers hun werk niet enkel zien als een dagelijkse plicht waar ze in 't weekend even kunnen aan ontsnappen.
  6. Ga niet micromanagen: Geef je mensen de ruimte om te werken. Als ze het gevoel krijgen dat je constant over hun schouder meekijkt, gaan ze extra stress ontwikkelen en daardoor een negatieve emotie koppelen aan hun werk en aan jouw bedrijf. Communicatie is hierbij heel belangrijk (en komt ook bij alle 6 punten naar boven). Communiceer duidelijk wat jij als zaakvoerder/manager belangrijk vindt en volg op vanop een afstand. Dit biedt niet enkel je mensen een zekere vrijheid, maar ook jezelf! Houd je bezig met de taken van een ondernemer in plaats van die van een project manager. Ga strategische plannen maken, teken de toekomst uit van je bedrijf, laat even je gezicht zien bij klanten. Wees dus een positieve, stuwende kracht achter de onderneming en laat het praktische werk over aan de mensen die je ervoor hebt aangenomen.

 

Conclusie

Er zijn voor de internetsector natuurlijk nog veel meer kansen en mogelijkheden, maar hier leggen we vooral de nadruk op deze die voor een groot deel rechtstreeks het gevolg zijn van de crisis. We hebben een belangrijkere rol bij dit alles dan velen zouden denken. Als één van de weinige groeisectoren zijn we namelijk een onmisbare schakel in de ketting die ons land opnieuw naar economische bloei mag trekken.

Merk je zelf nog gevolgen van de crisis die in het voordeel spelen van onze sector of ga je niet helemaal akkoord met iets in dit artikel? Deel je reacties dan hieronder ...



--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi