De klantenervaring evolueert voortdurend, vooral in de digitale marketing sector. De technologie en de software die marketeers de kans bieden om digitale campagnes te creëren via meerdere kanalen, ontwikkelen zich razendsnel. Het ritme van die evolutie vormt al een uitdaging op zich.

Het is beslist zo dat deze evolutie een scala aan mogelijkheden inhoudt voor marketeers die bereid en in staat zijn om deze nieuwe overvloed aan data en informatie, afkomstig van interacties met klanten, te benutten.

Maar hoe ziet de situatie er vandaag uit? Maken marketeers in de Benelux gebruik van de juiste tools en software om gerichte en gepersonaliseerde boodschappen uit te sturen naar hun doelgroepen?

De digitale strategieën die vandaag de dienst uitmaken

Digitale marketingstrategieën kunnen uiteenlopende disciplines omvatten, zoals display en search ads, e-mailmarketing, sms-berichten, digitale events, bedrijfswebsites, optimalisering van zoekmachines, mobiele internet- en internettoepassingen, en marketingtools van sociale media.

De combinatie van al deze kanalen biedt nooit geziene kansen om content te personaliseren en zo nieuwe klanten aan te trekken, oude klanten te behouden en conversiepercentages te verbeteren aan de hand van relevante aanbiedingen op het juiste moment. Marketeers zijn zich ervan bewust dat de consumenten van vandaag altijd online zijn en niet langer gevoelig zijn voor de “one size fits all”-aanpak uit het verleden.

Het moderne gezin wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een brede waaier van toestellen. Consumenten rekenen vandaag op een naadloze klantenervaring via al die apparaten. Die verwachting reikt verder dan het werken met een responsief ontworpen website, en strekt zich uit tot e-mailberichten op maat en gepersonaliseerde aanbiedingen in real time, gebaseerd op interesses,  intenties en gedrag in het verleden.

Op welke kanalen doen marketeers vandaag een beroep?

Reclame via e-mail en internet zijn de kanalen die worden gebruikt door het grootste aantal respondenten in de Benelux (75%); deze cijfers stemmen overeen met statistieken van andere regio’s, die suggereren dat deze kanalen als de meest effectieve worden beschouwd en/of als de kanalen die het grootste rendement of de meeste waar voor hun geld opleveren.

Een meerderheid (70%) verdeelt ook content via mobiele apps en sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn, YouTube, SlideShare, Facebook, Pinterest en Google+.

Een studie, gepubliceerd door Social Media Examiner in mei 2014 en gebaseerd op een peiling bij meer dan 2.800 business to business (B2B) en business to consumer (B2C) marketeers in de VS, het VK, Canada en Australië, kwam tot de bevinding dat 92% van de respondenten vond dat sociale media belangrijk waren voor hun business, tegenover 86% in 2013; vergelijkbare interesseniveaus bij marketeers in dezelfde landen werden gerapporteerd door enquêtes van het Content Marketing Institute (CMI) in het kader van een reeks met Benchmarks, Budgets and Trends-rapporten uit 2015.

Uitdagingen bij het voeren van campagnes via meerdere kanalen

Dat zoveel mensen die in België, Luxemburg en Nederland door IDG werden gepeild nog niet zijn overgestapt naar optimalisering van zoekmachines (38%) of behavioral advertising (43%), zegt misschien iets over de kosten die daarbij komen kijken. Wellicht wijst het ook op een zekere mate van immaturiteit binnen bepaalde organisaties als het erom gaat gebruik te maken van campagnemethodes via meerdere kanalen.

Het meest verrassend is wellicht dat 51% antwoordde dat hun organisatie gebruikmaakt van scanbare barcodetechnologie zoals QR-codes om marketingboodschappen te verspreiden. Dit percentage lijkt misschien hoog, maar het is belangrijk in gedachten te houden dat er in de voorbije jaren diverse alternatieven voor QR-codes zijn verschenen.

Daaronder mobiele apps waarmee de gebruikers beelden met codes kunnen scannen of fotograferen met hun smartphone om toegang te krijgen tot extra content of informatie, die marketingboodschappen kan bevatten – voorbeelden zijn augmented reality (AR) apps zoals Clickable Paper, SnapTag, Google Goggles en Blippar. Deze evolutie wordt geruggensteund door een ruimere support voor de Near Field Communication (NFC) short-range draadloze connectiviteit, die nu is ingebouwd in veel smartphones.

Wat zijn de actuele benaderingen van digitale marketing?

IDG Connect heeft in samenwerking met Sitecore, de wereldwijde marktleider in het beheer van klantenervaringen, een enquête verricht bij 53 marketeers, gevestigd in België, Luxemburg en Nederland, die zichzelf identificeren als marketing directors of managers, chief marketing officers en vicepresidenten marketing. Ongeveer de helft van hen werkt in bedrijven die 1.000 werknemers of meer tellen.

U kunt de white paper met dank aan Sitecore en IDG Connect downloaden via onze website. Daar kunt u ook grafische weergaven terugvinden met alle details over de onderzoeksresultaten.

Ze bieden een scherp inzicht in welke marketingkanalen en informatiebronnen momenteel worden benut door marketingafdelingen binnen de drie genoemde landen en maken duidelijk hoe men er staat tegenover het beheer, de implementering, de automatisering en de uitbreiding van bestaande digitale marketingprojecten.

Ze zetten ook de uitdagingen in de verf waarmee marketingafdelingen worden geconfronteerd bij het personaliseren van content om vooruitgang te boeken op het vlak van klantenwerving en loyaliteit; daarbij wordt ook nagegaan welke strategische ontwikkelingen mogen worden verwacht in de toekomst.