Het is niet altijd even makkelijk om de vinger aan de pols te houden van social media trends en behoeften. Logisch: het gaat zo snel dat de gemiddelde social media marketeer het bos door de bomen niet meer ziet. Op het gebied van monitoring is dit net zo. Welke social media monitoring trends je écht in de gaten moet houden voor 2017? Wij vroegen het aan Bjorn van Antwerpen, marketingmanager bij social media monitoring bedrijf Coosto.

#1 Dialogen in kaart brengen, geen berichten

van Antwerpen vertelt meteen hoe we als social media goeroes ons niet mogen blindstaren op losse berichten. “Social media managers beschikken meestal wel over tools, maar ze gebruiken die om middels een bepaald zoekwoord na te gaan welke berichten er werden gepubliceerd over hun merk. Dat terwijl 40% van alle online berichten reacties zijn op een bepaalde publicatie, en daarin wordt het keyword niet benoemd. Onze oplossing brengt die reacties in kaart, omdat ook bedrijven stilaan erkennen dat dialogen veel belangrijker zijn dan eenmalige posts. Als bedrijf zijn we er dan ook trots op dat we als enige tool die reacties inzichtelijk maken.”

De marketingmanager bewijst zijn punt met een voorbeeld van iemand die publiceerde dat hij nieuwe Nike-schoenen heeft gekocht. Iemand anders plaatst de reactie dat hij die kleur fantastisch vindt, zonder het zoekwoord ‘Nike-schoenen’ te gebruiken. Dergelijke reacties zijn belangrijk voor je merk omdat je daardoor meer inzicht krijgt op wat men vindt van je merk zonder dat ze je merknaam benoemen. Het heeft dus invloed op je merkimago en dat is waarom je dit soort reacties wilt monitoren.” In onderstaande afbeelding zie je het verschil in monitoring van berichten en monitoring van de totale dialoog.

#2 Data-driven aanpak

Organisaties schreeuwen ‘big data’, en dat is op vlak van social media niet anders. Volgens van Antwerpen doet niet elke onderneming evenveel met de beschikbare data, terwijl je natuurlijk wil weten wat jouw social media inspanningen precies opleveren. “Als je een social media monitoring tool aanschaft, moet je ook beseffen dat je een oplossing koopt, en niet gewoon de zoveelste applicatie”, stelt hij. “Een tool zoals die van ons is bijvoorbeeld in staat om te verifiëren op welke kanalen en nieuwssites een bericht werd opgepikt en gedeeld. Vervolgens wordt daar een PR-waarde aan toegekend, zodat je netjes kunt evalueren welke publicaties de hoogste ROI opbrengen.”

#3 Nieuwe dimensie van social selling en customer service

Heel wat experts beweren dat social media kanalen zoals Facebook en Twitter steeds meer worden ingezet voor customer service, en niet zozeer social selling. Maar als het van van Antwerpen afhangt, hoef je niet te kiezen tussen die twee.

“Bedrijven die goed gebruik maken van social media en hun resultaten meten, kunnen hun social kanalen gebruiken voor beide doelstellingen”, vindt hij. “We zien wel dat customer care een sterke opkomst maakt en dat bedrijven nagaan welke cross-channel benadering ze daarvoor kiezen. Want tegenwoordig moet je als bedrijf haast bereikbaar zijn via Facebook, Twitter, Instagram én WhatsApp. Zowel via desktop als via mobiel, en wellicht weet je al hoe die laatste aan populariteit wint.”

#4 Automation

Om bij te benen met de soms wel regen aan berichten op social media, gelooft van Antwerpen dat automation in 2017 nog crucialer wordt. “Je kunt het gewoonweg niet meer maken om alles handmatig bij te wonen”, vertelt hij. “Niet alleen is zoiets ontzettend tijdrovend, ook verwacht de veeleisende gebruiker van dit tijdperk dat ze in real-time worden voorzien van nieuws en antwoorden. Het bewijs wordt geleverd doordat veel mensen op Twitter zitten om als eerste op de hoogte te zijn van de actualiteit. Dat kanaal is nog sneller dan een gewone nieuwssite.”

Een tweede belangrijke pijler van automation is crisis- en reputatiemanagement. Als er iets misgaat of iemand bericht dat hij of zij een gebrekkige ervaring had, moet je als onderneming meteen de koe bij de horens kunnen vatten. “Je moet mensen steeds het gevoel geven dat ze worden gehoord”, aldus van Antwerpen.

#5 Social influencers

Niemand kan het nog ontkennen: social influencers zitten overal. Ook van Antwerpen geeft aan dat de opkomst in 2016 extreem groot was. “We zijn collectief online aanwezig en zien dagelijks een waaier van berichten passeren”, stelt hij. “Daardoor zijn we een pak minder ontvankelijk voor advertenties: we prikken er gewoon door. Daarom is het voor bedrijven extra essentieel om een nieuwe manier te vinden om hun boodschap op relevante wijze over te brengen, waarin social influencers een geschikte rol vervullen. Wel wil ik de nadruk leggen op relevantie, misschien wel hét sleutelbegrip van 2017 - ook in dit geval. Want als je geen passende influencers benadert, dan loop je het risico dat je als bedrijf geloofwaardigheid verliest.”

Wil jij als bedrijf zelf een streep voor hebben op social media monitoring? Doe dan vandaag nog een beroep op een social media monitoring tool zoals Coosto en mis geen enkele kans! 

Plan hier een gratis, vrijblijvende demonstratie