Betrokken nieuwsbriefabonnees uit je doelgroep vormen het fundament voor succesvolle e-mailcampagnes. Je haalt namelijk meer kliks en conversies uit je nieuwsbrief wanneer je database groter is.

Om je database te vergroten kun je diverse methoden inzetten, maar welke helpen daadwerkelijk om je e-mailmarketing database structureel te vergroten? Wij geven je 5 tips die je meer inzicht geven in triggers om de aandacht op je nieuwsbrief te vestigen.

1. Algemene pop-ups

Bezoekers houden niet van pop-ups, maar toch zie je ze vaak terugkomen op websites. De reden hiervoor is dat pop-ups super effectief zijn. Geen enkele bezoeker mist dankzij een pop-up de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

Je wil de bezoeker niet storen tijdens zijn bezoeksessie en daarom is het moment waarop je de pop-up gaat vertonen belangrijk om te bepalen. Toon de pop-up niet aan het begin van de bezoeksessie, want bezoekers weten dan nog niet precies welke producten of informatie je biedt.

Geef een bezoeker eerst de tijd om je website te bekijken. In de praktijk zijn er drie soorten pop-ups die veel gebruikt zijn:

  • Pop-ups op basis van bezoektijd: Deze pop-ups komen meestal 15 tot 45 seconden na de start van het bezoek in beeld. Om te bepalen na hoeveel seconden de pop-up het beste in beeld kan komen kijk je bijvoorbeeld naar de gemiddelde bezoektijd op je website.
  • Pop-ups op basis van gedrag: Een dergelijke pop-up verschijnt nadat een bezoeker bepaald gedrag heeft vertoond. Zo kun je dit type pop-up tonen wanneer iemand een specifieke pagina heeft bezocht, meer dan X pagina’s heeft bezocht of tot een bepaald punt op specifieke pagina’s (bijvoorbeeld de blog) naar beneden is gescrold.
  • Pop-ups bij het verlaten van de website: Wanneer een bezoeker met zijn muis omhoog beweegt om je website te verlaten, kun je ook een pop-up tonen. Deze pop-up wordt relatief veel gebruikt, omdat je bezoekers op deze manier het minste stoort in hun bezoeksessie.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om pop-ups in te zetten, zoals Picreel, MailMunch en OptinMonster. Bij het inzetten van pop-ups moet je rekening houden met het volgende:

  • Gebruik tracking cookies. Dit voorkomt dat pop-ups bij ieder bezoek verschijnen, want iemand die je website meerdere keren per week bezoekt wil niet iedere keer gestoord worden.
  • Zorg dat het eenvoudig is om de pop-up te sluiten door middel van het kruisje rechtsboven of wanneer iemand buiten het venster van de pop-up klikt.
  • Gebruik geen pop-ups op belangrijke pagina’s waar je de bezoeker niet wil afleiden, zoals conversiepagina’s.
  • Let op het conversiepercentage (aantal weergaven vs. aantal inschrijvingen).
  • Let op de gemiddelde bezoektijd wanneer je een pop-up introduceert.
  • Hoewel niet iedereen even gewend is aan pop-ups (dit verschilt behoorlijk sterk per doelgroep) is het zeker de moeite waard om te testen welke resultaten je kunt behalen. Start je test in ieder geval op minder belangrijke pagina’s.

2. Slide-in call-to-actions

Wil je de bezoekers niet storen tijdens het bezoek en vind je dit soort algemene pop-ups te opdringerig, maak dan gebruik van slide-in call-to-actions.

Deze schuiven vanaf de onderkant of de zijkant van het beeldscherm in. Net als bij algemene pop-ups stel je in wanneer je deze trigger naar voren laat komen. Je vindt een aantal tips en best practices in dit artikel op HubSpot.

 

 

 

 

 

 

 

3. Social media

Social media is ook geschikt om je nieuwsbrief te promoten. Lang niet al je fans en volgers zijn namelijk lid van je nieuwsbrief. Plaats updates als je nieuwsbrief er weer aankomt en plaats de online versie van je nieuwsbrief op social media, uiteraard met een link naar de aanmeldpagina. Probeer je fans en volgers te converteren naar nieuwsbriefabonnees door ze te laten zien welke inhoud ze kunnen verwachten.



Wij promoten met deze tweets onze eigen nieuwsbrief over e-mailmarketing

Via Facebook apps kun je zorgen dat er een aanmeldformulier van je nieuwsbrief op je Facebook pagina staat. Het is van belang om aandacht te vestigen op je nieuwsbrief omdat niet al je Facebook fans weten dat je een nieuwsbrief hebt. Wanneer je veel fans hebt is Facebook apps zeker een interessante manier om meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief te genereren.

4. Maak gebruik van je blog

Promoot je nieuwsbrief onder ieder artikel of in de rechter zijbalk van de blog. Heel logisch, zou je denken, maar dit wordt best vaak vergeten. Mensen die je blog lezen zijn geïnteresseerd in het onderwerp van je blog. Maak van deze lezers terugkerende bezoekers door ze periodiek een nieuwsbrief met recent gepubliceerde items toe te sturen.

Wanneer je de promotie voor je nieuwsbrief bovenin de rechter zijbalk plaatst, zien alle lezers de promotie, maar deze valt misschien minder op dan wanneer je de advertentie onder ieder artikel plaatst. Het nadeel is echter dat niet alle lezers tot het eind van het artikel scrollen, waardoor de promotie niet altijd opgemerkt wordt.

5. Zet bedankpagina’s in

Één van de meest onderschatte pagina’s op een website zijn de bedankpagina’s. Er komt relatief weinig verkeer op deze pagina’s, maar ze zijn uiterst geschikt om je nieuwsbrief te promoten. Bezoekers komen op deze pagina als ze iets van je gekocht/gedownload/etc. hebben en staan dus waarschijnlijk positief tegenover wat je nog meer te bieden hebt.

Tot slot

Door (enkele van de) bovenstaande methoden toe passen op je website breng je je nieuwsbrief structureel onder de aandacht. Test wel eerst welke methoden voor jouw doelgroep het beste werkt en bezoekers converteert tot betrokken nieuwsbriefabonnees. Zijn er nog andere methoden die jij gebruikt om meer nieuwsbriefabonnees te werven?

Bron foto: Shutterstock