Dat Netflix een succesverhaal is, weten we ondertussen al. Maar dat het HBO (de maker van o.a. Game Of Thrones, The Soprano’s & True Blood) van de troon zou stoten op het vlak van abonnee-inkomsten is toch wel onverwacht. Het management van Time Warner (eigenaar van HBO) had dat niet zien aankomen.

Netflix: I don’t think so

In 2010 lachte Jeff Bewkes, CEO van Time Warner (eigenaar HBO), de concurrentie nog weg. "It’s a little bit like, is the Albanian army going to take over the world? I don’t think so.”

"It’s a little bit like, is the Albanian army going to take over the world? I don’t think so.”

Dat Netflix’s nu meer inkomsten haalt uit abonnementen dan HBO, had Bewkes & co waarschijnlijk niet zien aankomen. Het aantal Netflix abonnees is dan ook pijlsnel gestegen, vorige kwartaal rondde Netflix de kaap van de 50 miljoen abonnees wereldwijd. 

Extra pijnlijk blijkt het als je naar de cijfers kijkt, waar de abonnee-inkomsten van Netflix zich nu door die van HBO boren. Bovendien lijkt het erop dat die verder zal doorgroeien.

Mijlpaal

Toch heeft Netflix aanzienlijk minder winst dan HBO, en heeft HBO heel wat meer Emmy-nominaties op haar naam staan. Zo maakte Time Warner vorig kwartaal 548 miljoen dollar winst, terwijl Netflix 71 miljoen dollar winst opstreek. „Maar we zijn goed bezig,” schreef Netflix CEO Reid Hastings op Facebook:

De ambities van Netflix zijn duidelijk: “The goal is to become HBO faster than HBO can become us,” zei Ted Sarandos, de content-baas van Netflix, in 2013.