Video content is krachtig, maar kan ook duur zijn. Wanneer je niet weet waarmee je bezig bent, kan het overigens veel verloren energie kosten. Een paar concrete tips voor video marketing via YouTube of gelijkaardige kanalen.

De laatste maanden ben ik achter de schermen met enkele startups aan een content strategie bezig, met video bij verwerkt. Ook met StimVille zijn we volop bezig met de voorbereidingen om video content als vast element te integreren. Wat direct opvalt, is dat je bij video, nog meer als bij andere content, helemaal niets kan forceren. Het is een samenspel tussen goede timing, sterke copy (titel) en de juiste acties om ogen te trekken naar je video.

Na wat extra research heb ik 7 tips uitgekozen die je direct zou kunnen implementeren. Voel je vrij om in de comments verder aan te vullen.

1 – Laat je niet té hard verleiden door de term “viraal”

Volgens Dane Atkinson (CEO bij SumAll, dat onderzoek deed over dit onderwerp bij meer dan 30.000 bedrijven) is de kans dat je video viraal gaat héél klein. Zelfs peperdure clips, gemaakt door ervaren professionals missen meestal dat doel. Daarnaast kan je je ook afvragen of een viral video wel nuttig is.

Een video gaat viral omdat het grappig en/of schokkend is. Maar vaak weten mensen niet eens voor welk merk er reclame werd gemaakt. Neem de TNT-reclame van Duval Guillaume Modem als voorbeeld (Add some drama). Bijna 50 miljoen views, maar de zender zelf is nog lang niet zo populair in ons land. En 50 miljoen views voor een doelgroep van om en bij de 6 miljoen (Vlamingen) bewijst dat het zijn doel ver voorbij ging. Als je video viral gaat, super, maar maak er geen ultieme doelstelling van. Je zal gegarandeerd ontgoocheld zijn en een verkeerd beeld krijgen van video content in zijn geheel.

2 – Negeer statistieken en data die niet relevant zijn

Wanneer je merkt dat je video veel bekeken wordt, is het nog geen tijd om op je buikje te wrijven. Want merk je geen of een lichte stijging in bezoekers op je website, dan weet je dat er een schakel te kort is tussen de video zelf en de conversie naar jouw website. Wees dus niet te snel tevreden en ga na welke cijfers belangrijk zijn om het succes te meten.

Hier is het natuurlijk moeilijk om heel concreet te gaan met de tip, want alles hangt af van de inhoud van de video zelf en het doel dat de video moet dienen. Wil je meer verkopen, dan zijn fluctuaties in het bezoekersaantal heel belangrijk, de verkoopcijfers zelf nog meer. Wil je echter vooral naambekendheid creëren, dan is het interessant om het volume aan communicatie over jouw merk op social media te meten en op te volgen.

Atkinson stelt “re-posts” als belangrijkste cijfers bij video content. En dan vooral de verhouding tussen het aantal views en het aantal re-posts. Wanneer dit een hoog ratio is, weet je dat je misschien niet de grote massa bereikt hebt, maar wel degelijk de kern van je doelgroep. Anders zou niet zo’n hoog percentage de clip delen.

3 – Laat stakeholders zoals klanten zelf video content creëren

Vooral wie fysieke producten verkoopt, kan hier mooie dingen mee doen. Geef enkele camera’s weg op voorwaarde dat men originele filmpjes maakt met jouw producten in beeld. Houd een video contest of waarom niet wild gaan en de prijs van je product laten afhangen van de omvang van de interactie rond bepaalde video’s. Er zijn met andere woorden opties genoeg om de kracht van de massa te leveragen en zo veel sneller video content te creëren rond je merk.

4 – Zorg voor stevige copy

Hoewel het om video content gaat, blijft tekst heel belangrijk. Zonder een krachtige titel voor je video zal die niet veel bekeken worden. Daarnaast is ook de beschrijving van belang. Te veel tekst is zeker niet goed, maar er moet tenminste iets staan. Als een video gedeeld wordt op social media, dan is het namelijk die beschrijving die onder de titel komt te staan. Hiermee moet je ze pakken. Tenslotte ook oog hebben voor de nodige tags. Zorg dat je met relevante termen gevonden wordt.

Onderschat dit onderdeel niet. Besteed minstens evenveel tijd aan de copy van je video als aan het scenario. Een krachtige video is niets waard zonder even krachtige copy.

5 – Geen klassieke marketing, wees origineel

Het lijkt voor de hand liggend, maar toch zie je nog veel video’s met een simpele uitleg van het product. Dit kan goed zijn voor de productpagina zelf, maar binnen de bredere betekenis van content strategie blijf je hier beter van weg. Zeker nu YouTube ons overspoelt met video-advertenties doorheen de gewone YouTube-content, moet je origineel uit de hoek komen. Het product of het merk zelf mag maar bijzaak zijn. Er moet een duidelijke, algemene boodschap zijn die niet overkomt als een sales talk.

Meestal kan je zien aan hoe lang de gemiddelde bezoeker je filmpje bekijkt of die boodschap pakkend genoeg is. Speel op emotie, doe de mensen lachen of verkondig een maatschappelijke boodschap. Gelijk wat, blijf weg van droge voorstellingen.

6 – Weet voordien wat je wil bereiken

Nog voor je eerste video moet je al duidelijke doelen stellen. Zo’n doelen kunnen zijn:

  • Sales verhogen met …%
  • …% meer bezoekers naar de site brengen
  • …% meer engagement op populaire social media
  • Enzovoort

Atkinson bevestigt dat te veel bedrijven starten met content op Youtube, hier geld en tijd insteken en niet weten wat ze ermee willen bereiken. Het wordt vaak gezien als een must-have zonder de “how-to” ervan te bekijken. Erger nog is wanneer men een vage opdracht geeft aan een video productiebedrijf zonder duidelijk te maken wat de verwachte resultaten zijn.

7 – Geduld is een schone deugd

Vandaag een video posten betekent niet dat je morgen direct meer zal verkopen. Trek je de strategie breder open en laat je video’s aanbrengen door klanten, dan moet je nòg meer geduld hebben. Atkinson stelt dat je je video content strategie minstens 6 maanden de tijd moet geven. Ondertussen kan je uiteraard meten en bijsturen waar nodig. Maar trek geen definitieve conclusies zonder je kanaal de tijd te geven om te groeien.

Merk je toch dat het te traag gaat, zoek dan enkele influencials binnen jouw vakgebied en ga via social media de conversatie aan. Vraag of ze je clip even willen bekijken en zie wat er gebeurt. Slaan zij massaal aan het sharen, dan zitten je efforts voorlopig goed.