Het partnerprogramma van Zalando is ook actief in België. Via dit programma krijgen retailers de mogelijkheid om als officiële partner hun verkoop via de site van Zalando te laten verlopen. Het Belgische merk “Mais il est où le Soleil ?” is binnenkort ook te vinden binnen het programma om zo het lokaleaanbod voor de Belgische markt uit te breiden.

Partnerprogramma

Het partnerprogramma is al langer actief in Duitsland waar momenteel succesvol met meer dan honderd partners wordt gewerkt. Verschillende partners verkopen hun producten in zes landen, te weten Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oostenrijk, Italië en België. De producten die via partners worden aangeboden beslaan alle categorieën van het Zalando aanbod. De voornaamste reden voor het opzetten van dit partnerprogramma is het verder verbreden en uitdiepen van het aanbod. 

Door de samenwerking aan te gaan met externe partners is het voor Zalando niet alleen mogelijk om meer verschillende producten aan te bieden, maar ook om over grotere aantallen producten te beschikken.

Marijn van Roij, Country Manager Zalando België: “Klanten de beste service bieden is onze belangrijkste focus. Hierbij hoort het aanbieden van de juiste merken en producten om zo een optimale shopping ervaring te creëren voor onze klanten. Dit zouden we graag verder willen ontwikkelen en uitbreiden door middel van het partnerprogramma, met potentiele merken en partners die bij ons assortiment passen, aan onze eisen voldoen en een toegevoegde waarde bieden aan onze klanten.”

Focus op lokale merken

Meerdere Belgische merken hebben interesse getoond in het partnerprogramma, maar “Mais il est où le Soleil?” heeft de primeur. Nicholas Weinberg, Head of Commercial & Development Vegotex International: “De samenwerking tussen Zalando en “Mais il est où le Soleil?” kwam er haast op natuurlijke wijze, gezien Zalando werkzaam is in meer dan 15 landen en gezien er vraag is naar een online netwerk, waar de Soleil-klant 24/7 terechtkan. Daarnaast betekent een partnership met Zalando ook een enorme springplank voor lokale merken als “Mais il est où le Soleil?” om zich niet enkel op internationaal niveau uit te breiden, maar ook te kunnen rekenen op logistieke kennis en professionele ondersteuning bij het uitwerken van het project.”

Kwalitatieve samenwerking

Zalando selecteert haar potentiele partners met grote zorgvuldigheid. Het servicelevel van Zalando wordt hierbij aangehouden als graadmeter, partners moeten ditzelfde niveau hanteren. De Zalando-service laat zich onder andere kenmerken door gratis verzending en retour via Bepost binnen dertig dagen, een goed bereikbare klantenservice en een uitgebreid productaanbod. De merken binnen het programma maken gebruik van de digitale infrastructuur en reikwijdte van Zalando, de partner draagt zelf zorg voor de operationele afwikkeling van de orders via Zalando.

De samenwerking is gebaseerd op een commissiemodel. Meer informatie voor potentiele partners kan je hier vinden

Cadeaubonnen

Vanaf November stelt Zalando in België tevens cadeaubonnen beschikbaar. Momenteel zijn de Zalando cadeaubonnen alleen online verkrijgbaar, maar binnenkort zullen deze ook te koop zijn in lokale winkels. Zo worden de eerste cadeaubonnen met een waarde van 25 euro exclusief verkocht in Press Shop en Relay winkels. Andere lokale aanbieders volgen later deze maand. De cadeaubon kan vrij worden besteed in de online shop van Zalando, waarbij de code van de cadeaubon kan worden ingevoerd tijdens het betaalproces