69% van de Belgen is lid van minstens één sociaal netwerk. Gemiddeld zijn we actief op 1,4 sociale netwerksites maar een minderheid van 2% is zelfs lid van vijf of meer netwerken. Dit zijn enkele resultaten uit een recent onderzoek van IAB (Interactive Advertising Bureau) Belgium en InSites Consulting.

Verder blijkt uit dit onderzoek dat de Belgische sociale netwerkgebruiker gemiddeld met 3 merken in interactie treedt.

Sociale netwerksites zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Terwijl in 2011 nog slechts 64% actief was op deze netwerken, nam dit percentage een jaar later al toe tot 69%. Net als in de rest van Europa spant Facebook in België de kroon als populairste sociale netwerk. Bijna twee derde van de Belgische (62%), tegenover 65% van de Europese, internetgebruikers heeft een Facebookprofiel. Het professionele sociale netwerk LinkedIn (19%) volgt in België op de tweede plaats en Google+ (18%) vervolledigt het podium.

Top 5 van de sociale netwerken qua ledenaantallen:

in België:                                                                                in Europa:

1.       Facebook (62%)                                                                   1.   Facebook (65%)

2.       LinkedIn (19%)                                                                     2.   Google+ (21%)

3.       Google+ (18%)                                                                     3.   Twitter (19%)

4.       Twitter (12%)                                                                       4.   LinkedIn (14%)

5.       Netlog (8%)                                                                          5.   Netlog (7%)

België heeft het hoogste percentage internetgebruikers die lid zijn van slechts 1 sociale netwerksite (45%). Dit maakt het extra moeilijk voor nieuwe platformen om terrein te winnen, tenzij ze zich kunnen onderscheiden. Hoewel het relatief nieuwe Instagram en Pinterest achterop hinken op de gevestigde waarden wat betreft het aantal leden, maken zij hierdoor wel het meest kans om het hart van de Belgische internetgebruiker te winnen.

Einde nog lang niet in zicht

Het overgrote deel (95%) van de Belgische respondenten heeft geen plannen om zijn social media gebruik in de nabije toekomst stop te zetten. "De consument is duidelijk tevreden over het huidige aanbod van sociale netwerksites. Het is slechts een kleine groep consumenten die steeds weer iets nieuws wil. De overgrote meerderheid wil een status quo. Enkel sites die iets nieuw kunnen brengen, roepen interesse op. Dit verklaart waarom de jongste cijfers in lijn liggen met de cijfers van ons onderzoek van vorig jaar. De Belgen zijn best tevreden met hoe hun virtuele sociale situatie er momenteel uitziet", aldus Prof. Steven Van Belleghem van InSites Consulting.

Merken en sociale media

Bijna de helft van de Belgische sociale netwerkgebruikers (44%) volgt minstens één merk via sociale media. Gemiddeld volgen we er 11,1. Dit is iets meer dan het Europese gemiddelde van 10,6 merken. Opmerkelijk is dat we slechts 7 merken (in Europa 7,4) actief volgen door de inhoud te lezen en te delen op sociale media. We doen dit vooral om promoties (62%) en informatie (61%) te ontvangen. Toch wil 55% van de Belgische sociale mediagebruikers merken helpen om hun producten en diensten te verbeteren. Het cliché dat sociale media vooral gebruikt worden als klaagmuur, blijkt onterecht: nog niet 10% van de opmerkingen over merken zijn negatief en zelfs meer dan de helft is positief is.

Patrick Marck, General Manager van IAB Belgium: "In het reclamemodel van morgen is de interactie tussen consumenten en merken essentieel. Toch betekent dit niet dat een merk 'leuk vinden' gelijkstaat aan een merk kopen: sociale media maken volwaardig deel uit van de digitale reclamestrategie, maar online adverteren blijft de basis. Merken die al via het internet adverteren en via de sociale media communiceren hebben deze boodschap begrepen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de Belgische sociale mediagebruiker geregeld met 3,3 merken in dialoog treedt. Naar verwachting zal dit aantal enkel toenemen en merken hebben er dan ook alle baat bij om hun online aanwezigheid te vergroten."

Methodologie

Dit onderzoek werd in mei en juni 2012 in opdracht van IAB uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Respondenten werden via e-mail uitgenodigd tot deelname aan het onderzoek. Dit leverde een representatieve steekproef van 7827 respondenten uit 19 verschillende landen (België, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Roemenië, Rusland, Spanje, Groot-Brittannië, USA, Japan, India, China, Australië, Brazilië, Argentinië en Canada) op. 447 Belgische internetgebruikers namen deel aan het onderzoek. De steekproef was representatief voor de internetpopulatie op zowel geslacht, leeftijd als e-commerce.