In januari 2015 telde Facebook dagelijks 3 miljard video views. Vandaag is dat aantal al gestegen tot 4 miljard, en die opmars zal nog een tijdje blijven doorgaan. Video's worden dus steeds belangrijker in je content naar Facebook-fans toe. Er zijn echter 2 belangrijke struikelblokken als je met video wil werken: het is duur, en niet iedereen heeft altijd en overal een snelle internetconnectie om video's te bekijken. En dus komt Facebook met een oplossing: slideshow ads.

Wat is een slideshow?

Een slideshow is simpelweg een opeenvolging van 3 tot 7 afbeeldingen, die automatisch na mekaar getoond worden. Net als een video worden ze in de newsfeed automatisch afgespeeld, al kan er wel (nog) geen audio toegevoegd worden. Een slideshow kan momenteel enkel nog als ad aangemaakt worden, en dat kan in een paar heel simpele stappen.

Een slideshow ad aanmaken

Slideshow ads kunnen zowel in de Ads Manager als in de Power Editor aangemaakt worden. Je kiest, net zoals voor eender welke andere advertentie, eerst een doelstelling. Slideshow ads zijn beschikbaar voor de volgende doelstellingen:

  • Je pagina promoten
  • Mensen naar je website sturen
  • Conversies op je website stimuleren
  • Installaties van je app genereren
  • Betrokkenheid met je app vergroten
  • Aantal videoweergaven verhogen

Nadat je je doelgroep, budget en planning hebt ingesteld, kies je bij de creatie van je advertentie voor "Video Selecteren" en vervolgens klik je op "Diavoorstelling maken".

Je kan nu 3 tot 7 afbeeldingen toevoegen en ook aangeven hoe lang je diavoorstelling moet duren. Tot slot kan je ook nog de overgang bepalen, maar op dit moment kan je enkel kiezen tussen "geen overgang" of "vervagen". Als je dan klikt op "Diavoorstelling maken", krijg je alvast een voorsmaakje van hoe je slideshow ad eruit zal zien.

Voor het beste resultaat gebruik je afbeeldingen met dezelfde afmetingen, idealiter 1280x720 pixels, of een andere grootte met een 16:9 of 4:3 ratio. En vergeet ook zeker de 20% tekst-regel niet.

Als allerlaatste, en zeker niet onbelangrijk, kan je ook nog een call to action knop toevoegen, die helemaal op het einde van je diashow getoond zal worden.

Wanneer gebruik je slideshow ads?

Zoals ik eerder al aangaf zijn slideshows een optie wanneer je doelpubliek geen toegang heeft tot een snelle internetverbinding. Zo heeft Coca Cola bijvoorbeeld een videocampagne voor de VS omgezet in een slideshow campagne voor hun fans in Kenia en Nigeria. Maar slideshow ads zijn zeker ook een aanrader als je simpelweg geen budget hebt om een video te maken.

Om je een duwtje in de rug te geven voor je allereerste slideshow ads, geef ik je alvast 3 tips mee voor een geslaagde diavoorstelling:

1. Maak een "how-to"

Tutorials zijn ideaal om een diavoorstelling van te maken. Per afbeelding kan je een stap in je "how to" tonen, maar hou er wel rekening mee dat je slideshow maximum 15 seconden kan duren. Kies dus best voor iets dat je in 3 à 5 stappen kan uitleggen.

2. Toon je USP's

Ben je de goedkoopste EN bezorg je het product dezelfde dag nog? Is je product het uitgebreidst EN bied je de beste service na verkoop? Toon je Unique Selling Points afbeelding per afbeelding zodat je toekomstige klant na amper enkele seconden meteen het totaalplaatje kent.

3. Vertel een verhaal

Verhalen vertellen is ongetwijfeld het sterkste punt van slideshow ads. Waar je vroeger nog een video nodig had, kan je je fans nu meenemen in verschillende afbeeldingen om zo je merk- of productverhaal over te brengen.

Om af te sluiten nog een laatste tip: slideshow ads zijn zeker een aanrader voor je volgende Facebook-campagne, maar gebruik alleen diavoorstellingen wanneer het past. Een reeks afbeeldingen tonen die niets met mekaar te maken hebben, zal je fans niet kunnen blijven boeien tot het einde. En dat laatste is nu net heel erg belangrijk om je call-to-action te tonen.

Heb jij al geëxperimenteerd met slideshow ads? Wat zijn jouw ervaringen?