“Ik wil #1 zijn in Google”; een veel uitgesproken zin door iedereen met een website. Volgens een studie van Moz is de click-through rate (kliks gedeeld door impressies) van de bovenste positie in de organische resultaten van Google 24,8% (voor niet-merkgebonden zoekwoorden).

De resultatenpagina’s van zoekmachines zijn niet langer een kwestie van “de luidste roeper wint”. Hier zijn 3 manieren om de zoekresultatenpagina's te domineren, zelfs als je niet op de eerste positie staat.

1. Val op in de menigte met rich snippets

Kijk eens naar de zoekresultaten voor deze zoekopdracht “makkelijke pannenkoeken”:

Welke van deze resultaten heeft jouw voorkeur? Hoewel de pagina van Dagelijkse kost hoger staat, ziet het resultaat van Allrecipes er een stuk aanlokkelijker uit.

Gestructureerde gegevens (beschreven op schema.org) vertellen zoekmachines wat voor informatie er op een pagina aanwezig is. Dit kan een afbeelding zijn, beoordelingen van gebruikers, prijzen, en nog veel meer soorten data.

Als je gestructureerde gegevens in orde zijn kan het zijn dat Google een aantrekkelijke afbeelding en overtuigende beoordelingen naast je heerlijke pannenkoekenrecept toont. Deze rich snippets hebben een sterk effect op je click-through rate!

2. Wees uniek met geweldige meta data

Hier zijn de bovenste resultaten voor een zoekopdracht naar “wat moet ik doen als mijn kat dood is”:

Huisdieren zijn geliefde leden van de familie, en zoekopdrachten over familieleden kunnen emotioneel geladen zijn. De titel “Ik kan de dood van mijn kat niet verwerken” spreekt mensen aan die steun nodig hebben. Het eerste resultaat is duidelijk droger en informatief.

Als je weet voor wie je je content schrijft, besteed dan extra tijd en moeite aan meta data die je publiek écht aanspreekt. Als je erin slaagt een emotionele reactie uit te lokken, hoef je niet op de eerste plaats te staan om je publiek aan te trekken.

3. Let op je locatie

Doe in Antwerpen een zoekopdracht naar het woord “bloemen” en je krijgt onderstaande plaatselijke resultaten voorgeschoteld, vlak onder de advertenties:

Voer exact dezelfde zoekopdracht uit in Gent en je krijgt een ander resultaat:

Locatie is belangrijk. Zorg ervoor dat zoekmachines weten dat de locatie van je bedrijf belangrijk is.

Local SEO” is een groeiende markt en zal dat waarschijnlijk nog wel even blijven. Sterke plaatselijke signalen naar zoekmachines zorgen dat je bedrijf gevonden wordt door mensen in de buurt die jou zoeken.

Investeer de tijd en moeite in je plaatselijke gegevens en steek de reuzen op de eerste zoekresultaten met gemak voorbij!

Het beste gedeelte

Dit is allemaal goed nieuws. Met slimme marketing kun je hoog scoren bij je klanten, zelfs als je niet hoog op hun zoekresultatenpagina’s staat.

Maar het beste stuk komt nog: als jij ervoor zorgt dat je site opvalt in de zoekresultaten zullen meer en meer mensen op je link willen klikken. Google vindt het belangrijk om hun bezoekers de resultaten te tonen die ze willen, en zullen daarom jouw site hoger op de pagina plaatsen.

Je zou toch op de 1ste plaats terecht kunnen komen. Niet slecht toch?