Foto: Shutterstock

De Googles en Facebooks van deze wereld krijgen jaarlijks ontelbaar veel sollicitaties binnen. Wees dus maar zeker dat de techgiganten uitmuntende aanwervingsprocedures hebben. Maar waaruit bestaan die dan? Blijkbaar uit meer dan de onoplosbare raadseltjes die op het internet circuleren. Meer nog: ze spelen het vaak op een psychologisch niveau. Hier zijn enkele van de technieken die ze inzetten:

1. Vroeger of later bellen dan gepland. Of helemaal niet

Vroeger of later bellen dan afgesproken? Dat toont hoe sollicitanten in onverwachte situaties reageren. Kan jij altijd presteren en niet alleen wanneer het verwacht wordt? Zo vinden ze de mensen die op élk moment kunnen presteren.

2. Het interview zelf is verwarrend en onvoorspelbaar

Zowel de sollicitanten als diegene waarbij ze solliciteren, mogen geen idee hebben van wat hen te wachten staat. Zo zie je wie er het best reageert op deze situatie en vind je uiteindelijk personen die geen instructies nodig hebben om te scoren

Vrouw laptop geïrriteerd

Foto: Shutterstock

3. Er gaat iets mis tijdens de presentatie

De beamer werkt niet, iemand komt te laat binnenvallen of de computer wil maar niet opstarten. Dat is geen ongelukkig toeval, maar een perfect opgezet scenario. Er zit niks anders op dan je aan te passen en er nog het beste van te maken. Tenzij je al een plan B had, dan scoor je sowieso bonuspunten.

4. Doen alsof je niets weet van de sollicitant

De interviewer spreekt je naam verkeerd uit of denkt dat je voor een reclamebureau gewerkt hebt, terwijl het eigenlijk een web agency was. Opzettelijk, maar dat weet jij natuurlijk niet. Hij wil zo vooral je reactie peilen. Blijf je hem vriendelijk corrigeren als hij -wééral- een foute naam gebruikt? Zo weten ze dat je niet snel iets irritant vindt, of het alleszins toch niet laat blijken.

Solliciteren geïrriteerd

Foto: Shutterstock

5. Het interview op verschillende plaatsen houden

Je zit nog maar net comfortabel neer en je moet verhuizen naar een andere verdieping, want de ruimte blijkt gereserveerd te zijn. En dat enkele keren na elkaar. Zo ben je nooit écht op je gemak. De kandidaat die desondanks alles enthousiast en vriendelijk blijft, heeft alvast een streepje voor.

6. Twee interviewers tegelijk

Je wordt in de kamer gezet met twee interviewers, elk aan de uiteinde van de tafel. Slaag je erin om beide interviewers evenveel aandacht te geven, terwijl je ook goed antwoordt op hun vragen? Met andere woorden, ben jij goed in multitasking? Dat is een skill die hoog op het lijstje van de bedrijven staat.

Sollicitatie

Foto: Shutterstock

7.   Terwijl je een antwoord geeft, begint de interviewer luid te typen

De interviewer stelde je een vraag en vanaf het moment dat jij je mond opent, begint hij luid te tokkelen op zijn laptop. Niet om jouw antwoord goed te noteren, wel om te testen of je gemakkelijk afgeleid bent. Behoud jij je focus, dan is dat een teken dat niks je van je werk afhoudt.

8. Je een job aanbieden… drie maanden na het gesprek

Dé techniek om te kijken wie echt bij Google of consorten aan de slag wil. Wie na al die tijd nog steeds bereid en zelfs dankbaar is om bij jou aan de slag te gaan, heeft zeker de juiste motivatie. Zo’n mensen tillen het bedrijf naar een hoger niveau.

Zou jij bestand zijn tegen de sollicitatietechnieken van de techgiganten?