Facebook bereikte heel recent de kaap van 5 miljoen gebruikers in België. Dat zijn 5.000.000 mensen die geld opleveren voor Facebook wanneer ze op advertenties klikken. Een gemiddelde Europese user brengt Facebook iets meer dan 10 EUR per jaar op. Zou jij dat bedrag zelf willen betalen zodat je geen advertenties meer krijgt?

Photo credit: Kilayla Pilon (Flickr)

 

In België de 5 miljoen voorbij, globaal meer dan 1 miljard users. Wetende dat één user iets meer dan 10 EUR per jaar oplevert, kan je al snel berekenen hoeveel Facebook aan omzet binnenhaalt via advertenties, mobile ads en sponsored links. Maar Facebook zit met een probleem. Het eerste kwartaal van 2013 toont een daling in omzet, ondanks het stijgende aantal gebruikers.

De twee belangrijkste redenen voor de dalende omzet

Ten eerste is er de dalende interesse in Facebook als platform. Steeds meer mensen zijn de eentonige posts, de niet meer zo originele meme's en vooral de game invites beu. Daarnaast zien ze niet zoveel meerwaarde meer in het platform. Resultaat: dalende activiteit per user met als gevolg een dalende omzet via advertenties.

Een tweede reden is de advertenties zelf. Je hebt ze in je browser rechts op je scherm én tussen de posts van je vrienden in je timeline. Mobiel vind je de ads opnieuw in je timeline, iets talrijker dan in een browser. Wie Facebook intensief gebruikt en hen dus voldoende informatie meegeeft over wat je interesseert, zal vooral relevante ads zien verschijnen. Dat is nog een geluk. Wie Facebook echter sporadisch gebruikt om te zien wie wat uitspookt, zal algemenere en soms irritante, irrelevante boodschappen zien verschijnen.

 

Ze wilden een boost forceren met Facebook Home: fail ...

Facebook heeft zwaar ingezet op de "Facebook Phone". Met grote fanfare en wilde beloftes hebben ze de aankondiging opgezet, om dan af te komen met een app die min of meer je Android OS vervormt naar een Facebook-look met integratie van onder andere chat. Het ding werd "Facebook Home" gedoopt. Na enkele weken zijn er een paar honderdduizend downloads (op 1 miljard gebruikers) en krijgt het baksel een score van nog geen 3 op 5.

Een alternatief voor Facebook: freemium account mét ads, betalend zonder ads

We weten dat een user iets meer dan 10 EUR per jaar oplevert. Facebook zou dus kunnen een formule invoeren waarbij je een jaarlijkse bijdrage betaalt en waarbij je dan geen ads meer ziet, noch gesponsorde berichten. Daarnaast kan Facebook hierbij ook garanderen dat ze je gegevens niet beschikbaar maken voor derden. Betalen voor privacy, dus.

Stel dat Facebook hiervoor 20 EUR per jaar vraagt. Dan verdubbelen ze min of meer hun omzet per user (als die erop ingaan), de gemiddelde inkomsten van de freemium accounts blijven ze behouden. 20 EUR per jaar komt overigens overeen met ongeveer twee maanden Spotify.

Facebook zou hierdoor ook meer budget kunnen vrijmaken voor sterkere features, die dan enkel voor betalende users beschikbaar zijn.

De vraag is nu: zou jij hierop ingaan?

Zou jij bereid zijn om, zeg maar 20 EUR per jaar te betalen voor een advertentie-vrij Facebook?