Singles Day - de dag in China waarop vrijgezellen elkaar cadeaus geven - is nét achter de rug. De grootste Chinese e-commerce spelers zoals Xiaomi, JD & Alibaba hebben weer flink verdiend door één dag uitzonderlijke kortingen aan te bieden. Opnieuw verpulverde Alibaba - de grootste e-commerce winkel in China - een record: het verkocht voor 14,3 miljard dollar aan online orders op één dag...

14,3 miljard dollar op één dag

Volgens Alibiba's officiële Weibo-account rijfde het bedrijf een slordige 14,3 miljard dollar (13,4 miljard euro) aan totale omzet binnen op één dag tijd.Tijdens de vorige editie van Singles Day strandde de teller op 9,3 miljard dollar.

Ter vergelijking: Amazon verdiende via haar retailactiviteiten slechts 20 miljard dollar in drie maanden (Q3 2015). 

Na acht minuten hadden kopers al voor €1 miljard uitgegeven op Alibaba. Analisten gingen er daarom even vanuit dat Alibiba de barrière van 15 miljard dollar voor het eerst zou doorbreken.

Het e-commerce platform kwam in de buurt, maar het aantal orders nam in de loop van de dag lichtjes af. Waardoor de teller bleef steken op 14,3 miljard dollar. Een nieuw record. 

94 miljoen mensen kochten via mobiel

Zo'n 70 procent van de totaal verdiende som op Singles Day verliep via mobiele aankopen. Op één jaar tijd kochten 94 miljoen mensen iets op Alibaba via een mobiel toestel. Nooit eerder lag dat aantal zo hoog. 

Straf weetje: bij Alibaba ligt het aantal mobiele aankopen dit jaar hoger dan het aantal aankopen in 2014 over alle platformen heen. 

Singles Day in cijfers:

  • Na acht minuten hadden kopers al voor €1 miljard uitgegeven op Alibaba. 
  • Om de enorme vracht op tijd vervoerd te krijgen, zet Alibaba 1,7 miljoen koeriers in, 400.000 vrachtauto's en 200 vliegtuigen.
  • Alibaba's betaaldienst Alipay heeft meer dan 710 miljoen betalingen verwerkt, op één piekmoment waren dat bijna 86.000 orders per seconde. 
  • Alibaba's cloudplatform Alicloud hanteerde op één bepaald moment meer dan 140.000 transacties per seconde.
  • Alibaba's logistieke telg Cainiao kreeg meer dan 467 miljoen orders te verwerken op 24 uur. 
  • 16.000 internationale merken verkochten minstens één item via Alibaba op Singles Day.

bron: techinasia.com