Online boodschappen doen zit in een stroomversnelling. Carrefour, Delhaize en Albert Hein maken online bestellingen mogelijk maar ook steeds meer e-commerce spelers leveren bij je thuis. Daarnaast steken ook Internet of Things oplossingen de kop op. Welke is jouw favoriet? 

1. Simpel je lijstje maken: Amazon Dash

Amazon is al geruime tijd onder het label Amazon Fresh bezig zich op supermarkt sector te richten. Logisch, gezien dat Wal-Mart nog altijd het grootste bedrijf ter wereld is. Genoeg te halen dus. Amazon Fresh wordt nu versterkt door Amazon Dash, een interessante technologie die routine shoppen makkelijk maakt. Het bestaat uit een pen waarmee je de spullen in je keukenkastjes scant, en zo eigenlijk automatisch bestelt.

Met de pen kun je ook via voice control spullen bijbestellen. Maar het grote voordeel van Amazon Dash is niet alleen de pen. Natuurlijk maakt Dash ook gebruik van de schitterende online interface van Amazon om te bestellen, met een uitgekiend checkout proces en snelle next day (en in de toekomst same day) delivery.

2. Frictie vrije bezorging en het Last Mile probleem

In online bezorging van spullen is het Last Mile probleem een bekend probleem. Het hele bestel proces is handig en snel, en de delivery is ook steeds sneller.

Veelal vind je een service van ´s avonds voor 9 uur besteld, morgen bij je thuis. Maar dan komt het probleem: het pakketje wordt bezorgd en je bent niet thuis. Dat is bij een paar schoenen niet zo´n probleem. Maar als het gaat om (verse) boodschappen natuurlijk wel. Stukje bij beetje komen daar steeds meer oplossingen voor. Zo gaat online supermarkt Picnic betere tijdstippen doorgeven voor jouw bezorging. Omdat hun elektrische bezorg autos vanuit de wijk opereren, kunnen ze veel nauwkeuriger aangeven hoe laat ze echt bij je thuis staan.

Maar niet alleen vanuit de supermarkten zelf wordt gedacht over de oplossing van het Last Mile probleem. Ook logistieke partners zijn daarmee bezig. Zo is PostNL in Nederland met een test bezig van de Altijd Thuis box. Een systeem waarmee goederen in een speciaal beveiligde doos aan je deur gezet worden. Via een kabeltje en een strip die aan je huis gemonteerd wordt staat deze veilig en alleen jijzelf kunt hem openmaken.

Op dit moment kunnen verse boodschappen hier nog niet mee geleverd worden, maar de toon is in ieder geval gezet.

3. Abonnementen services als HelloFresh

Een interessante ontwikkeling is het hapklaar aanbieden van boodschappen om je lunch of diner te koken. Hellofresh.com is ook in België op de markt en waarschijnlijk de bekendste, maar op dit moment schieten dit soort aanbieders als paddestoelen de grond uit. En niet alleen als het gaat om je dagelijkse verse boodschappen. Ook luiers, hondenvoer, wijn en nog veel meer andere “periodieke” zaken worden tegenwoordig op abonnementsbasis aangeboden. 

4. Supermarkten met pick up points

Carrefour kwam onlangs in het nieuws met een nieuwe lokatie voor Oost-Vlaanderen. Steeds meer supermarkten maken eigen ophaalpunten. Zo heeft Albert Heijn in Nederland tientallen zogenaamde Pick Up points staan waar je je boodschappen kunt ophalen.

Maar ook derden zijn hiermee bezig. Zo is de Buren in Nederland bezig met het neerzetten van ophaalkastjes in verschillende steden.

5. IoT en automatische bestellingen

De ultieme droom is natuurlijk de koelkast die je boodschappen besteld. Maar hoewel dit hét grote voorbeeld was een aantal jaar geleden om het Internet of Things te beschrijven, is de droom tot op vandaag de dag niet uitgekomen.

Blijkbaar willen we toch meer controle hebben over wat we aankopen. Toch zijn er voor bepaalde services nu interessante concepten op komst. Zo heeft Amazon een speciale “replenishment-service” die geintegreerd is met producten als printers, wasmachines en koffiezet apparaten.

Waar de toekomst van het boodschappen doen ligt weet niemand op dit moment. Maar zeker is dat er volop geëxperimenteerd wordt met concepten. Welke technologie zal jou over de streep trekken?