Belgische bedrijven zijn laatbloeiers op vlak van e-commerce. Webshops zorgen vandaag slechts voor een meeromzet van 10%. En al is de inhaalbeweging intussen ingezet, er blijven een paar stoorzenders die het de webshopeigenaars moeilijk maken om hun online business tot een onverdeeld succes uit te bouwen. We hebben dringend nood aan een infuus van creativiteit en gebruiksvriendelijkheid.

In onze workshop ‘Nieuwe trends en evoluties in e-commerce’ probeer ik de vinger op de wonde te leggen. We moeten er geen doekjes om winden: als e-commerce in ons land moeilijk van zijn kinderziektes af geraakt, heeft dat in de eerste plaats te maken met de terughoudendheid waarmee ondernemers jarenlang tegen het web hebben aangekeken. Onzekerheid en schrik waren de reden om vooral zeer voorzichtig te investeren en de kat uit de boom te kijken.

Tweedekeuze-consumenten

Dat zie je aan de knullige webshops waar je als consument nog vaak op terechtkomt. Webwinkels zonder gevoel of visie, met nietszeggende productomschrijvingen en een navigatiestructuur waar je als kat je jongen niet in terugvindt.

Heel veel onlineshops lijken gemaakt om er de surfer in zijn luie zetel van te overtuigen dat hij maar een tweedekeuze-consument is, ondergeschikt aan zijn collega die wel de moeite doet om naar een echte winkel te gaan.

Gebrek aan inleving van softwareleveranciers

Ik begin er echter steeds meer van overtuigd te geraken dat de goesting om online handel te drijven groter zou zijn mochten een paar praktische en technische hindernissen de wereld uit zijn. Ik denk bijvoorbeeld heel concreet aan de koppeling met kassasystemen. Heel wat softwareleveranciers hebben daar oplossingen voor bedacht. Tot je als webshopbouwer merkt dat filtersystemen niet gemaakt zijn om het de onlineklant gemakkelijk te maken. Laat staan dat je een toepassing, voor iets banaals als cadeaubonnen bijvoorbeeld, zonder rocket science zowel online als offline zou kunnen gebruiken.

Alternatieven voor gevestigde koerierdiensten

Niet enkel op vlak van software is er marge voor verbetering, ook logistiek is de weg letterlijk en figuurlijk vaak onderbroken. De kostprijzen die de koerierdiensten hanteren om pakjes van bij de retailer of leverancier naar de eindconsument te brengen, swingen de pan uit, terwijl dat zelden gecompenseerd wordt door een persoonlijke service. Op dit vlak is dringend nood aan kleinschalige, creatieve initiatieven die een alternatief kunnen bieden voor de grote jongens die vandaag de wet bepalen.

E-commerce is een realiteit maar er is vrees ik nog een lange weg te gaan vooraleer alle noodzakelijke onderdelen in de keten naadloos op elkaar ingespeeld zullen zijn en zowel de leveranciers als de consument volop van de voordelen zullen kunnen genieten.