2015 was een recordjaar voor e-commerce in België en werd dan ook met een recordomzet van 8,2 miljard euro afgesloten. In het vierde kwartaal lagen de online bestedingen 8% hoger dan in het derde kwartaal. Een aantal categorieën zoals speelgoed, maar ook Consumer Electronics, Media & Entertainment en Health & Beauty scoorden dit kwartaal uitzonderlijk goed. Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor.

E-commerce sluit het jaar in schoonheid af

75% van de Belgische bevolking van 15 jaar of ouder heeft dit kwartaal online gewinkeld. In dit vierde kwartaal werd er 2,17 miljard euro online gespendeerd. In totaal staan er 22,35 miljoen online aankopen op de teller. Daarbij gaf de consument gemiddeld 97 euro uit per online aankoop.

“Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat Europese landen achter ons,” legt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, uit.

15% van alle uitgaven van het vierde kwartaal voor producten en diensten werd online gespendeerd. Opvallend is wel dat e-commerce verantwoordelijk is voor slechts 8% van de totale uitgaven als het gaat om de aankoop van een product, terwijl de meerderheid van de diensten (60%) op het internet gekocht worden.

De resultaten voor het vierde kwartaal liggen in lijn met die van de overige kwartalen van 2015. De piek in online aankopen, die verwacht werd na de terreurdreiging in november, is dus uitgebleven. De vooropgestelde grens van 7 miljard euro online bestedingen in 2015 werd ruim overschreden.

Succes dankzij Sinterklaas en eindejaar

Er worden wel meer producten online gekocht dan diensten, maar de waarde van deze producten ligt vaak lager dan wanneer diensten online aangekocht worden. Dit kwartaal gebeurden de meeste online aankopen (gebaseerd op het totaal aantal aankopen) in de sector Media & Entertainment en tickets voor attracties en evenementen.

Verder kende ook speelgoed een enorm goed kwartaal. Meer dan 53% van alle aankopen van deze sector dit jaar gebeurden in het vierde kwartaal. Wat betreft de online uitgaven (ook gebaseerd op de totale uitgaven), werd er het meeste gespendeerd aan vliegtuigtickets & accommodatie en pakketvakanties. Ook hier was het een uitstekend kwartaal voor speelgoed met 58% van de totale uitgaven die in dit kwartaal online gespendeerd werden.

Vliegtuigtickets en accommodatie (89%), pakketvakanties (76%) en tickets voor attracties en events (59%) werden meer online gekocht dan offline. Ook speelgoed vertoonde een mooi resultaat: van alle aankopen in deze sector werd 20% online aangekocht (versus 12% in het vorige kwartaal).

Meer informatie over e-commerce in België in 2015 kan je in onderstaande infographic bekijken. 

bron: Becommerce