Winst is niet het belangrijkste van je bedrijf.  Mensen zijn niet het belangrijkste van je bedrijf. Zelfs de klanten zijn niet het belangrijkste van je bedrijf.  Je *doel* is –of zou dat moeten zijn- het belangrijkste van je bedrijf.

Alhoewel winst, mensen en je klanten zeer belangrijk zijn, is het van zeer groot belang dat je een duidelijk *doel*  voor ogen hebt. Met doel bedoel ik hier even niet de bedrijfstargets', want dan komen we snel terug uit bij winst en groei in aantal mensen en klanten.

Wat is je doel NIET?

Het *doel* is ook niet de missie van je bedrijf die in dat kadertje aan de muur hangt. Want de meeste missies zijn niet uniek en hebben een commercieel tintje of zijn al te dikwijls samengesteld om leuk te klinken t.o.v. de buitenwereld. Tenzij je een zeer doordachte, oprechte en stevige missie hebt samengesteld. Raak jij gemotiveerd en op dreef door een betekenisloze missie zoals deze hieronder?

"Wij willen onze klanten het beste resultaat bieden, gebaseerd op de laatste technologieën"

" Als marktleider binnen onze sector willen we de projecten van onze klanten voorzien van innovativiteit en creativiteit"

"Als online shop voorzien we de markt aan producten van de hoogste kwaliteit, tegen een zo laag mogelijk prijs"

(*)  Deze missies zijn voor de goede orde van zaken zelf samengesteld. Mochten deze matchen met de missie van jouw (internet)bedrijf, dan is dat louter toeval.

Geen wonder dat niemand gedreven wordt door dergelijke missie statements. Weet je wat de meest gebruikte woorden zijn, verwerkt in de missie statements van webbedrijven en agencies ? Klinken "resultaat", "technologie", *kwaliteit* en "creativiteit" je bekend in de oren? Als dergelijke woorden overgebruikt worden, dan raakt de betekenis ervan verloren. Het is standaard geworden en het wordt vooral enorm moeilijk om zich hiermee nog te kunnen onderscheiden.

Wat is je doel WEL ?

Wat een internetbedrijf écht nodig heeft is een doelomschrijving waarmee het concreet *de reden van zijn bestaan* neerpent. Ongeacht je een groot bedrijf, een starter of zelfs een freelancer bent. Waarom heb je je bedrijf of zelfstandige activiteit opgericht?  Wat is het dieperliggende doel? Van het type als je ze leest, je die wel 1000 keer kan opnieuw lezen en nog steeds geïnspireerd raakt. Woorden die je elke morgen aanzetten om naar kantoor te gaan. Opvallende bedrijven hebben een ambitieuze reden van bestaan. Een doel die verder reikt om de maandelijkse lonen te kunnen betalen.

Overweeg eens wat je reden van bestaan zou zijn als je een *levendige organisatie* zou leiden die een *verschil in deze maatschappij* wil betekenen, in plaats van een bedrijf.  Een levendige organisatie die een verschil maakt zullen de mensen die in de organisatie betrokken zijn, aanzetten tot actie. Een sterke doelstelling zal ervoor zorgen dat het internetbedrijf met iets zeer eerbaar bezig is. "We gaan samen op kruistocht", als het ware. Hiermee ontwikkel je niet zomaar een bedrijf van medewerkers, maar *een bedrijf van gelovers*.

Als je voor Nike werkt, dan weet je dat je niet  zomaar voor een schoenenproductent werkt, wel dat je voor een innovatief sportmerk werkt die de wereld van het sporten in beweging houdt en de beleving van het sporten continu laat veranderen. Een motiverende reden als je het mij vraagt om elke dag naar "t werk" te gaan. En wat het commerciële en het financiële betreft,  ben ik  er sterk van overtuigd dat als je een verschil kan betekenen, het commerciële luik er wel uit zal volgen. Omwille van het feit dat je in termen van meerwaarde en verschil denkt, dan is het onderdeel waar je geld voor aanrekent, per definitie altijd ‘waardevol' . Zowel in meerwaarde naar de markt als in geld.

Hoe pak je het aan ?

Nadenken over de reden van je bestaan en neerpennen hoe je een verschil kan betekenen, is een zeer bevrijdend proces. Maar het vraagt wel enige vorm van concentratie en toewijding. Het is een van-kantoor-weg proces en vraagt de volledige aandacht en beste intenties van je beste mensen. Een externe ‘consultant' die je bedrijf en zijn mensen kent, kan hierbij van groot belang zijn om antwoorden  te krijgen op vragen zoals : Naast het maken van geld, waarom zijn we in deze business gestapt? Wat is de reden van hetgeen we doen? Kunnen we een hoger doel bedienen,  ipv louter de maandlonen van onze medewerkers betaald krijgen? Welke bijdrage of verschil kunnen we maken in onze business en deze wereld?

En hoe weet je of je wel ‘diep' genoeg bent geweest om je reden van bestaan te vinden?  De vuurproef met antwoord op deze vraag is of jij er zelf door geïnspireerd raakt en erdoor gemotiveerd wordt.

En herinner je, de onderscheidende internetbedrijven creëren niet zomaar websites en webdiensten, maar op hun eigen kleine manier houden ze de maatschappij in bewegng en veranderen ze mee een stukje van de wereld.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
De essentie
Het is van groot belangrijk om  de reden van bestaan van je bedrijf neer te pennen. Creëer woorden waar zowel jijzelf als je omgeving door geïnspireerd en gemotiveerd raakt. Creëer hiermee een internetbedrijf van gelovers.

--  --
Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi