Het moederbedrijf achter MySpace is aan het kijken of ze $50 miljoen bij elkaar kunnen krijgen om MySpace opnieuw te lanceren. Hun doel is om een directe concurrent te worden van Spotify. Die plannen zouden doorgan in 2013. Veel ambities dus. Gezien de historiek van MySpace, een gedurfde stap als je het mij vraagt.

Achtergrond

Onze bron zou documenten verkregen hebben waaruit blijkt dat deze plannen niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn.

Zes jaar nadat News Corp MySpace kocht voor $580 miljoen, hebben ze geheel terug verkocht voor $35 miljoen aan Specific Media

Specific Media is een privé bedrijf die hoofdzakelijk eigendom is van de Vanderhook familie. Onlangs hebben ze hun naam veranderd in Interactive Media Holdings en nam nieuwe financieringen aan van investeerders, waaronder Justin Timberlake. Dan is Interactive Media gestart met het ontwikkelen van een redesign van MySpace. Verassend genoeg  met blijkbaar zeer veel lovende kritiek.
Sinds december 2011, zou het verkeer van MySpace terug met met 36% gestegen zijn.

Toekomst

Commercieel gezien blijft MySpace het zeer moeilijk hebben. Uit documenten blijkt dat het dit jaar een omzet zou genereren van slechts $15 miljoen. Wat een stijging is van slechts $9 miljoen i.v.m. 2011. Echter, MySpace zou alsnog een verlies lijden van meer dan $ 40 miljoen in 2012. Interactive Media verwacht dat dit verlies zal dalen naar $25 miljoen in 2013. Ondertussen is Interactive Media holdings op zoek naar nog eens $ 50 miljoen extra financiering.

Wat zijn de plannen met dit geld? Interactive zegt dat het van plan is om het grootste deel van het geld te gebruiken om MySpace opnieuw te lanceren. Reanimeren noem ik dat. Sterker nog, men wil MySpace inzetten als alternatief voor Pandora en Spotify. Van die $ 50 miljoen zou $ 10 miljoen gaan naar marketing en plant men om $ 15 à $ 25 miljoen euro te gebruiken voor licentieovereenkomsten met de muziek labels. Daarnaast zal nog eens $ 15 tot $ 25 miljoen worden gereserveerd voor "algemeen werkkapitaal."

Interactieve zegt dat het van plan is om een online muziek-abonnement bedrijf te lanceren in het tweede kwartaal van 2013.

Kunnen ze hiermee winst maken? Je moet weten dat Spotify een veelvoud aan investeringen nodig heeft en tot op heden nog steeds verlies maakt. Wij noemen dat risicokaptiaal van het hogere niveau.
Interactive Media zegt dat één van hun grootste concurrentievoordel is dat MySpace lagere kosten moet betalen aan muziek licenties dan Spotify en Pandora zou moeten betalen. Wij vermoeden ook dat MySpace ook een andere, alternatiever muziekpubliek zal najagen. Vandaar de eventuele lagere kosten. Momenteel kan MySpace putten uit 27 miljoen nummers van artiesten zonder contract. Welke goed zijn voor 50% van de muziek die wordt afgespeeld op hun site.

Als ik dit nieuws hoor, dan is dit zeer verassend nieuws. Omwille van twee redenen:

  1. Ik zie hier duizelingwekkende cijfers. Kan jij geloven dat een bedrijf die voor $580 miljoen verkocht is, zeven jaar later nog slechts $15 dollar omzet draait in 2012? MySpace heeft een zeer woelige historiek meegemaakt. Het businessmodel wordt nu volledig omgedraaid enerzijds en gaat in direct concurrentie met een aantal sterke marktplayers anderzijds. We herhalen, groot risico dus.
  2. Als je ziet hoe de mensen van Interactive Media Holdings zichzelf pitchen om investeringen binnen te krijgen, dan doet het mij denken aan de luchtkastelen uit de jaren 2000. Toen stonden ook investeerders te popelen om te 'mogen' investeren in grote dromen en plannen die nog gerealiseerd moesten worden.


We gaan dit op de voet volgen.
Als iemand reeds muziek afneemt via MySpace, dan horen we dit graag.

---------
Vond je dit artikel waardevol? 
Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin. Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi