Op Twitter moet je iemand in een oogopslag kunnen overtuigen dat jij de moeite bent om te gaan volgen. Je hebt maar heel weinig middelen om jezelf te profileren, dus enige creativiteit is hier zeker op z'n plaats. Maar let wel op, want je kan in diezelfde oogopslag ook compleet de mist in gaan. En dat doe je zo:

1. Je gebruikt het Twitter-ei als profielfoto

Terwijl je op Facebook een coverfoto van meer dan 800px breed, en ook een aardige profielfoto hebt, moet je het op Twitter met heel wat minder doen. En als je dat kleine stukje visual dat je krijgt, dan ook nog niet benut, ben je uiteraard niet goed bezig.

Zorg ervoor dat je medetweeps meteen zien wie er achter het account schuilt, en denk ook eens na over een creatieve oplossing voor je achtergrond. Hou er bij dat laatste wel rekening mee dat dat de verhoudingen tussen je achtergrond en je profielfoto op mobile niet helemaal hetzelfde zijn als op je desktop.

2. Je smeekt om je te volgen

In je bio vragen om je te volgen is not done. Het gelimiteerde aantal karakters dat je daar tot beschikking krijgt, moeten zo overtuigend zijn dat tweeps niet anders kunnen dan je te volgen. Het gaat er niet om zoveel mogelijk volgers te verzamelen, maar om relevante volgers aan te trekken.

Dat doe je door in je bio te omschrijven wat mensen van jou mogen verwachten. Zo krijg je volgers die echt in jouw onderwerpen geïnteresseerd zijn en die dat ook sneller met hun volgers zullen delen.

3. Je balans volgend-volgers helt helemaal over naar links

Dat je meer mensen volgt dan dat je volgers hebt, is verre van een schande. Maar de twee getallen moeten wel een beetje in evenwicht blijven. Als je massaal tweeps begint te volgen, in de hoop dat zij hetzelfde terug doen, kan je wel eens van een kale reis terugkomen. 

Volg daarom enkel die mensen die echt relevant zijn in jouw interesseveld, en maak handig gebruik van "wie te volgen", waarin Twitter je accounts toont die prima tussen de rest van je tweeps passen.

4. Je tweet te veel op korte tijd

Doordat er elke seconde duizenden tweets verzonden worden, kan je zonder problemen verschillende tweets per dag uitsturen zonder dat je je volgers gaat overstelpen. Maar gooi je boodschappen alsjeblieft niet allemaal tegelijk online.

Niet iedereen heeft de hele dag lang de mogelijkheid om zijn volgers te entertainen, maar tools zoals Buffer laten je toe om je boodschappen te verzamelen in je vrije tijd, en die verspreid over de dag de wereld in te sturen. En met een dergelijke tool kan je meteen ook analyseren welke onderwerpen jouw volgers het meest aanspreken en op welke tijdstippen je tweets het meest succesvol zijn.

5. Je Twitterprofiel lijkt wel het #hashtag walhalla

Relevante hashtags toevoegen aan je tweets, is een prima manier om opgepikt te worden door tweeps die dezelfde interesses als jou delen. Maar hou het aantal hashtags per tweet wel binnen de perken. Tweets als "#Hashtags #op #Twitter #zijn #de #ideale #manier #om #nieuwe #volgers #aan #te #trekken", leveren je helemaal niets op.

Integendeel zelfs: ze zijn moeilijk te lezen en komen spammerig over. Probeer je effectieve boodschap dus zoveel mogelijk hashtagvrij te houden, en voeg aan het einde van je tweet één of twee relevante hashtags toe.

6. Je verstuurt DM spam

Niets, maar werkelijk niets op Twitter is zo fout als je nieuwe volgers meteen aanvallen met een automatisch verstuurde DM. De geloofwaardigheid die je had opgebouwd door een overtuigende bio of door interessante tweets, worden zo in één klap van tafel geveegd.

Met je nieuwe volgers meteen beginnen converseren is zeker geen slecht idee, maar doe het wel op een persoonlijke manier. Bekijk welke gemeenschappelijke interesses jullie delen en start een conversatie waar jullie allebei iets aan hebben.