Het leveren van een pakje is de afronding van een online aankoopervaring. Als online ondernemer heb je er dan ook alle baat bij dit eerste fysieke moment aan te grijpen en er een waw-ervaring van te maken.

Emob.be

Met Monday Morning Movies ging ik een kijkje nemen bij Emob.be, een pure player die o.a. kinderkamers, speelgoed en tuinmeubelen verkoopt naar de Benelux en Frankrijk en meer dan behoorlijke bedrijfsresultaten kan voorleggen. Mathias Viaene is zaakvoerder van Emob en hij vertelt ons hoe het merk “Emob” is geëvolueerd en een gezicht kreeg bij de consument.

De blauwe doos

In de loop van 2013 werd werk gemaakt van een nieuwe verpakking voor de pakketjes van Emob. De fel blauwe kleur doet uiteraard een beetje denken aan de blauwe Coolblue dozen en ook hier is het doel een sterke merkidentiteit neer te zetten.

Mathias Viaene: “Vroeger werkten we vooral met gewone bruine dozen. Die werden destijds goedkoop aangekocht en gebruikten we gretig omwille van die lage kostprijs. Die “anonieme” dozen waren een puur verpakkingsmiddel en de lage kostprijs was een belangrijke reden om dat op die manier toe te passen. Maar we misten daarmee een belangrijk element: merkbeleving bij de consument.”

Een doos als communicatiemiddel

De nieuwe verpakking is niet alleen opvallend en mooi, ze is ook voorzien van een aantal cruciale communicatie-factoren die ook vertrouwen uitstralen naar de consument.

Mathias Viaene: “De doos bevat duidelijk ons merk en de URL, maar ook àlle mogelijke communicatie-kanalen die naar Emob leiden, zodat de consument snel en efficiënt met ons kan communiceren.”

Op die manier wordt de verpakking méér dan een bescherming van de goederen, maar wordt het een communicatie- en marketingmedium.

Mobby

Een van de opvallende elementen op de doos is de mascotte: het aapje “Mobby”.

Mathias Viaene: “In de loop van 2013 hebben we een belangrijke doorstart gemaakt wat onze online aanwezigheid en onze merkidentiteit betreft. Samen met Indie Group werd het aapje gecreëerd. Eerst in 2D tekening, later in 3D en nu maken we plannen om Mobby te animeren en te laten figureren in video communicatie.”

Mobby is intussen het gezicht geworden van Emob en duikt ook overal op in de website. Wie een aankoop doet vanaf een bepaald bedrag, krijgt bovendien een Mobby-knuffel mee in de doos!

Mathias Viaene: “Die Mobby knuffel is een echt succesnummer. Wie een kinderkamer bij ons samenstelt en aankoopt, krijgt er zo’n knuffel bij. We krijgen hierop heel positieve reacties. Met die knuffel zorgen we niet alleen voor een heel positief en blij gevoel bij de consument, het is ook een fysieke en blijvende aanwezigheid van het merk in de huiskamer van de consument.”

De consument blij maken

De vernieuwde blauwe doos, het uitbouwen van de verpakking als een communicatiemedium én de verrassing in de vorm van een knuffel, zijn elementen die van de levering van een pakketje een waw-moment kunnen maken.

Zoek als online ondernemer of merk naar eenvoudige prikkels die een blij gevoel teweegbrengen en een positieve indruk nalaten. Voed de consument met dingen waarmee ze dat blij gevoel ook kunnen delen. Geef hen de middelen om jouw “marketeer” te zijn.

Ik verwijs hierbij graag ook naar een eerder verschenen “Monday Morning Movie” met Werner Bruyns van Coolblue, waar hij het voor het eerst had over “het mondhoekje van die consument omhoog krijgen”.