Bron foto: Shutterstock

Je wist het waarschijnlijk al, Netflix is gearriveerd in België! Vanmorgen sprak ik met Netflix’ Ted Sarandos (Chief of Content), Kelly Merryman (Vice President Content Acquisition) & Neil Hunt (Product Manager) over de launch van de videostreamer in ons land. Hier alles wat ik te weten ben gekomen:

Hoe kiest Netflix haar content?

“Om tot het huidige aanbod te komen in België is mijn team de Belgische markt al maanden aan het analyseren,” vertelde Kelly Merryman (VP Content Acquisition at Netflix). “We keken naar de meest besproken shows & films op sociale media, de box-office resultaten & ratings die door Belgen aan films worden gegeven. We proberen om in België een goede mix van top-films, series & content voor kinderen te tonen.”

“In België draaien we nu nog maar op 50% capaciteit - elke dag zal er content toegevoegd worden"

Ted Sarandos, die aan het hoofd staat van de content acquisitie van Netflix, vertelde dat Netflix in België nu nog maar op 50% van zijn capaciteit draait. “Elke dag gaan we content toevoegen aan ons aanbod. De content vandaag is onze best guess. Daarop gaan we nu verder bouwen,” vertelde Sarandos me. 

“We zullen ook analyseren of Belgen liever nostalgische content bekijken, of dat ze er net voor kiezen recente films te bekijken. Op de trends die we zien, baseren we ons aanbod,” vertelt Sarandos nog. 

Het Belgische Netflix aanbod

Momenteel bestaat het lanceringsaanbod van Netflix uit films zoals Colombiana, The Hurt Locker, The Social Network en meer. En Amerikaanse tv-series zoals Breaking Bad, Dexter, Pretty Little Liars, Sons of Anarchy & Suits zijn er ook op te vinden. Netflix beschikt ook over Britse series zoals Sherlock & Broadchurch. 

Daarnaast heeft Netflix ook eigen series zoals Orange Is The New Black, Bojack Horseman & Helmlock Grove en de kinderserie Turbo F.A.S.T. Deze zijn ook nu al beschikbaar. Ook de bekroonde topserie House of Cards is terug te vinden in het Belgische aanbod: een tv show waar Netflix meer dan 4,5 miljoen dollar voor neertelt per episode. 

“Een serie die toch wel exclusief is in België is Fargo - gebaseerd op de wereld van de bekende film van de Coen brothers. De reeks is momenteel niet te zien in de Verenigde Staten, maar wel in België."

“De Fargo serie won onlangs nog een Emmy en is écht een absolute aanrader,” vertelde Sarandos. “Daarnaast bieden we ook de serie From Dusk Till Dawn & Penny Dreadful aan in België. Allemaal top-shows."

“Binnenkort lanceren we trouwens nieuwe series, die internationaal worden uitgerold. In België zal je binnenkort kunnen genieten van Marco Polo, Sense8 & Daredevil van Marvel.”

Vlaamse Content

De Vlaamse content op Netflix is momenteel nog redelijk beperkt. Zo heeft Netflix de rechten gekocht voor Dubbelleven, Tournée Génerale, De Elfenheuvel en tekenfilms zoals De Smurfen & De Avonturen van Kuifje. Ook de film Schellebelle 1919 is op Netflix te bekijken. 

“In de toekomst zullen we zeker meer lokale content toevoegen,” vertelde Ted Sarandos. "Netflix werkt hiervoor samen met de VRT, maar we zullen met nog meer partijen gaan praten."

“We werken nu samen met de VRT. In de toekomst zal daar nog meer lokale content bijkomen”

De Toekomst van Televisie?

“We merken dat internetpiraterij daalt in de landen waar we lanceren. Dat komt omdat vele mensen zitten te wachten op bepaalde series of films, maar nog geen toegang hebben. Dat zorgt voor frustratie. Dat is de reden waarom mensen er vaak voor kiezen om illegaal te downloaden,” vertelde Kelly Merryman. “We willen een product op de markt brengen, dat kwaliteitsvol, goedkoop en makkelijk is om te bekijken. En dat blijkt te werken.”

"De TV zal niet verdwijnen, maar zal zich vooral toespitsen op live-events, Netflix zorgt voor al de rest"

Ted Sarandos: “Ons doel is om TV te helpen evolueren. TV is nu een raar beestje, het is een mix van live-events en scripted shows. De TV zal volgens mij niet verdwijnen, maar zal zich vooral toespitsen op live-events, Netflix zorgt voor al de rest,” zegt Sarandos.

Later meer over het interview met Neil Hunt (Chief Product Officer). In dat gesprek ligt de focus op de toekomst van Netflix en lichten we een tipje van de sluier op over het Netflix-algoritme.