Om Facebook aantrekkelijk te blijven maken voor marketeers, worden er continu nieuwe features toegevoegd. Dat zorgt ervoor dat je als community manager of Facebook marketeer altijd up to date moet blijven, maar dat is niet altijd even makkelijk. Daarom zet ik de 3 opmerkelijkste features van de afgelopen maanden nog even voor je op een rijtje:

1. Audience Insights

Ik hoor het je bij het lezen van deze titel al denken: Tuurlijk ken ik deze feature al! En ik ben ervan overtuigd dat je inderdaad al in de insights van je Facebook-pagina bent gaan kijken om te zien van waar je fans komen, hoe oud ze zijn en welke taal ze spreken. Maar weet je ook hoeveel procent van je fans getrouwd is? Of welke job het merendeel van hen uitoefent?

Voor deze meer uitgebreide details van je fans kan je terecht in de Facebook Ads Manager, maar voor je daar naartoe gaat, moet je er wel even voor zorgen dat je taalinstelling op Engels staat. Want in het Nederlands is deze feature helaas nog niet beschikbaar. In de Ads Manager klik je vervolgens op „Audience Insights” in het menu links. Dan kan je kiezen om de gegevens van alle Facebook-leden te bekijken, enkel die van je pagina of nog specifieker: die van één van je custom audiences.

Hou er na je keuze wel rekening mee dat je pagina niet automatisch geselecteerd wordt, Facebook highlight enkel waar je dit moet doen. Vergeet ook zeker niet om het land te wijzigen, want standaard zijn de Verenigde Staten geselecteerd. Heb je een grote fanbase in de US, neem dan zeker wel even een kijkje in de tabs „Household” en „Purchase”, die enkel voor US fans beschikbaar zijn. Zo kom je bijvoorbeeld te weten wat hun gemiddelde inkomen is en hoeveel ze online spenderen.

2. Product ads

Je hebt ze misschien al in je newsfeed zien voorbij komen: Facebook ads die verschillende producten tegelijk promoten onder één boodschap, maar toch elk met hun eigen landing page.

Net als de audience insights, zit de optie om dit soort ads te maken, goed verstopt. Je moet er namelijk voor naar de Power Editor, de iets meer uitgebreide advertentietool van Facebook, en je krijgt de optie enkel te zien als je kiest voor de volgende advertentiedoelen: „Clicks to Website” of „Website Conversions”.

Wanneer je daar, net zoals in de standaard Ads Manager, je campaign en ad set info hebt ingevuld, kan je beginnen aan de ad. En daar zal je zien dat je 2 opties krijgt: „Single image and link in one ad” en „Multiple images and links in one ad”. De tweede optie is dus diegene die we hier nodig hebben. Standaard kan je drie afbeeldingen uploaden, maar door simpelweg op het plusteken te klikken, kan je nog twee extra producten toevoegen.

In het „Text” vak kan je je algemene boodschap zetten, die voor alle producten geldt. Voor elk afzonderlijk product heb je daarnaast ook een image (600x600 pixels), een titel, een url en optioneel ook een korte beschrijving nodig. Je zal ook zien dat Facebook vraagt om een „See more URL”. Na je laatste product zal er namelijk nog een laatste ad verschijnen, waarmee je kan doorlinken naar een landingspagina waar je nog meer producten toont.

3. Featured video's en playlists

Dat Facebook de laatste tijd zwaar inzet op video, is meer dan duidelijk. Ze willen kost wat kost de strijd aangaan met onder andere YouTube en daar zijn de nieuwe video-mogelijkheden voor Facebook-pagina’s een goed voorbeeld van. Wanneer je vroeger de video-tab van je Facebook page opende, zag je de video’s je die je geüpload had chronologisch staan. Maar sinds kort lijkt deze tab meer en meer op je Youtube-kanaal. Net zoals je daar een video in de spotlights kan zetten, kan dat nu op Facebook ook. En simpeler hadden ze het ons niet kunnen maken: je moet gewoon naar je video-tab gaan, en vervolgens klikken op „Add featured video”. Hou er wel rekening mee dat je hier enkel video’s kan tonen die rechtstreeks op Facebook geüpload zijn.

Naast een featured video kan je ook playlists samenstellen van verschillende video’s. Zo kan je je video’s opdelen in verschillende thema’s, en zien je fans in een oogopslag welke van je andere video’s ook interessant zijn voor hen. En die playlist samenstellen is al even simpel als je featured video toevoegen. Net onder je featured video klik je simpelweg op „Create playlist” waarna je een titel en omschrijving kan toevoegen, en tot slot de video’s kan selecteren die je in je playlist wil zien verschijnen.

Heb je zelf nog Facebook features zien voorbij komen waar je graag mee aan de slag wil, maar weet je niet goed hoe er precies aan te beginnen? Aarzel niet om een mailtje te sturen naar claudia@dotcomm.be. Ik help je graag op weg naar je volgende Facebook succes!