Apple maakt het vanaf iOS 9 mogelijk om bepaalde content te blokkeren die op basis van cookies wordt getoond. Zo kunnen gebruikers binnenkort extenties installeren in de mobiele versie van Safari. Hierdoor wordt het voor consumenten mogelijk om advertenties op grote schaal te blokkeren. Extra zorgwekkend nieuws voor marketeers: het gebruik van adblocker software is de laatste paar jaar verdriedubbeld. 

Safari laat binnenkort Adblocker toe in iOS

Vorige week raakte op Apple's WWDC conferentie bekend dat iOS 9 eind dit jaar het daglicht zal zien. Eén van de nieuwe eigenschappen van iOS 9 heet 'content blocking'. Hierdoor wordt het mogelijk voor consumenten om "inhoud-blokkerende Safari-extensies" te installeren.

Slecht nieuws voor adverteerders

Het wordt dus binnenkort mogelijk om advertenties en cookies te blokkeren op mobiele apparaten van Apple. Slecht nieuws voor gespecialiseerde bedrijven die winst scheppen uit het vertonen van online advertenties. Een bijkomende factor is het feit dat adverteren naar iOS-gebruikers ook een lucratieve bezigheid is, aangezien deze doelgroep vaak over groter inkomen beschikt. 

Adblockers zijn al langer beschikbaar voor desktops en laptops, maar zijn momenteel nog zeldzaam op mobiele besturingsystemen. Daar komt vanaf eind dit jaar dus verandering in. 

Momenteel hebben zo'n 140 miljoen mensen, of 5 procent van de online bevolking, al een adblocker geïnstalleerd. Een negatieve ontwikkeling voor heel wat bedrijven die sterk afhankelijk zijn van online reclame-inkomsten. Verwacht wordt dat deze trend zich verder zal doorzetten. Ook voor bedrijven zoals Google is deze trend zorgwekkend. Zo verloor de zoekgigant in totaal al 6,6 miljard dollar aan omzet door adblockers.

Meer info: de toekomstige groei van Adblocker software