Het fenomeen ‘SEO’ is niet meer weg te denken in dit digitale tijdperk. Ook in het copywriting wereldje is deze term een gevestigde waarde. En jij, spreek jij dat digitaaltje al? Heb jij ooit al SEO teksten geschreven, hopende dat je doelgroep én Google er spontaan van smullen? Dan weet je dat een goede combinatie van commerciële teksten en zinvolle SEO geen evidentie is. Dus laten we beginnen bij het begin: de pakkende headlines. Want enkel zo grijp je de aandacht van jouw lezer.

SEO copywriting: meer dan zoekwoorden

Om al meteen een illusie uit de wereld te helpen: SEO copywriting is meer dan gewoon wat zoekwoorden naast elkaar proppen.

Stouw je headlines niet vol met keywords, want Google heeft dat door. Sterker nog, de zoekmachinegigant beschouwt dat als valsspelen. En dus moet je het bekopen met een lagere ranking in de zoekmachineresultaten. De oplossing? Pas de 4U-regel toe!

4U’s: een regel om ‘U’ tegen te zeggen

1. URGENT

Verwerk een dringende boodschap in je koptitel. Zo wordt jouw lezer aangespoord om het bericht te openen. Daarbij is het wel een kunst om het urgent aspect subtiel over te brengen.

Bijvoorbeeld: ‘Boost vandaag nog uw business met SEO copywriting!’

2. UNIQUE

De behoefte aan unieke content wordt nog steeds niet voldoende ingelost. Daarmee bedoel ik niet per definitie ongeziene informatie. Het is eerder een kwestie van de aandacht van je lezer te grabbelen op een originele manier. Je weet wel, een aparte schrijfstijl die ervoor zorgt dat je top-of-mind blijft. En deze tip geldt zowel voor de titels als voor de body van je tekst. In de tekst zelf kan je uniek uit de hoek komen door ongeziene en exclusieve voordelen in de kijker te zetten. Google zal je originaliteit letterlijk hoog waarderen!

Bijvoorbeeld: ‘Zo wordt u in mum van tijd de ‘Ooh’ in SEO’

3. USEFUL

Wanneer jouw potentiële klant je tussentitels scant, denkt hij aan één ding: ‘what’s in it for me?’ En dan heb ik het niet per se over je product, maar eerder over de relevantie van het bericht. Het is allang geen geheim meer dat je de focus niet moet leggen op datgene wat jij aanbiedt. Wel doen: creëer een nieuwe behoefte bij je lezers. Dat wil zeggen dat je de nadruk legt op de voordelen en oplossingen die jouw diensten of producten teweegbrengen. Akkoord, hierbij vervult de tweede U - ‘unique’ – al een essentiële rol. Maar aandacht is vergankelijk. Tenminste, als je geen nuttige informatie verspreidt.

Bijvoorbeeld: ‘SEO copywriting: voeder de zoekmachines en verhoog uw omzet!’

4. ULTRA-SPECIFIC

Hoe specifieker je copy, des te relevanter (useful) deze wordt. Opgelet: de titel kan ultra specifiek zijn, maar onvoldoende relevant. Dat is het teken dat jouw boodschap niet past bij je doelgroep. Of dat je geen behoefte inlost. Natuurlijk gaat het ‘ultra-specific’ gedeelte wel verder dan alleen de titel. Ultra-specifieke content betreft elementen zoals bullet points, lijstjes, stappenplannen en ga zo maar door.

Bijvoorbeeld: ‘SEO copywriting in zijn kinderschoenen: 6 eenvoudige stappen!'