Sinds de aanstelling van Satya Nadella waait er een nieuwe wind binnen Microsoft. Er worden radicale beslissingen genomen, briljante producten bedacht én er is een totaal nieuwe strategie. Microsoft focust terug op software, en stelt zich open op door haar software aan te bieden op verschillende platformen. Microsoft wil relevant zijn voor iedereen.

Het nieuwe Microsoft

Microsoft kende in de laatste paar jaar een metamorfose. Satya Nadella nam in 2014 het roer over van Steve Ballmer en werd aangesteld als CEO. Dat zorgde voor een grondige shakeup in Microsofts aanpak. 

Microsoft wil haar software niet langer aanbieden op 1 platform. Programma’s zoals Office, Outlook & OneDrive zijn nu ook te gebruiken vanop Mac OS X, iOS en Android. “We willen meerwaarde bieden over verschillende platformen heen én onze diensten aanbieden aan zoveel mogelijk mensen,” klinkt het bij Microsoft. 

Naast de nieuwe strategie zette Microsoft ook flink vaart in de ontwikkeling van haar nieuwste versie van Windows 10. Onlangs verbaasde de technologie-gigant uit Redmond vriend en vijand met HoloLens, een revolutionair product dat zo uit de R&D labs van Cupertino had kunnen komen.

Hoog tijd dus om ons oor te luisteren te leggen bij Microsoft om meer te weten te komen over de hernieuwde focus en toekomstige plannen. Bloovi had een gesprek met evangelists Sigrid Vandenweghe en Nick Trogh van Microsoft België en vroeg hun alles over de recente metamorfose bij Microsoft:

Foto: Nick Trogh & Sigrid Vandenweghe

Nieuwe focus op productiviteit

Met Satya Nadella aan het roer, veranderde Microsoft radicaal van aanpak. Nadella legde de focus van de computergigant terug op software en diensten. Voor hij naar voor werd geschoven als CEO, werkte Satya Nadella al 25 jaar bij Microsoft. Voor buitenstaanders was Satya een verrassende keuze.

“Wat vooral opvalt is dat Satya erg snel enkele accenten binnen Microsoft duidelijk anders legde. De focus is komen liggen op productiviteit. Microsoft moet mensen helpen om zo productief mogelijk te zijn, zowel op het werk als in hun dagelijks leven."

Microsoft focust nu op technologie, software & diensten die je zullen helpen om efficiënter samen te werken met collega’s, of te communiceren met een verre neef in China die je taal niet spreekt via live vertalingen met Skype Translator. Ongeacht of dat nu gebeurt via tablets, pc’s, smartphones, voertuigen of 3D ervaringen zoals HoloLens,” verklaart Nick Trogh.

“Ook qua managementstijl was er een duidelijk verandering. De vorige CEO, Steve Ballmer, was energetisch en extravert. Satya gaat voorzichtiger te werk. Hij is bedachtzamer en introverter,” zegt Sigrid Vandenweghe.

“Microsoft is ook een pak wendbaarder geworden onder het bewind van Satya. Beslissingen aan de top worden nu in amper twee weken wereldwijd doorgevoerd. Microsoft was vroeger een logge tanker en is nu een vloot van snelle zeilboten geworden. De neus zit nog altijd in dezelfde richting maar we zijn een pak wendbaarder geworden,” voegt Sigrid Vandenweghe toe. 

Relevant zijn voor iedereen

Microsoft werd in het verleden vaak geplaagd om een bedrijf te zijn dat focust op professionals. Vandaag wil het dat imago van zich afschudden. Microsoft wil daarom ook inzetten op populaire apps en technologieën die beschikbaar zijn op verschillende platformen.

Sunrise, your new calendar. from Sunrise on Vimeo.

“De overname van de erg populaire kalender-app Sunrise kan je ook zien in dit kader,” verklaart Nick Trogh. Sunrise is een connected kalender-app die online beschikbaar is op alle types van platformen en wordt gebruikt door zowel studenten, huismoeders als professionals. “Zulke overnames tonen echt waar het nieuwe Microsoft om draait. Dit bewijst onze hernieuwde focus en toont dat we productiviteit voor iedereen hoog in het vaandel dragen,” vertelt Sigrid Vandenweghe.

“Met deze soort van producten willen we hearts & minds winnen. We hebben niet langer één battle plan, maar we doen wel aan een heuse love-parade”, vat evangelist Nick Trogh de nieuwe strategie samen.

Met de nieuwe strategie in het achterhoofd lijken de overnames die bij critici eerst wenkbrauwen deden fronsen, veel logica te bevatten. Denk ook maar aan recente overnames Skype en de gaming hype van het moment: Minecraft.

Een belangrijk aspect van deze producten is het feit dat deze cross-platform zijn. “Iets wat tot voort kort minder evident was binnen Microsoft,” zegt Sigrid Vandenweghe. Een ander voorbeeld hiervan is het feit dat de gigantisch populaire app Office Lens eindelijk beschikbaar is geworden op iOS en Android.

Ook typische Microsoft-applicaties worden nu ook speciaal gemaakt voor platformen zoals OS X, Android & iOS. “De nieuwste versie van Office op tablets werd zelfs eerst uitgebracht voor iOS, nog voor die op Windows beschikbaar werd. Dit is ongezien,” zegt Nick Trogh.

Sfeer van Openheid

Microsoft boort ook steeds meer doelgroepen aan. De sunrise-app wordt bijvoorbeeld gebruikt door studenten, huismoeders en professionals. Maar daar stopt het niet.

Microsoft wil ook de hearts & minds van software ontwikkelaars voor zich winnen met initiatieven zoals Microsofts Virtual Academy, waar ze developers en IT-pro’s overhalen om te kiezen voor Microsoft-oplossingen door gratis kennis aan te bieden. Daarnaast ondersteunt Microsoft ook start-ups via BizSpark dat gratis toegang biedt tot tools, coaching en diensten.

“We proberen voor heel wat doelgroepen relevant te zijn en een meerwaarde te creëren,” zegt Microsoft-evangelist Sigrid Vandenweghe. “Kijk maar wat we doen met onze Microsoft Virtual Academy en BizSpark, waar we de referentie proberen te zijn voor software ontwikkelaars, IT-professionals én start-ups. Dat doen we door gratis tools tot hun beschikking te stellen én een community op te bouwen door het organiseren van tal van leuke en gratis events.”

Wat Microsoft vandaag doet staat haaks op het verleden. Met de cross-platform aanpak, het creëren van meerwaarde voor zoveel mogelijk mensen tegelijk én een sfeer van openheid lijkt Microsoft een radicaal nieuwe weg in te slaan. Wij kijken alvast uit naar Microsofts nieuwste innovaties…