De zomer lonkt en het is weer volop terrasjesweer. En met drie bierfestivals in Leuven deze maand, is het meer dan ooit tijd voor een frisse, maar vooral goede pint. Een prima moment voor de Leuvense start-up Beerhive om haar gloednieuw digitaal platform voor bierliefhebbers te lanceren.

Beerhive is een digitaal platform waarop een community van bierliefhebbers wereldwijd zijn kennis over bieren deelt en samen bouwt aan een digitale biergids. Bierliefhebbers kunnen via de app een bierprofiel aanmaken. Aan de hand van 120 smaak- en aromaparameters zijn ze in staat bieren te beoordelen en hun kennis te delen met andere bierliefhebbers.

Door de verschillende bierprofielen en data slim te combineren, komt Beerhive tot een objectieve profilering van alle mogelijke bieren ter wereld. Iedereen - ook leken - kunnen op die manier eenvoudig bieren zoeken op hun karakteristieken en nieuwe bieren ontdekken.

Het enthousiaste team achter Beerhive

Keuzestress

Hoewel de markt van het pilsbier terugloopt, blijft die van de speciaalbieren wereldwijd jaar na jaar groeien. In 2017 kwamen er in de VS maar liefst 881 nieuwe brouwerijen bij, en in België is het aantal brouwerijen op vier jaar tijd met bijna 70% gegroeid. Ons land telt momenteel 263 brouwerijen, naast 181 bierfirma’s die bier commercialiseren en dit bij een erkende brouwerij laten brouwen. Dit groeiend aanbod maakt het voor de consument steeds moeilijker om te kiezen.

Jan Paesen, zytholoog en founder van Beerhive, schetst de trend: “Nooit eerder had de bierconsument zoveel keuze. Zelfs als ervaren bierliefhebber loop je in dit enorme aanbod verloren. Waar andere apps zich enkel focussen op het geven van beoordelingen, gaan wij een stap verder en bieden we bierliefhebbers een deskundige tool om nieuwe bieren te leren kennen op basis van objectieve kenmerken.”

Het wordt door het groeiende aanbod steeds moeilijker om te kiezen. Wij scheppen orde in die chaos

Wim De Bruycker, zytholoog en co-founder van Beerhive, duidt hoe de app in elkaar zit: “Dankzij de analyses van alle bierliefhebbers samen en het gebruik van moderne technologieën, creëren we orde in de chaos. Met Beerhive heb je op elk moment een collectief gebouwde biercatalogus bij de hand en kan je op een terrasje rustig uitzoeken of een bepaald bier bij je past. Graag zoet met ananastoetsen of liever hoppig met het aroma van kruidnagel? Je start met een bier dat je kent en ontdekt nieuwe bieren die in lijn liggen met je persoonlijke voorkeuren.”

Samenwerking met diverse Belgische brouwerijen

Beerhive werkt momenteel al met verschillende Belgische brouwerijen samen. Zo was Duvel Moortgat vanaf het begin nauw betrokken en gewonnen voor het concept. Ook met brouwerijen Hof Ten Dormaal en brouwerij Anders! is er een eerste samenwerking. Die laatste drukte de Beerhive bierprofielen zelfs op enkele van haar bierflesetiketten.

De focus van het team ligt deze zomer vooral op het uitbreiden van de bierliefhebbers community en bierdatabank. Die bevat momenteel al meer dan 3.300 Belgische bieren en zal snel worden uitgebreid met buitenlandse bieren. Aan het eind van het jaar hoopt Beerhive geïnteresseerde investeerders en partners te vinden voor de internationalisering en het schalen van de distributie van haar professionele diensten naar horeca, retail en brouwerijen.

Meer info over de app vind je op www.beerhive.com