Software-ontwikkeling is en blijft complex. Voor zover nieuwe technologie het ons makkelijker maakt op verscheidene vlakken, stijgt ook de complexiteit ervan exponentieel. Hetzelfde scenario speelt zich af in onder andere automotive, banking en retail waar - na de introductie van software - ook de complexiteit drastisch is toegenomen. Niets is minder waar voor alle andere sectoren.

Data is het nieuwe levensbloed

De rode draad in dit verhaal is data. Het nieuwe goud voor elke moderne onderneming, die steeds meer inzicht wil krijgen in het gedrag van haar klanten en dit vervolgens strategisch inzet om daar (liefst meer) munt uit te slaan.

Tegenwoordig is haast elk bedrijf een IT-bedrijf in wording, ongeacht de sector waarin het zich bevindt. Dat voelen we allemaal op de werkvloer: digitale transformatie is het nieuwe gespreksonderwerp, van aan de koffiemachine tot in de boardroom.

Data is het nieuw levensbloed van organisaties en deze vergaar je niet zonder de hulp van software of enig ander interactief medium. Extreem verwoord, een bedrijf zonder IT-departement of sterke technologie-partner hinkt achterop en is bijgevolg nog slechts een korte levensduur beschoren.

Steeds hogere IT-gerelateerde uitgaven

Dit fenomeen wordt wel degelijk ook gekwantificeerd. Gartner noteert wereldwijd stijgende cijfers met betrekking tot IT-gerelateerde uitgaven. Grote en kleine ondernemingen geven significant meer uit aan informatietechnologie. Een stijging van 3,5% tegenover het jaar 2017, goed voor een totaal van 3,13 biljoen euro aan IT-uitgaven in 2018. De snelst groeiende sectoren daarbij zijn Enterprise Software, Devices (IoT & Hardware) en IT Services.

Blijft de vraag of al die investeringen zich ook terugbetalen? Jammer genoeg is het niet altijd evident om dit te meetbaar te maken, wat op zich niet eens zo verrassend is. De meeste bedrijven zetten data alleen in voor commerciële doeleinden en net daar wringt het schoentje. Deze strategie stimuleert commerciële valorisatie en opportunisme, maar leidt bijna altijd tot kortzichtige beslissingen met een nefast effect op lange termijn.

Gelijklopend met de digitale transformatie zetten bedrijven steeds meer in op agiliteit. Snelheid en behendigheid op de markt is een kritische factor voor het succes van een onderneming. Echter wordt er door die laatste net iets te weinig gekeken naar de volledige impact van zo'n ommezwaai. Een tool of framework is snel neergezet, maar draagt niet altijd bij aan een positief financieel plaatje. Daarnaast is efficiëntiewinst ook niet altijd een logisch gevolg.

Reactief in plaats van agile

Mijn ervaring als consultant & CTO leert me dat we vaak tot 30% teveel uitgeven aan IT-gedreven projecten, een van de pot gerukt percentage wanneer we dit projecteren op de bovenstaande cijfers. Dit zou zich dan vertalen in een globale IT-overspend van 939 miljard euro… Een zorgwekkend cijfer, maar waarom merken we dit als bedrijf pas op wanneer het geld al effectief van onze rekening is verdwenen?

Zelfsturende teams, verschillende soorten rapportage, geïsoleerde KPI's en een gefragmenteerd technologisch landschap maken het moeilijk om één centraal overzicht te krijgen dat verstaanbaar is voor iedereen binnen het bedrijf. Net omdat we dit overzicht niet hebben, zijn we alsnog reactief ofschoon we onszelf ‘agile’ noemen.

Men loopt achter de feiten aan en heeft vaak slechts een oppervlakkig idee van waar het geld naartoe gaat. Dat weerspiegelt zich in de boardroom, wanneer de CIO nu net die IT-gerelateerde investeringen moet verantwoorden. Laat ons eerlijk zijn, niemand wil het gevoel hebben dat ze blind met een wagen aan het rijden zijn, maar het gebeurt wel frequent. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een CFO, beschikt de CIO vaak over minder krachtige statistieken.

Recept voor succes

Software-ontwikkeling en cloud-infrastructuur hebben geen eenvoudige KPI's zoals die er zijn voor Finance, HR en Sales. Alleszins toch niet als men alleen maar kijkt en niet actief capteert.

Tussen de lijnen lezen en informatie extraheren is de boodschap. Bijna elk bedrijf gebruikt meerdere applicaties om een IT-departement draaiende te houden. Van Development Tools tot Task Managers: ze bevatten allemaal extreem waardevolle data, maar haast niemand kijkt ernaar. Pas daar dezelfde principes toe als op de commerciële data en we hebben een recept voor succes.

Breng het technische en het procesmatige samen en vertaal het vervolgens naar iets wat iedereen begrijpt: ‘percentages en euros’. Zo verandert status-quo in transparantie en wordt overspending vroeg geïdentificeerd wat leidt tot adequate anticipatie, met limitatie als gevolg.