In de marge: stofzuigerfabrikant Dyson gaat nu ook elektrische wagens bouwen

In de marge: stofzuigerfabrikant Dyson gaat nu ook elektrische wagens bouwen

(Photo credit: Dyson Ltd.)

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Hasseltse student-ondernemers mogen pitchen in Silicon Valley

Vier Hasseltse studenten zijn met hun ondernemersproject Amigrow uitgeroepen tot ‘Enterpreneurial ICT & Digital Graduate of the year’. Deze award wordt jaarlijks uitgereikt door rekruteringsbedrijf Amon, gespecialiseerd in ICT- en digitale profielen. Het viertal ontwikkelde een digitale tool, gebruik makend van artificiële intelligentie, voor kinderen die slachtoffer zijn van pestgedrag. De chatbot fungeert als een soort virtuele buddy waaraan ze te allen tijde hun hart kunnen luchten. Dankzij de app kan pestgedrag bij kinderen in een heel vroeg stadium worden gedetecteerd en bijgevolg ook sneller worden aangepakt.

Drie van de vier founders van Amigrow (Photo credit: Matthias Van Oost - Amon)

De vier start-up founders - drie studenten van UHasselt en één van Hogeschool PXL - strijken niet enkel een geldprijs van 10.000 euro op maar winnen daarbovenop een coaching-trip naar Silicon Valley waar ze hun innovatieve IT-project zullen mogen pitchen aan ervaren ondernemers.

Sirris opent technologiehub in Luik

Sirris, het kenniscentrum van de technologische industrie, groeit stevig in Wallonië met de komst van een nieuwe technologische hub in Luik. De organisatie investeert 850.000 euro in de nieuwe infrastructuur van 6 labo’s en een team van 20 experten. De Product Development Hub moet een technologisch ontmoetingspunt worden dat bedrijven zal helpen en ondersteunen nieuwe producten te creëren: snel prototypes ontwerpen, klaar om te industrialiseren. De hub krijgt onder andere de allereerste machine om microproducten te printen in 3D. Die werd speciaal ontwikkeld op vraag van Sirris.

“Het profiel van de actieve ondernemingen in Wallonië evolueert en wij als Sirris dus ook. Bedrijven zullen producten moeten ontwikkelen die futureproof zijn, zullen hun productieproces constant moeten verbeteren en hun producten en productiemethodes moeten blijven heruitvinden. Daarbij is het handig als ze een beroep kunnen doen op personen die er hun vak van gemaakt hebben en die elk jaar duizenden bedrijven in België begeleiden”, duidt René Branders, voorzitter van Sirris.

Bewustmakingscampagne rond laadplaatsrovers

Voor de meeste eigenaars van een elektrische auto is het jammer genoeg een herkenbare situatie: je wil je wagen opladen aan een publieke laadpaal en dan blijkt de laadplaats ingenomen te zijn door een niet-elektrisch voertuig. In veel gevallen is de foutparkeerder zich van geen kwaad bewust, omdat de signalisatie bij zo’n elektrische laadplaats niet altijd even duidelijk is.

Omdat elektrische wagens daardoor vaak op hun stroomhonger zitten, ook als de nood het hoogst is, lanceert ik-rij-elektrisch.be een bewustmakingscampagne om ‘laadplaatsrovers’ op hun foutief parkeergedrag te wijzen. Dat zal gebeuren met behulp van stickers die heel eenvoudig te verwijderen zijn. Deze kunnen hier worden besteld.

Belgische bouwsector omarmt digitale technologie nog te weinig

Als alles volgens plan verloopt, zal volgend jaar in Westerlo de eerste 3D-geprinte betonwoning ter wereld worden neergepoot. Een consortium van bouwfirma's, onderzoekers en architecten wil immers in maart 2019 starten met het laag per laag printen van de ruwbouw van een rijwoning. De grootste 3D-betonprinter ter wereld zou een volledige woning kunnen neerzetten in minder dan 24 uur, en dat met minder afval dan op de gebruikelijke manier. Prijskaartje van het hele C3PO-project: 1,5 miljoen euro, waarvan de helft gefinancierd met Europese subsidies.

Het nieuws staat in schril contrast met recent onderzoek van de Confederatie Bouw dat aantoont dat de Belgische bouwsector nog te weinig de moderne digitale technologieën omarmt. Uit een rondvraag bij 272 bouwondernemingen blijkt dat slechts 3% al aan 3D-printing doet, 3% robotisering toepast, 1% met drones werkt en 4% gebruik maakt van Building Information Modelling (BIM), wat een methode is om makkelijk gegevens tussen de verschillende bouwpartners te delen door gebruik te maken van 3D digitale bouwmodellen.

Op dit moment gebruiken bouwbedrijven digitale toepassingen vooral om hun administratie te beheren, zoals boekhoudprogramma’s, rekenbladen en CRM. Maar daar stopt het meestal. “Het komt er nu vooral op aan om de sector te overtuigen van de gunstige invloed van deze nieuwe technologieën op de productiviteit en de loonkost. En dan kan het snel gaan”, klinkt het bij de Confederatie Bouw.

Stofzuigerfabrikant Dyson gaat elektrische wagens bouwen

Afgelopen dinsdag kondigde Dyson - jawel, die van de stofzuigers - aan dat het zich ook op de automarkt gaat gooien. In 2021 moet de eerste elektrische auto van de band rollen. Daarvoor begint het in december met de bouw van een fabriek in Singapore. De ontwikkeling van de auto gebeurt wel in Engeland. Verwacht wordt dat het project minstens 2,7 miljard dollar zal kosten.

Het bericht dat founder & CEO James Dyson naar al zijn medewerkers verstuurde

Dat de stofzuigerfabrikant nu ook elektrische auto’s gaat ontwikkelen, lijkt misschien op het eerste gezicht een vreemde keuze, maar dat is het allesbehalve. Dyson investeerde de laatste jaren namelijk al miljarden in onderzoek naar accutechnologie en krachtige elektromotoren - belangrijke onderdelen van een elektrische wagen. Met die combinatie van accu en elektro hoopt Dyson een voorsprong te krijgen op het gebied van elektrische auto’s. Hoe hun model er precies zal uitzien, wil de stofzuigersfabrikant nog niet kwijt. Al liet het wel vallen dat ‘het uiterlijk van de wagen helemaal anders zal zijn dan wat automobilisten gewoon zijn’.

nieuwsbrief

Vink jouw gewenste nieuwsbrief aan en ontvang de sterkste Bloovi artikels.

Connecteer met 82.232 abonnees