Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En - misschien nog veel belangrijker - waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

YouTube start met eigen Spotify…

YouTube Music heet de nieuwste telg in de Belgische Google-familie. Het moet de tegenhanger van Spotify en Apple Music worden en heeft dus ook een gelijkaardig business model. Voor 9,99 euro per maand krijg je toegang tot muziek die overal en altijd kan worden afgespeeld. Wie nog eens 2 euro extra betaalt, mag ook advertenties op YouTube zelf overslaan. Er is overigens ook een gratis versie, met - uiteraard - advertenties. Met YouTube Music gaat Google direct de strijd aan met Spotify en Apple Music, iets wat met Google Play Music nooit echt gelukt is. Die laatste dienst blijft overigens wel bestaan.

… en Facebook lanceert videodienst

Ook Facebook heeft niet stilgezeten. Een jaar na introductie op de Amerikaanse markt, lanceert het social media-platform nu ook bij ons ‘Facebook Watch’. Daar kan je professioneel gemaakte series bekijken. Een voorbeeld daarvan in ‘Returning The Favor’, waarbij Amerikanen die aan vrijwilligers- en gemeenschapswerk doen in de kijker gezet worden. Momenteel zijn er geen plannen voor Belgische content.

Congres rond killer robots in Genève

In Genève ging er deze week een ‘killer robot congres’ van start. Ontwapeningsdeskundigen uit meer dan 75 landen zaten samen om het inzetten van zogenaamde killer robots zoveel mogelijk te vermijden. Onder de term killer robots worden er oorlogsmachines verstaan die dankzij AI zelfstandig doelwitten kiezen en vernietigen. Momenteel worden killer robots nog niet gebruikt, maar de technologie gaat met rasse schreden vooruit. Daarom wordt er nu al gepleit voor internationaal bindende afspraken. Organisaties als Pax Christi en Amnesty International pleiten zelfs voor een volledig verbod. In België werd dat al in werking gezet.

Het is zo goed als zeker zeker dat landen zoals Rusland, China, de VS, Israël, Zuid-Korea en Groot-Brittannië al aan killer robots werken. Meer nog: volgens Neil Davison van het Internationale Rode Kruis (ICRC) bestaan ze zelfs al. Dringend tijd voor een antwoord op een paar prangende vragen rond de killer robots dus.

Belgische politie trekt datakaart

Zijn de gebeden van überflik Steven De Smet verhoord? De Belgische politie wil, net zoals onder andere Nederland, aan ‘predictive policing’ gaan doen: databanken en algoritmes gebruiken om criminaliteit te voorspellen nog voor ze gebeurt. Daarmee zou er bijvoorbeeld voorspeld kunnen worden waar en wanneer er een verhoogde kans is op autodiefstal. Zo kan de politie preventief handelen. Daarvoor zullen er predictive policing-systemen ingebouwd worden in het computersysteem iPolice. Dat staat gepland voor 2020. iPolice zal alle politiedata samenbrengen in de cloud. Op basis van daarvan zullen algoritmes worden ontwikkeld om aan predictive policing te kunnen doen.

Blauw vinkje op Instagram wordt gemakkelijker

Binnenkort kan je zelf een verificatie, a.k.a het ‘blauwe vinkje’, aanvragen op Instagram. Tenminste, als je genoeg volgers hebt. Daarmee versimpelt Instagram het voorheen nogal ingewikkelde proces. Zo kon je het moeilijk rechtstreeks aanvragen, en moest je bijvoorbeeld bij een vertegenwoordiger van Instagram aankloppen. Straks kan dat gewoon via de instellingen van de app.

Daarnaast zal Instagram ook meer informatie vrijgeven over geverifieerde profielen. Zo zal je onder de knop ‘Over dit account’ kunnen zien wanneer het Instagram-account aangemaakt werd, het land van waaruit het account beheerd wordt, accounts met gedeelde volgers en alle wijzigingen aan de gebruikersnaam in het afgelopen jaar. Ook is te zien met welke reclames het account adverteert.