Winkelen zonder kassa? Hoe werkt dat precies? Achter de schermen bij Amazon Go:

Winkelen zonder kassa? Hoe werkt dat precies? Achter de schermen bij Amazon Go:

Volgens e-commercegigant Amazon zullen we in de toekomst shoppen zonder aan te hoeven schuiven aan de kassa. Betalen? Niet nodig. Alles gaat automatisch. Sinds kort is deze manier van winkelen niet langer louter toekomstmuziek. Zo opende Amazon deze week de eerste échte Go shop voor het grote publiek in hun hoofdkwartier in Seattle. Amazon testte het concept eerst een jaar binnenshuis. Hoe de nieuwe manier van shoppen precies werkt? Dat lees je hier:

Amper wachttijden

Het grootste voordeel? Je hebt amper wachttijden en loopt gewoon de winkel binnen en buiten zonder te moeten aanschuiven. Slecht nieuws voor kassamedewerkers, maar goed nieuws voor de consument die snel even een boodschap wil doen. Enkel op de afdeling waar je alcohol kan kopen, zit er nog een persoon van vlees en bloed die je leeftijd controleert. Toch roept deze manier van shoppen bij heel wat mensen nog vragen op. Hoe werkt het precies? Hoe weet Amazon wat je koopt als je niet langs een kassa moet passeren? En lopen er echt geen medewerkers meer in de winkel? Gelukkig zijn er enkele video's opgedoken die tonen hoe het concept precies werkt.

Inchecken met de Amazon Go app

Wie de winkel binnen wil komen, moet de Amazon Go app op de smartphone hebben staan. Die app moet je gebruiken om via een scan van een QR-code toegang te krijgen tot de winkel. De app is gekoppeld Amazon-account, daardoor heeft de e-commerce gigant ook meteen toegang tot dezelfde elektronische betaalmethode die je doorgaans voor je Amazon-aankopen gebruikt.

“Het is ons doel om van winkelen een frictieloze ervaring te maken. Gewoon ergens binnenlopen, je boodschappen doen en dan weer de winkel verlaten, dat is de ervaring die wilden creëren vanaf dag één,” klinkt het bij Amazon.

Tientallen computer vision camera’s, deep learning systemen en AI

Achter de schermen van de Amazon-Go shop gaat het er echter een stuk gecompliceerder aan toe. Zo wordt de consument tijdens het winkelen in de gaten gehouden door tientallen camera’ en deep learning systemen. Artificiële intelligentie trekt conclusies uit je shopgedrag. Desondanks al die systemen, hebben de winkels toch nog heel wat winkelpersoneel. Volgens Amazon werken er in de Amazon Go-winkel evenveel mensen als in een soortgelijke traditionele winkel die wél over kassa’s beschikt. Het takenpakket is wel een pak anders: zo is het personeel vooral bezig met maken van maaltijden of het aanvullen van de rekken.

Om alles in goede banen te leiden, houdt artificiële intelligentie een oogje in het zeil. Onlangs dook nog een filmpje op over hoe AI-systemen nu al kunnen analyseren wat consumenten aan het doen zijn in winkels. Zo zal de technologie kunnen herkennen welke goederen je precies uit de frigo haalt en welke handelingen personen uitvoeren, zoals ruiken aan een verpakking of stiekem drinken van een flesje frisdrank. Maar ook detecteren welke rekken bijna leeg zijn, behoort tot de mogelijkheden. Volgens de eerste bezoekers aan de Amazon Go-winkel zijn er aan het plafond ‘honderden camera’s’ bevestigd om consumenten in het oog te houden. Welke data Amazon daarmee allemaal opslaat en analyseert, is tot hiertoe niet helemaal duidelijk.

En wat als je met twee komt shoppen? Ook daarvoor heeft de slimme winkel een oplossing. Dan betaalt namelijk diegene die de producten uit het rek neemt. Twee keer nadenken voor je iets uit een rek neemt dus…

De rekening krijg je achteraf

Het afrekenen gebeurt ook via de app. Tijdens het winkelen kan je kijken wat op je lijstje staat en goederen verwijderen die je toch niet meer wil kopen. Als je de winkel verlaat, krijg je een notificatie waar een overzicht wordt getoond van alle goederen die je net mee naar buiten hebt genomen. “Aangezien het systeem heel accuraat werkt, maken we ons geen zorgen dat mensen plots zouden moeten betalen voor iets dat ze niet mee uit de winkel hebben genomen”, klinkt het bij Amazon. Ook loopt er in de winkel zelf nog steeds personeel rond dat je helpt met vragen en problemen.

Of het een betere manier van shoppen is? Voorlopig zul je naar Seattle moeten afreizen om het echt te weten. "Momenteel hebben we een uitvergrote focus op deze ene winkel", klinkt het bij de e-commerce gigant. Maar Amazon kennende zal het wellicht niet lang duren eer meerdere winkels opduiken...

Connecteer met 82.177 abonnees