Deze 10 Bloovi-artikels van 2018 mag je niet gemist hebben!

Deze 10 Bloovi-artikels van 2018 mag je niet gemist hebben!

Ook dit jaar publiceerden we op Bloovi een pak interessante artikels. Maar welke posts van 2018 moet je écht gelezen hebben? We gingen door onze archieven en selecteerden 10 artikels die goed gelezen werden, heel wat reactie uitlokten en massaal gedeeld werden door jullie. Klik telkens op de laatste zin in de inleiding om het volledige artikel te lezen.

10. Hoe deze jonge Gentse onderneemster met luxueuze mode de Amerikaanse markt inpakt

De Gentse Rosine Uwayezu (24) heeft iets met luxueuze damesmode, een passie die ze met haar webshop 'Iconics Preloved Luxury' slim weet te vertalen in een eigentijdse manier van duurzaam ondernemen. Met groot succes, want de 24-jarige studente rechtspraktijk met Rwandese roots werd begin mei verkozen tot Gentrepreneur Student-Ondernemer van 2018.

9. “Werknemers hebben dan wel een goed loon en een mooie wagen, maar voelen zich tegelijk doodongelukkig op de werkvloer. Dat is toch om te huilen?”

Binnen een organisatie is verandering de enige constante. “Zelf ben ik daar nooit echt bang voor geweest. Meer nog, verandering is iets wat ik altijd heb omarmd omdat je er dingen mee in beweging krijgt”, zegt Erwin Van Osta (54), topman van doe-het-zelfketen Hubo. "Noem me gerust een old school CEO, want dat neemt niet weg dat ik mij ook in de digitale wereld als een vis in het water voel. Voor een ondernemer zijn dit geweldige tijden."

8. “Werknemers hebben dan wel een goed loon en een mooie wagen, maar voelen zich tegelijk doodongelukkig op de werkvloer. Dat is toch om te huilen?”

Wie al de kans gehad heeft om Nathalie Arteel te ontmoeten, kan het volgende vast beamen: ze is een vrouw met een missie. En wat voor één, want ze wil anderen inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Ook op de werkvloer, en daar knelt vaak het schoentje. Leidinggevenden weten vaak niet hoe ze hun mensen nog kunnen motiveren. Een hoger loon en een mooie wagen zijn alvast het antwoord niet, maar wat dan wel? Een problematiek waar Arteel graag een antwoord op biedt.

7. "Weinig mensen beseffen het, maar het volledige concept van de auto staat op het punt drastisch te veranderen"

"Veel mensen beseffen het nog niet echt, maar het volledige concept van de auto staat op het punt drastisch te veranderen", vertelt Geert-Jan Kruijff, AI-expert bij Nuance. Het bedrijf gooide al hoge ogen met hun Automotive Assistant DragonDrive in de wereld van stemassistentie in auto's. Het bedrijf lag ook aan de basis van Apple's Siri. "Eén ding is duidelijk: de wagen zal niet langer louter mensen van A tot B brengen, maar zal een manusje van alles worden dat ons leven op tal van manieren zal vergemakkelijken."

6. Bij dit Belgische social media agency is het nieuwe werken realiteit: “Waarom zou je willen micromanagen als zoiets pakken tijd kost?”

Werken vanuit het pittoreske Parijs of aan de rand van een zwembad in Saint-Tropez, klinkt jou dat ook als een droom in de oren? Voor de werknemers van Punchline, een Belgisch social media agency is het dagelijkse realiteit. Uren in de file staan of om klokslag negen uur achter je bureau moeten zitten, kent men bij Punchline niet. We vroegen aan oprichters Joke De Nul en Chris Demeyere wat hun geheim is om van het nieuwe werken meer dan een buzzwoord te maken.

5. “Hoe kunnen we zeggen dat het niet erg is om te falen als je weet wat een faillissement in België inhoudt?”

Inge Geerdens kennen de meesten als een van de succesvolle vrouwelijke ondernemers in ons land. Naast haar CEO-schap bij online rekruteringsplatform CVWarehouse.com promoot ze actief ondernemerschap. Hoe de vrouw haar bedrijf uitbouwde tot een succesverhaal en welke lessen ze heeft geleerd na twintig jaar ondernemerschap? Bloovi schrijfster Magali De Reu legde haar het vuur aan de schenen.

4. Steven De Smet pleit al jaren voor een Nieuwe Politie: “We hebben ons te lang gedragen als koeien die naar een voorbijrazende trein staren”

Steven De Smet, hoofdcommissaris van de Gentse politie, verwierf vooral bekendheid als de man die van de scheldnaam ‘flikken’ een geuzennaam maakte. Aan de gelijknamige populaire tv-serie kwam na tien jaar een einde. Maar zelf gaat De Smet nog steeds door het leven als ‘DeFlik’, zijn alter ego op Twitter waarmee hij vele duizenden volgers dagelijks laat smullen van zijn ongezouten mening. Ooit hoopt de 61-jarige Gentenaar te zien gebeuren waarvoor hij nu al twaalf jaar op de virtuele barricades staat: een smart politie die haar plaats heeft in the day after tomorrow.

3. “In de wereld van morgen is kennis irrelevant. We moeten meer inzetten op ondernemersvaardigheden”

Als er iemand is die momenteel fors investeert in technologie ondernemers, dan is het wel Jurgen Ingels. Niet alleen steekt hij met Smartfin Capital fintech ondernemers een groot hart onder de riem - ook verscheen hij recent in het tv-programma ‘De Leeuwenkuil’. Bij die laatste was hij een van de vijf ondernemer-juryleden die on the spot moesten beslissen of ze in de pitchende bedrijfjes zouden investeren. We vroegen Ingels waarom hij precies investeerde in de West-Vlaamse start-up Triggo en wat het tv-programma hem heeft bijgeleerd over het Belgische start-up landschap?

2. In de VS durfde Vlaming Stef Kuypers groots te denken en daarom is zijn queeste: het wereld economisch systeem veranderen

Je kunt niet oneindig groeien op een eindige planeet. Waarom lukt het ons dan toch niet het klimaatprobleem op te lossen, vroeg Stef Kuypers van Happonomy zich af. Hij ging op zoek en kwam op ons geldsysteem uit. In dit interview vertelt Kuypers over het door hem ontwikkelde Sustainable Money System waarin een gegarandeerd inkomen en waardegedreven bedrijven centraal staan. Een toekomst waarin we terugkeren naar de menselijkheid.

1. "Ik weet van mezelf dat ik soms een té brave baas ben. Noem het een zwakte, maar ik vind dat een kwaliteit"

Wouter Torfs is niet zomaar een gevestigde waarde in het ondernemerslandschap. De CEO van de Belgische schoenenketen wordt alom bejubeld omwille van zijn bescheidenheid, zelfkennis en voorliefde voor de mens - of die nu klant of medewerker is. Maar hoe liet hij daarmee zowel de fysieke als digitale poot van Schoenen Torfs groeien?

Connecteer met 82.740 abonnees