China mag zich tegenwoordig op vele vlakken een hoogtechnologische grootmacht noemen. 'Made in China' evolueert in sneltempo tot 'Designed in China', en dat in de meest diverse sectoren. Ook op het vlak van big data is het land van de draak grenzen aan het verleggen. Meer zelfs, China gaat in de toekomst ook daarin de absolute wereldleider worden.

Iedereen weet ondertussen wel dat big data de golf van de toekomst is. Maar weinigen weten dat China hier een enorm voordeel heeft, simpelweg omwille van de massa. Het potentieel van big data om China te revolutioneren is enorm. Niet alleen vertegenwoordigt het de grootste consumentenmarkt ter wereld, China is ook nog steeds de fabriek van de wereld.

Mobile first-markt

Aangezien arbeid duurder en duurder wordt, schakelen Chinese fabrieken massaal over op robots. Zo worden een derde van alle industriële robots in China verkocht, terwijl digitalisering in de Chinese industrie ook meer en meer ingang vindt. Dat gekoppeld aan het feit dat China, samen met de Verenigde Staten, een voorloper is in de ontwikkeling van artificiële intelligentie, leidt tot een ongezien gebruik en schaalvoordeel van Big Data.

“China is voor data, wat olie voor Saoedi-Arabië is”, zegt de bekende VC-investeerder en ex-CEO van Google China, Kai-Fu Lee. Deze uitspraak geeft duidelijk aan waarom China in het digitale tijdperk een stap voor heeft op de rest van de wereld. Op het Chinese internet wordt bijvoorbeeld gigantisch veel data gegenereerd. Met zijn bijna 830 miljoen internetgebruikers die jaarlijks 400 miljoen smartphones kopen, is China ontegensprekelijk een 'mobile first' markt. De Chinese smartphone-gebruiker heeft gemiddeld ook meer dan 100 apps op de smartphone en spenderen jaarlijks met z'n allen 225 miljard uren in apps, wat niet minder dan 4,5 keer meer is dan de tweede grootste markt, zijnde India.

Meer auto-ongelukken betekent meer data

In een wereld die meer en meer op big data draait, heeft China dus een duidelijk voorsprong. Het is dan ook het perfecte land om te experimenteren met alles wat data gerelateerd is. Er zijn voorbeelden genoeg van Chinese bedrijven die big data massaal aanwenden en er hun voordeel mee doen.

Zo is er Pingan, een grote Chinese verzekeringsmaatschappij, die 70% van alle schadeclaims bij verkeersongelukken binnen de 24 uur afhandelt. Het bedrijf doet dit vooral met behulp van AI. Aangezien China met jaarlijks 28 miljoen verkochte wagens de grootste automarkt ter wereld is , zijn er natuurlijk een meer ongelukken en dus ook meer beschikbare data. Klanten die bij een ongeluk betrokken zijn, nemen foto's en filmen met hun smartphone de schade aan hun auto of ander voertuig, laden die op in een app, waarna de Pingan AI-systemen de rest doen. Een supersnelle en correcte afhandeling, met daarbovenop tevreden klanten die binnen de dag hun geld ontvangen.

'Meest innovatief bedrijf'

Een ander voorbeeld is Meituan Dianping, nu gewaardeerd op 45 miljard euro en bekend voor zijn thuisleveringen van maaltijden, restaurant reviews, hotelboekingen, filmtickets, enzovoort. Het is een van die diensten die de Chinese consument -die gebruiksgemak hoog in het vaandel draagt en weinig geduld heeft- massaal gebruikt. Het Amerikaanse Fast Magazine riep recent Meituan Diaping uit tot het meest innovatief bedrijf. Het voerde niet minder dan 27,7 miljard transacties uit voor meer dan 350 miljoen mensen in 2.800 steden. Dat zijn 1.783 transacties elke seconde van de dag.

Meituan Dianping gebruikt de data die het genereert, inclusief prijsgevoeligheid, om andere van haar diensten aan te bieden. Zoals zo vaak in China is AI de sleutel. Meituan’s Smart Dispatch system bijvoorbeeld berekent 2,9 miljard routes per uur om de thuisbezorging voor de 600.000 elektrische scooters te optimaliseren. Op die manier kunnen de thuisbezorgers maximaal tien bestellingen in een keer afleveren binnen de kortst mogelijke tijd en afstand.

Preventieve geneeskunde

Ook in de medische wereld kan big datavoor China een gamechanger zijn. De ontwikkeling van nieuwe medicijnen is zoals gekend zeer duur, en aangezien de Chinese bevolking sterk veroudert, vormen de oplopende kosten in de gezondheidszorg een groot probleem. Er zijn niet minder dan 114 miljoen diabetici in het Aziatische land, meer dan 4,5 miljoen nieuwe kankerpatiënten per jaar, en ondertussen kent China ook het hoogste aantal kinderen ter wereld met obesitas: 15 miljoen om precies te zijn.

Big data kan een oplossing bieden voor meer precieze geneeskunde waarbij ziekten vroeger kunnen opgespoord en vermeden worden, en behandelingen meer gepersonaliseerd worden dan wat tot op heden het geval is met de blockbuster geneesmiddelen van de grote internationale farmabedrijven.

Vooral het feit dat China grote ziekenhuizen heeft waar duizenden patiënten met dezelfde ziekte behandeld worden -ongezien in de westerse wereld- is een enorm voordeel op het vlak van klinische testen.

Algoritmisch bestuur

Een andere reden waarom big data in China de golf van de toekomst is, heeft met de overheid te maken. Voor de Chinese overheid zijn stabiliteit en blijvende economische groei van groot belang. Big data kan daar perfect bij helpen. Niet alleen zijn er in het land zo'n 200 miljoen veiligheidscamera's geïnstalleerd die massa´s data genereren, voor de Chinese overheid is big data een volledig nieuwe manier om om de maatschappij, de economie en het land te managen. Algoritmisch bestuur als het ware.

Voor de Chinese overheid is big data een volledig nieuwe manier om om de maatschappij, de economie en het land te managen. Algoritmisch bestuur als het ware

Vreemd genoeg heeft in China het gebruik van big data geleid tot meer privacy en de bewustwording daaromtrent. Alwaar zakendoen vroeger heel erg afhankelijk was van interpersoonlijke relaties -iets wat rechtstreeks verbonden is met de Confuciaanse filosofie, nog altijd het centrum van het Chinese normen- en waardensysteem-, hebben technologie en big data die band grotendeels verbroken.

Groeiende bewustwording rond privacy

Op WeChat, met zijn meer dan 1 miljard gebruikers een van de grootste sociale platformen ter wereld, hebben Chinese gebruikers duizenden vrienden die ze amper kennen. Op Alibaba is het mogelijk om zaken te doen met mensen die men nooit te zien krijgt. Het enige waar gebruikers op letten is de betrouwbaarheid van de verkoper. En met deze nieuwe digitale vormen van relaties opbouwen, zakendoen en vrienden maken, is er een groeiende bewustwording rond privacy.

Vroeger was privacy in China van weinig belang omdat men alleen omging met mensen die men goed kende en waartegen men alles kon vertellen. Nu is dat echter helemaal veranderd. Chinese burgers zijn zich wel degelijk bewust van hun privacy en willen het ook beschermd zien. De nieuwe strenge Chinese privacy-wetten van 2018 zijn een duidelijke voorbeeld van hoe big data een grote invloed heeft. De wetten zijn duidelijk gebaseerd op de Europese GDPR-regels, weliswaar met enkele verschillen. De regels zijn ook meer een evenwichtsoefening tussen data privacy en economische groei in AI en e-commerce.

Het mag dus duidelijk zijn dat big data in China hot is, en massaal wordt toegepast omdat de voordelen zo duidelijk zijn voor bijna alle actoren. En het is precies daarom dat China ook op dit vlak wereldwijd het meest gesofisticeerde en geavanceerde land ter wereld gaat worden.