In de marge: Belgische bedrijven hinken achterop op vlak van AI-implementatie

In de marge: Belgische bedrijven hinken achterop op vlak van AI-implementatie

Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Eerste Belgische Instagram-museum opent dit najaar in Brussel

Een museum waar je als bezoeker in de mooiste en meest originele decors kan plaatsnemen om de leukste Instagram-waardige foto's en coolste filmpjes te maken: in het buitenland bestaat het al enkele jaren, maar in België is het nog een onbekend fenomeen. Niet voor lang meer, want op 2 oktober opent in Brussel, meer bepaald in Tour & Taxis, een nieuw pop-up museum dat The Smile Safari zal heten.

Het eerste Belgische Instagram-museum zal een 30-tal ingerichte kamers met thema's en kleuren die tot de verbeelding spreken. Er zullen ook allerhande events rond mediagebruik en fotografie worden georganiseerd, alsook meet & greets met beroemde YouTubers.

Achter dit initiatief zit de bekende West-Vlaamse vlogger Hannes Coudenys die dit samen met zijn creatief agency (Hurae) en het Antwerpse brand activation bureau CityCubes ter harte neemt.

'Niet zomaar een museum, maar een expeditie langs optische illusies, roze palmbomen, regenbogen en zoveel meer. Met jou als ontdekkingsreiziger. De jacht op de perfecte Instagram foto is geopend', lezen we op de website. Liefhebbers van Instagram weten dit najaar wat gedaan.

Facebook-lab bereikt doorbraak in het lezen van gedachten

Facebook Reality Labs, waar onderzoekers, ontwikkelaars en ingenieurs werken die zich voltijds buigen over de toekomst van virtual en augmented reality, heeft naar eigen zeggen een belangrijke doorbraak bereikt in haar brain computer interface (BCI)-programma waar het in 2017 mee van start ging.

Facebook steunt al jaren een team van neurowetenschappers aan de University van California, San Francisco, die onderzoeken hoe patiënten met zware hersenschade zich weer verstaanbaar zouden kunnen maken. Het ontwikkelt daarvoor technologie die hersengolven in realtime omzet in woorden.

Wat als je rechtstreeks vanuit je hersenen woorden op papier zou kunnen zetten, is de vraag die ook Mark Zuckerberg en de zijnen al jaren bezighoudt.

Het ultieme doel is dat mensen door het dragen van wearable in staat zouden zijn om met hun brein - dus louter via gedachten - 100 woorden per minuten te typen, wat vijf keer sneller is dan de zinnen die we vandaag met onze vingers produceren op onze smartphone.

De doorbraak van dit onderzoek zit hem in het feit dat voor het eerst binnen het wetenschappelijk domein van Brain Computer Interface hersensignalen van een mens met behulp van nieuwe machine learning algoritmes in realtime met succes werden omgezet in spraak. Het team van neurowetenschappers voerde daarvoor geslaagde tests uit bij drie epilepsiepatiënten bij wie drie elektroden in de hersenen werden geïmplanteerd. Zij kregen een reeks van 9 vragen voorgeschoteld, aangezien het algoritme voorlopig enkel in staat is om een beperkt aantal woorden en zinnen te herkennen, met een foutenmarge van 17%.

Apple brengt eigen kredietkaart op de markt

Gebruikers van Apple Pay hebben er lang moeten wachten maar normaal gezien zou de Amerikaanse techreus nog deze maand eindelijk haar eigen creditcard op de markt brengen. Eerst in de Verenigde Staten, later ook in de rest van de wereld (inclusief Europa). Opvallend: voor de lancering slaat Apple de handen in elkaar met investeringsbank Goldman Sachs.

Wat de Apple creditcard onderscheidt van de bestaande betaalkaarten (die een 16-cijferig kaartnummer, vervaldatum en CCV-code hebben) is dat het bij iedere aankoop zelf willekeurig een uniek nummer gaat genereren. Op de fysieke (titanium) kaart zelf, want die komt er dus ook, zullen evenmin cijfers te bespeuren zijn. Enkel de naam van de bezitter en een chip, meer is het niet. In functie van een veilig en betrouwbaar betalingsverkeer zijn ook andere geavanceerde Apple-technologieën zoals Touch ID, Face ID en unieke transactiecodes ingebouwd.

Een handig dashboard in je Apple Wallet laat zien hoeveel je uitgeeft en wat je met je Apple creditcard allemaal hebt gekocht. Door zelf categorieën aan te maken, krijg je meer zich op je uitgavenpatroon.
Gebruikers genieten van een getrouwheidsprogramma: voor aankopen via de Apple Card bij derden krijg je 2 procent korting, voor Apple-diensten en -producten is dat 3 procent.

Parijs verstrengt regels voor elektrische deelsteps

De Parijzenaars hebben het helemaal gehad met de 20.000 'strooisteps' die overal rondslingeren in de Franse hoofdstad. Voor de Parijse burgemeester het signaal om een belangrijke nieuwe regel uit te vaardigen: zo is het achterlaten van je elektronische deelstep op het voetpad sinds kort niet langer toegestaan. De gebruiker mag die enkel nog op officiële parkeerplaatsen deponeren. En nationaal komt er vanaf september een nieuwe maatregel die het rijden met de e-step op voetpaden verbiedt.

Belgische bedrijfsleiders kampen met koudwatervrees voor het implementeren van AI

Onderzoek van Avanade, marktleider op gebied van innovatieve digitale diensten in het Microsoft ecosysteem, toont aan dat Belgische bedrijven nog steeds koudwatervrees hebben als het aankomt op de implementatie van artificiële intelligentie. Terwijl we het toch over een technologie hebben die wereldwijd doorbreekt. Om je een idee te geven: in ons land heeft amper één bedrijf op drie al enige vorm van AI geïmplementeerd, daar waar het wereldwijde gemiddelde op 90% ligt.

Niet dat Belgische bedrijfsleiders nog overtuigd moeten worden van het potentieel van de AI-technologie, de meesten (8 op 10) geloven dat het in de toekomst grote impact zal maken op hun business én op de maatschappij. De twijfel kan vooral verklaard woorden door het feit dat heel wat zaakvoerders worstelen met de vraag wat de technologie en haar specifieke toepassingen voor hun bedrijf kan betekenen en hoe ze AI binnen hun organisatie moeten inzetten.

Daarnaast vrezen sommigen dat het gebrek aan kennis problemen op de werkvloer zal veroorzaken: bijna een derde van de Belgische bedrijfsleiders (29%) denkt dat AI hun werknemers zenuwachtig en zelfs bang maakt. De meeste ondernemingen erkennen dan ook dat er externe specialisten moeten ingeschakeld worden om die koudwatervrees binnen de organisatie te doen wegebben.

Connecteer met 81.851 abonnees