Omdat ze mogelijks aan jouw aandacht zijn ontsnapt, bundelen we in deze wekelijkse rubriek vijf berichten ‘in de marge’ die ons de afgelopen zeven dagen zijn opgevallen. Nieuws dat spontaan een glimlach op je het gezicht tovert of waar - om welke reden ook - je mond van openvalt. En misschien nog veel belangrijker, waarmee je gegarandeerd het gesprek gaande kan houden tijdens een volgend netwerkmoment.

Lego prijst nieuwe kledinglijn aan in lege winkel

Een kledingwinkel openen waar letterlijk geen enkel kledingstuk te bespeuren is, je kan het zo gek niet bedenken. In aanloop naar de London Fashion Week, die vandaag van start gaat, opende in de Britse hoofdstad een pop-up store met niks anders dan een grote Snapcode (soort QR-code die je bij Snapchat gebruikt om vrienden toe te voegen) in een voor de rest volledig lege, witte ruimte.

Achter dit gedurfde retailexperiment met behulp van augmented reality zit Lego Wear, de kledinglijn van het iconische speelgoedmerk die in een samenwerking met Snapchat zijn limited edition streetwear-collectie voor volwassenen wil promoten. Wie met zijn smartphone de Snapcode scant, belandt in een virtuele winkel met interactieve DJ booth, Lego springkasteel, speelautomaat met arcade games en - misschien ook niet onbelangrijk - exclusieve kledij die je er kan bestellen.

Drie Belgen opgenomen in Forbes 30 under 30-lijst

Al voor het vierde jaar op rij stelt het toonaangevende Amerikaanse zakenblad Forbes een lijst op van 30 meest beloftevolle en invloedrijke Europeanen onder de dertig jaar, beter bekend als de prestigieuze 30 under 30 Europe (net zoals het dat al langer doet in de Verenigde Staten en Azië).

Het resultaat is een indrukwekkende lijst van 300 namen, netjes verspreid over 10 categorieën. Tussen al dat jong geweld ook drie Belgen: één talentvolle filmregisseur (de 27-jarige Lukas Dhondt, internationaal gelauwerd voor zijn pakkende film ‘Girl’) in de categorie ‘Entertainment’ en twee ambitieuze onderzoeksters in de categorie ‘Wetenschap en Gezondheid’: de 29-jarige Angelique Van Ombergen (UAntwerpen en verbonden aan het Europese ruimtevaartagentschap ESA als Science Coordinator for Human Research) en de 28-jarige Hannelore Bové (UHasselt). Die laatste werd eerder al door New Scientist, een internationaal toonaangevend magazine over wetenschap en technologie, uitgeroepen tot een van de grootste wetenschapstalenten van 2018.

Waze-oprichter kiest België als testmarkt voor nieuwe app

Toeristen die van buiten Europa komen, kunnen bij een aankoop van minimaal 50 euro, de btw laten terugbetalen op producten die ze in een EU-lidstaat kopen om mee naar huis te nemen. “Maar door de administratieve mallemolen en lange wachttijden geven toeristen zich al op voorhand gewonnen en komt 90% van de BTW-terugbetalingen, jaarlijks zo’n 23 miljard euro, niet terecht bij de mensen die daar wettelijk gezien recht op hebben”, zegt Ziv Tirosh, een Israëlische ondernemer die daar samen met Waze-founder Uri Levine een pasklare oplossing voor bedacht.

Refundit heet de app die tax free shopping volledig digitaal maakt en nu voor het eerst wordt uitgetest in ons land. Het volstaat met je smartphone een foto te nemen van je kasticket, vervolgens je paspoort en instapkaart te uploaden en samen met een aanvraagdocument via de app te versturen naar de douane. Eenmaal goedgekeurd, krijg je de btw automatisch terugbetaald.

Het proefproject loopt op Brussels Airport. Na België is Slowakije aan de beurt. “Van alle EU-lidstaten was België er het snelst klaar voor. Het toonde zich ook het meest innovatief”, zegt Ziv Tirosh, CEO van de Israëlische start-up. Hij ziet niet enkel voordelen voor de consument maar ook voor winkeliers en zelfs de overheid. “Als dit proces digitaal verloopt, kunnen de autoriteiten heel wat achtergrondinformatie verkrijgen. Overheden kunnen bijvoorbeeld informatie over fraude met elkaar delen en daarvoor big data gebruiken. En als buitenlandse toeristen makkelijker taxfree kunnen shoppen, zullen ze ook sneller geld uitgeven.”

Apple experimenteert met Netflix voor nieuws

Lanceert Apple straks een ‘all you can read’-abonnement voor kranten en magazines? Volgens diverse media zou het 25 maart wel eens zover kunnen zijn. Dan zou de techreus de nieuwsservice voorstellen. Voor tien dollar per maand zou je dan onbeperkt toegang krijgen tot diverse aangesloten magazines en kranten.

Iets waar de consument misschien wel baat bij heeft, maar de uitgevers zelf staan er alleszins niet om te springen. Apple wil namelijk slechts 50 procent van de abonnementsinkomsten doorsluizen naar de mediapartijen - en dat is volgens hen veel te weinig. Dat lijkt tot nu toe het grootste struikelblok voor het ‘Netflix voor nieuws’ te zijn. Of de plannen van Apple dan ook daadwerkelijk kunnen doorgaan, zal dus vooral door de uitgevers worden bepaald.

Gent verwelkomt co-working met focus op gezond ondernemen

Maandag 18 februari opent Foodies Arena de deuren, een Gentse co-working en co-creatieplek waar gezond eten, leven en ondernemerschap centraal staat. De plek wil vooral freelancers, digital nomads, startende ondernemers en jonge bedrijven ondersteunen en hen helpen om te groeien. Om dat waar te maken, creëerde de co-working een werkomgeving die de combinatie van werk en een gezonde levenstijl moet stimuleren. Zo loopt er door het gebouw een looppiste, zijn er loopbanden en is er ergonomisch meubilair voorzien, zoals balance boards.

Daarnaast zijn er in het gebouw ook vijf keukeneilanden en één masterkeuken te vinden. Daar staat het food-ondernemers vrij nieuwe gerechten uit te testen of workshops te geven. Om de lancering van Foodies Arena te vieren, geeft het ondernemers en freelancers de kans om volgende week de co-workingplek gratis uit te testen.