Jo Goossens en Aelbrecht Van Damme

In deze aflevering van de BlackBird podcast gaat host Andy Coomans in gesprek met Jo Goossens (SDM Valorum) en Aelbrecht Van Damme (The Harbour), twee experts op vlak van Mergers & Acquisitions (M&A). Zij geven hun visie over de grootste struikelblokken waar ondernemers tegenaan lopen bij het verkopen van hun bedrijf én benoemen wat elke ondernemer al zou moeten doen, ook al denkt die helemaal nog niet aan verkopen. In dit artikel delen we alvast enkele boeiende inzichten uit het podcastgesprek. “Het is als ondernemer van cruciaal belang om steeds een duidelijk beeld te hebben van je totale vermogen.”


Hoe ben je destijds gestart in de M&A sector?

Goossens: “Ik had geen financiële achtergrond, maar heb de liefde voor het vak ontwikkeld toen ik mee aan de wieg stond van StepStone. Een bedrijf dat ik mee heb uitgebouwd gedurende tien jaar, tot we met meer dan 1.000 mensen in meer dan 14 landen actief waren. Tijdens die periode hebben we een 15-tal overnames gedaan en zo heb ik de liefde voor deal making ontdekt.”

Van Damme: “Ik ben van achtergrond jurist en heb rechten gestudeerd. Zo ben ik in de zakenadvocatuur beland. Via die weg ben ik in de wereld van de M&A gerold en heb ik heel veel transacties voorbereid en deals gesloten. Gaandeweg ontdekte ik dat de component rond financiering me nóg meer interesseerde dan de juridische kant. Om die reden heb ik de sprong gemaakt naar de M&A-sector.”


Eén van de eerste vragen die jij steeds stelt aan een ondernemer die kapitaal wil ophalen, luidt: wat is je exit strategie? Waarom die vraag?

Van Damme: “Ik stel me altijd de vraag: waarom en waarin wil je groeien? Wat is de bedoeling en waar wil je uiteindelijk naartoe? Zeker wanneer je kapitaal gaat ophalen bij investeerders gaan die mensen op een bepaald moment een return willen op hun investering, die doorgaans wordt gerealiseerd op een exit moment. Heel wat ondernemers denken: ‘ik ga eens even kapitaal ophalen’ en staan daar helemaal niet bij stil.”


Hoe belangrijk is het om een bedrijf zo snel mogelijk verkoopklaar te maken?

Goossens: “Het is als ondernemer van cruciaal belang om steeds een duidelijk beeld te hebben van je totale vermogen. Zowel in je bedrijf als daarbuiten. De meesten zien dat als één geheel, maar dat is niet zo. Als ondernemer ben je de grootste kans voor je bedrijf, maar ook de grootste bedreiging. Als er in de meeste bedrijven iets zou gebeuren met de ondernemer - bijvoorbeeld een langdurige ziekte of erger - is dat een enorme klap voor de waarde van het aandeel in die kmo.”

Als ondernemer ben je de grootste kans voor je bedrijf, maar tegelijk ook de grootste bedreiging


Krijgt een jonge ondernemer vandaag, nu alles zo snel gaat, nog wel voldoende zuurstof genoeg om de pedalen te vinden?

Van Damme: “Het hangt enorm af van de strategie die je zelf bepaalt. Er is niets mis met op je zolderkamer een bedrijf te beginnen bootstrappen en rustig te groeien. Zolang de sector dat toelaat. Start je vandaag echter in een branche waarin heel wat concurrenten actief zijn die over veel middelen beschikken om snel te schakelen, dan moet je wél die markt van het geld gaan opzoeken. Je dient ook heel goed te bekijken wat je bereid bent om daarvoor af te geven.”

Er is niets mis met op je zolderkamer een bedrijf te beginnen bootstrappen en rustig te groeien. Zolang de sector dat toelaat

Wat zijn zaken die je al vaak hebt zien fout lopen?

Goossens: “Het is een evidentie dat wanneer je anderen in je kapitaal opneemt, dat deze mensen ook graag inzage hebben in en zeggenschap over bepaalde zaken binnen zo’n bedrijf. We komen wel vaker ondernemers tegen die heel graag de centen op hun privérekening zien verschijnen, maar daarna beginnen te steigeren wanneer bepaalde zaken worden verwacht van de investeerders. Als je alleen eigenaar bent van een bedrijf, kan je jezelf alles permitteren. Met investeerders aan boord moet je daar overal goede afspraken rond maken.”


Veel onderhandelingen die opgestart worden, ketsen finaal af. Hoe verklaren jullie dat?

Van Damme: “Transparantie. Waarom wil iemand kopen of verkopen? Meteen alle informatie in een goed opgebouwd dossier op tafel leggen. Vertrouwen is, zeker later in het proces, heel kwetsbaar. Als de deal ontploft, is het heel moeilijk om dat nog te herstellen. Neem vroeg genoeg externe partijen mee aan tafel die jou daarvoor kunnen behoeden en neem je adviseurs in vertrouwen.”

Goossens: “Wij zeggen altijd aan ondernemers: je werkt met ons zodat wij zoveel mogelijk uit handen kunnen nemen, zodat jij kan blijven focussen op je bedrijf. Bovendien, als wij negotiëren met een partij en jij zit niet mee aan de tafel, dan is er altijd nog een weg terug. Jij koopt met andere woorden tijd om na te denken. Maar als jij zelf aan tafel zit en je zegt ja, dan is het ook definitief ja.”


De volledige podcastaflevering met Jo Goossens en Aelbrecht Van Damme kan je hieronder beluisteren: