In een recente post voor Bloomberg meldde Joshua Brustein dat Nike tegenwoordig een technologie bedrijf is. Het grappige is dat het executive team van Nike nog steeds weigert dit toe te geven. Alsof het niet cool is om een technologisch bedrijf te zijn. Er zijn zelfs mensen die beweren dat Nike de nieuwe Apple in de sport industrie is.

Digitaal zijn gaat verder dan Ads, Facebook & Banners

In mijn dagelijks werk in digitale marketing zie ik heel wat bedrijven die een digitale strategie willen ontwikkelen. Het probleem is vaak dat deze initiatieven worden gemanaged door brandmanagers die verantwoordelijk zijn voor adverteren. Laten we wat mooie banners, video’s, Facebook ads en een mooie website maken.

Ik denk dat digitaal veel verder gaat dan dat. Technologie heeft onze manier van leven veranderd. Een merk opbouwen en verkopen aan de digitale consument betekent veel meer dan "ook op internet adverteren".

Enkele voorbeelden:

In de farmaceutische wereld is technologie bezig met een opmars op alle fronten. Tegenwoordig zijn er meer dan 40.000 medische apps te vinden in de app store. Scanadu empowered mensen om meer met hun gezondheid bezig te zijn. Platforms als Healthtap maken elektronische consulten mogelijk.

Zelfs Nike kan een e-Health bedrijf worden genoemd! Ja, de meeste platforms staan nog in de kinderschoenen, maar wanneer wordt de "Facebook" of "Google" van de farmaceutische industrie geboren? Binnenkort checken we onze gezondheid écht net zo vaak als onze email.

Of wat te denken als je een autobedrijf bent? Tesla is bezig met een compleet nieuw ecosysteem gebaseerd op technologie (auto-industrie hou je hart vast als zij samen beginnen te werken met Google). Zullen we niet allemaal auto-pilot rijden in een nog niet zo’n verre toekomst? Of denk aan andere services die in de mobiliteits-business zitten, zoals Zipcar en Über. Deze platforms zijn gebaseerd op handig gebruik van technologie.

Verzekeringen is de derde industrie die wordt verstoord door technologie. Het gebruik maken van Big Data om gepersonaliseerde verzekeringen te kunnen aanbieden. Snapshot van Progressive is een mooi voorbeeld. Het hebben van een always-on persoonlijke service door slimmere apps. Het online aanbieden van uitstekende service om zo loyaliteit te verhogen. Allemaal mogelijk via web technologie.

Digitaal is een aangelegenheid van het hele bedrijf

Digitaal is geen aangelegenheid van alleen marketing. Internet is geen advertentie medium. Internet is een ecosysteem dat boordenvol kansen zit voor merken om te innoveren in hun manier van zakendoen. Om deze kansen te grijpen moeten bedrijven zich realiseren dat het vroeg of laat technologie bedrijven worden. En dat digitaal niet gemanaged moet worden door Marketing, maar een aangelegenheid is van het gehele bedrijf.