Vandaag denken consumenten niet meer in termen van kanalen. Klanten verwachten een consistente en relevante merkervaring of ze nu via hun laptop, een mobiele app, e-mail of via sociale media in contact komen met een merk. Vele marketeers denken omgekeerd, ze willen kanaal per kanaal de klantenervaring optimaliseren. Terwijl ze eigenlijk één ervaring zouden moeten creëren over alle kanalen heen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Onderstaande whitepaper legt uit hoe je dat als marketeer precies moet aanpakken:

Consistente gebruikerservaring is nodig

Om omzet en klantentevredenheid te boosten moeten marketeers focussen op een continue relatie met de klant die consistent is over alle kanalen heen. Het traditionele marketing-denken, waar gedacht wordt in verschillende kanalen of silo's is niet langer relevant.

Via online marketing is het immers perfect mogelijk om gigantische hoeveelheden data te meten en te genereren én deze inzichten toe te passen op verschillende marketing kanalen. Een omni-channel marketing aanpak is niet langer een utopie.

"84 percent van marketeers vinden dat een consistente gebruikerservaring over alle kanalen heen het meest belangrijke aspect is voor een succesvolle omni-channel strategie."

Voorlopig ligt deze visie echter nog ver van de realiteit.

4 Tips om je omni-channel aanpak concreet te maken:

Consumenten bezitten tal van apparaten zoals tablets, smartphones en zijn actief op sociale media. Waardoor marketeers achter de feiten aanhollen en op elk kanaal "iets willen doen". Toch kunnen de meesten onder hen het een pak slimmer aanpakken. 

Daarom is het tijd om na te denken over een algemene aanpak met één consistente ervaring voor de klant. Maar hoe werk je die silo's precies weg? 

Maar hoe doe je dat? Om je online marketing aanpak te optimaliseren reikt IBM vier essentiële stappen aan om de muren tussen de verschillende kanalen neer te halen en te starten met een échte omni-channel klantenervaring, waar via real-time engagement wordt gewerkt en de ervaring continue wordt aangepast om tot betere resultaten te komen. 

In onderstaande Whitepaper reikt IBM 4 oplossingen aan: 

  • Hoe je de muren tussen verschillende kanalen af kan breken en kan zorgen voor een consistente gebruikerservaring
  • Hoe je kan kiezen voor de perfecte klantenervaring
  • Hoe je via realtime- en voorspellende analytics je klanten aangenaam kan verrassen
  • Welke data je als marketeer zeker moet meten en hoe deze data jouw conversie ratio kan verbeteren 

Volgens onderzoek zorgt een goede omni-channel aanpak voor 3x meer sales per verstuurde email, 15x hogere ROI bij display ads én een stijging van 70 procent in cross-sell omzet. Benieuwd? Download de whitepaper hieronder: