Affiliate marketing is een steeds vaker ingezette tactiek, maar speelt zich voornamelijk online af. Je product of dienst op deze manier online onder de aandacht brengen is vooral interessant omdat de vergoedingen voor de publishers (de zogenaamde affiliates) op basis van een “no cure no pay” principe gebeuren. Geen lead of sale betekent geen vergoeding voor de publisher.

Online & offline gecombineerd

Hetzelfde concept wordt feitelijk ook al jaren ingezet voor offline. Denk aan homeparty’s, met Tupperware op kop, waarbij de gastvouw afhankelijk van de gegenereerde omzet wordt beloond met gratis producten. Maar er zijn ook mogelijkheden om offline affiliate marketing breder in te zetten.

Met de recente overname van Affiliprint door Daisycon breidt deze online affiliate marketing specialist zijn diensten nu ook uit met een offline poot. Dit maakte ons benieuwd naar de reden achter de overname. 

Wat is een affiliate netwerk?

Affiliate netwerken zoals Daisycon (gespecialiseerd in online affiliate marketing) en Affiliprint (offline affiliate marketing specialist) vergemakkelijken het ganse proces. Ze fungeren als schakel tussen publisher en adverteerder en meten de resultaten van de campagne alsook van elke publisher individueel. Dit gebeurt via geavanceerde software.

Zo krijgt de adverteerder een prima inzicht in de resultaten van de campagne en de meest effectieve publishers. Onmisbare info voor de marketeer van vandaag die continu wil optimaliseren.

Hoe werkt offline affiliate marketing precies?

Het proces is identiek aan online affiliate marketing, maar de online publicatie wordt vervangen door offline distributie.

Dit zijn de verschillende stappen in het opzetten van een campagne:

  • De adverteerder bedenkt een interessante propositie ter promotie van zijn product of dienst, vaak een korting.
  • Die promotie wordt gecommuniceerd via een op maat gemaakte waardebon of giftcard die aansluitend wordt aangeleverd bij de geselecteerde “publishers” (affiliates).
  • Deze publishers distribueren de waardebon of giftcard en worden net zoals bij online vergoed per gegenereerde actie.

Er zijn twee soorten vergoedingsmodellen:

  • CPM: in dit geval ontvangt de publisher een vaste vergoeding per 1.000 verspreide vouchers.
  • CPO: dit sluit nauwer aan bij het online principe waarbij de publisher een vergoeding krijgt per verzilverde voucher.

De werving van die publishers gebeurt ook hier via een affiliate netwerk zoals Affiliprint. Mogelijke publishers zijn webshops (een interessante partij aangezien die heel wat pakketten verdelen), magazines en kranten.

Publishers beslissen zelf of ze al dan niet “intekenen” voor een bepaalde campagne via een portaal waar ze alle campagne info terugvinden. De publisher moet aangeven hoeveel vouchers hij bereid is te verspreiden en zijn doelpubliek detailleren. Daarna selecteert de adverteerder uit alle aanmeldingen de publishers waarmee hij wil samenwerken. Vervolgens ontvangen de weerhouden publishers hun vouchers en kunnen ze starten met het insluiten ervan bij hun zendingen.

Het voordeel van offline affiliate marketing?

Door de aanpak bereiken de verstuurde vouchers heel gericht de meest interessante prospects voor de adverteerder en dit rechtstreeks in hun brievenbus.

Als de prospect wil ingaan op de promotie kan hij deze verzilveren op de website van de adverteerder met de ontvangen kortingscode die vermeld staat op de voucher. Op die manier wordt het resultaat gemeten van de campagne en de effectiviteit per publisher. Als adverteerder weet je zo perfect welke publisher voor de grootste return zorgde. Belangrijke info om de ROI van je campagne te kennen en uiteraard ook om de learnings mee te nemen naar een volgende campagne.

Waarom online en offline affiliate marketing combineren?

Promotie via print is altijd interessant geweest maar de effectiviteit werd steeds vaker in vraag gesteld door het moeilijk meetbare karakter ervan.

Offline affiliate marketing maakt print terug relevant en effectief aangezien de kracht van print gecombineerd wordt met het doelgerichte en meetbare karakter van online.

Online affiliate marketing is dan weer erg interessant voor de adverteerder omdat de conversie zich online afspeelt en het ‘traject’ een stuk korter is als die promotie ook online wordt gevoerd.

Het combineren van online en offline is voor vele bedrijven een uitdaging. Remember: klanten denken niet in silo’s. Door in te zetten op beide principes heb je een perfecte integratie. Net zoals vele DM-campagnes waarbij de postale mailing opgevolgd wordt met een reminder e-mail kunnen ook hier online en offline elkaar versterken.

Een slimme zet van Daisycon en Affiliprint?

Daisycon en Affiliprint zijn heel complementair en streven hetzelfde doel na: een zo hoog mogelijke conversie voor de klant. Aangezien marketing en communicatie steeds complexer worden, is het niet onlogisch dat ze inzetten op vereenvoudiging door de handen in elkaar te slaan. Anderzijds zijn marketeers steeds meer op zoek naar efficiëntie en convenience.

Door online en offline affiliate marketing onder 1 dak te brengen wordt de adverteerder voor een groot stuk ontzorgd én krijgt hij ‘the best of both worlds’.

Dankzij de technische knowhow van Daisycon verzekert Affiliprint zich van het pad dat ze in de toekomst willen bewandelen waarbij het online platform een centrale rol speelt. Dat platform moet in de toekomst zorgen voor nog meer transparantie, door de vraag van de adverteerder automatisch te koppelen aan het aanbod van de publishers en zo tot de beste match te komen. Bovendien is de geautomatiseerde manier van werken veel efficiënter.

Op de vraag naar gelijkaardige spelers in de markt en hoe Affiliprint zich onderscheidt reageert Ron Thomassen, Managing Director van Affiliprint, als volgt: “Affiliprint heeft geen noemenswaardige concurrenten. Er zijn echter wel partijen actief die qua dienstverlening iets vergelijkbaars bieden. Dat zijn traditionele listbrokers die pakketruimte van de publishers in hun portfolio voor een zo hoog mogelijk tarief exclusief proberen te vermarkten. Affiliprint pakt het precies omgekeerd aan. Wij zorgen ervoor dat we een groot en divers netwerk hebben en kopen het bereik voor onze adverteerders vervolgens zo effectief als mogelijk in.”

Met deze aanpak streeft Affiliprint naar de meest optimale combinatie van doelgroep, conversie en tarief met oog op een zo positief mogelijke ROI voor de adverteerder.

De ambities van Affiliprint zijn niet min. Dankzij de synergie met Daisycon en door de focus te verleggen van een salesorganisatie naar een technisch platform willen ze hun marktleiderschap verstevigen en stappen zetten op de Europese markt. We zijn benieuwd naar het vervolg en volgen het alvast op.