Bron foto: Shutterstock

Adverteren op Facebook is veel meer dan de juiste visual kiezen en passende copy voorzien. Je moet ook op zoek naar de juiste doelstelling, de beste doelgroep en het advertentieformaat dat optimaal is voor de conversies die je uiteindelijk wil behalen. De immense mogelijkheden op Facebook kunnen er echter voor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Focus daarom op de volgende 7 stappen om een advertentiecampagne te creëren die effectief converteert.

- Op Conversion Day 2016 spreek ik over "Why your Facebook ads don't convert (and how to turn it around)" in de Facebook Marketing room. Bekijk hier waarover ik het precies ga hebben. - 

1. Bepaal je campagnedoelstelling

Het allereerste dat je bij elke campagne moet vastleggen, nog voor je begint te denken aan de visual of de copy, is je doelstelling. Wil je je doelgroep aanzetten tot een aankoop? Ben je op zoek naar meer inschrijvingen op je nieuwsbrief? Heeft je pas gelanceerde product bekendheid nodig? Voor elk van deze doelstellingen heeft Facebook een aparte campagnevorm waar je handig gebruik van kan maken.

Focus je overigens niet te fel op het woord “conversie” in deze campagnevormen. Als het je doelstelling is om de bekendheid van je product te vergroten, of om leads te verzamelen, dan kan je binnen deze doelstellingen ook perfect converteren zonder voor een letterlijke conversie-advertentie te gaan.

2. Target de juiste doelgroep

Wanneer je doelstelling vastligt, is het tijd om te kijken naar je doelgroep(en). Ook hier zijn de mogelijkheden van Facebook immens: je kan je doelgroep selecteren op basis van hun locatie, leeftijd, geslacht, taal, interesses… en dat kan je al een heel eind op weg helpen om je doelgroep af te bakenen. Maar het wordt pas echt interessant als je ook gaat werken met custom audiences.

Custom audiences zijn doelgroepen die je samenstelt op basis van eerdere interacties tussen je publiek en je product of merk. Je hebt hiervoor 4 opties:

  1. Je uploadt je klantenbestand aan de hand van hun telefoonnummer of emailadres.
  2. Je installeert een Facebook-pixel op je website en deelt je publiek in op basis van de webpagina’s die ze bezoeken.
  3. Je maakt verschillende doelgroepen op basis van handelingen die je doelpubliek uitvoert binnen je app.
  4. Je deelt je publiek in op basis van hun eerdere engagement met jouw Facebook content.

Door gebruik te maken van custom audiences heb je in de meeste gevallen een kleinere doelgroep dan wanneer je puur zou werken met demographics en interesses, maar de kans dat deze groep geïnteresseerd is in jouw product en effectief zal converteren, is wel een pak groter.

Om je doelgroep toch wat groter te maken zonder in te boeten aan kwaliteit, kan je van je custom audiences ook lookalike audiences creëren. Facebook kijkt hiervoor naar de personen die in je custom audience zitten, en gaat op zoek naar andere personen die zoveel mogelijk op deze groep lijken. Op die manier trek je een publiek aan dat nog niet eerder met jouw merk of product in contact kwam, maar die mogelijk wel interesse hebben.

Meer lezen? De andere 5 tips lees je op ConversionDay.be.