Foto: Slack CEO Stewart Butterfield

Stewart Butterfield, CEO van intern communicatieplatform Slack, wil geen salesprofiel wilt aanwerven. Hoezo dan? Is dat niet broodnodig? De CEO licht toe:

Slack wordt momenteel gewaardeerd op 4 miljard dollar, en is daarmee een start-up die razendsnel groeit. Een bedrijf dat zulke stappen zet, daar moet wel een goede sales achter zitten, toch? Niets is minder waar: de CEO heeft geen interesse in sales profielen.

Strategie gedoemd om te mislukken bij andere SaaS-bedrijven

Op SXSW kreeg een tech columnist van de New York Times de kans om een openhartige talk met Butterfield te voeren. Opvallend waren Butterfield’s uitspraken over de groeiplannen van Slack: “Ook in de toekomst willen we blijven terugvallen op onze organische groei om onze software aan bedrijven te verkopen. En een deel paid advertising, maar daar blijft het dan ook bij.”

“Het is heel eenvoudig: mensen vinden het een handige tool, en praten erover met andere mensen uit hun netwerk, die het dan ook beginnen te gebruiken. Dat is de beste strategie ooit."

Een strategie die voorheen amper heeft gewerkt bij andere SaaS- bedrijven. Maar dat deert Butterfield niet. “De groei die we tot op vandaag bereikt hebben, is organisch,” gaat hij verder. “Het is heel eenvoudig: mensen vinden het een handige tool, en praten erover met andere mensen uit hun netwerk, die het dan ook beginnen te gebruiken. Dat is de beste strategie ooit. Want iemand die jij vertrouwt, vertelt je dat een bepaalde software goed is. Dus ben je sneller geneigd om ze zélf ook te beginnen gebruiken.”

De kracht van mond-tot-mondreclame

Straf hoe mond-tot-mondreclame Slack heeft geholpen om zo’n 2,3 miljoen actieve bezoekers per maand te bereiken. Als we kijken naar de omzetverwachting over een periode van 2 jaar, staat de teller om 64 miljoen dollar. Niet slecht voor een bedrijf dat – in tegenstelling tot andere grote spelers – geen grote teams heeft om haar producten aan de man te brengen. Straffer nog, Slack heeft nog nooit een sales in huis genomen.

slack groei

Paid advertising is de tweede beste verkoopmethode

In de plaats van sales aanwervingen is Slack sinds een aantal maanden aan het experimenteren met advertising, waaronder tv-reclamespots. In november lanceerde het bedrijf haar eerste billboard ad campaign in 4 Amerikaanse grootsteden.

“Ik geloof dat paid advertising de tweede beste optie is om sales binnen te rijven,” beweert Butterfield. “Het is flexibel en makkelijk stop te zetten wanneer je dat wenst. Sales managers in huis nemen vraagt dikwijls complexe arbeidsregelingen, contracten en dure ontslagprocedures. Vandaar dat ik er ook van weg wil blijven.”

“In een salesgestuurd bedrijf is het moeilijk om snelle groei te realiseren omdat je steeds meer sales nodig hebt. En als je er ooit mee wil stoppen, moet je al die mensen laten gaan. Een vreselijke situatie waarin ik nooit wil belanden,” klinkt het.

Het is overigens niet de eerste keer dat Butterfield bekendmaakt dat hij geen verkoopmedewerkers wilt aanwerven. In een eerder interview met Business Insider zei hij dat “zijn bedrijf er waarschijnlijk wel in zou slagen om eeuwig te blijven groeien, zonder ondersteuning van een sales”.

Makkelijker gezegd dan gedaan – of niet?

In de techwereld kan haast niemand het zich inbeelden. Slack wist aan een razendsnel tempo te groeien, en het is quasi onmogelijk om een softwareproducent te vinden die grote namen in zijn klantportfolio heeft – zónder dat daar een outbound sales team achter zat.

Slack’s klanten zijn dan ook overwegend kleinere teams van grotere bedrijven. Maar wil het bedrijf van Stewart Butterfield écht grote namen strikken – zeker in de non-tech contreien – zal het misschien toch een beroep moeten doen op sales versterking, toch?

Enkel venture capitalisten spreken dat tegen. Zo werd al gezegd dat “Slack niet vergelijkbaar is met haar concurrenten, in die zin dat de messaging app gebruikt kan worden door iedere werknemer uit het bedrijfsleven. Dat in tegenstelling tot andere business apps, die meestal een specifieke doelgroep binnen ondernemingen trachten te bereiken. Slack’s doelgroep is dus een pak breder.

En aangezien het aantal internet gebruikers aanzienlijk blijft stijgen, groeit ook het marktpotentieel voor Slack. Dus die Stewart Butterfield zou wel eens een punt kunnen hebben.

Bron: Business Insider